تبیان، دستیار زندگی
جلسات رای اعتماد به کابینه دولت جدید در بین عموم مردم مخاطبان زیادی داشت و بر همین اساس مردم به ارزیابی آن چیزی پرداختند که در خانه ملت در جریان بود و توسط وکلایشان رقم می خورد. البته برخی معتقدند این جلسات در کنار محاسن آن، معایبی هم داشته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت و گوی اختصاصی تبیان با مصری

نقاط ضعف و قوت رای اعتماد به وزرا


جلسات رای اعتماد به کابینه دولت جدید در بین عموم مردم مخاطبان زیادی داشت و بر همین اساس مردم به ارزیابی آن چیزی پرداختند که در خانه ملت در جریان بود و توسط وکلایشان رقم می خورد. البته برخی معتقدند این جلسات در کنار محاسن آن، معایبی هم داشته است.

عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی معتقد است که محاسن این جلسات بر معایب آن برتری داشته است و نباید قصور عده معدودی را به حساب کلیت مجلس گذاشت.

عبدالرضا مصری

مشروح گفت و گوی تبیان با عبدالرضا مصری را در زیر می خوانید:

-مزایا و معایب جلسات 4 روزه بررسی رای اعتماد به وزرای دولت جدید را چه می دانید؟

همانطور که مستحضرید به موجب قانون اساسی کشور جلسات مجلس شورای اسلامی علنی است و اگرچه معمولا به وسیله تلویزیون پخش نمی شود اما آنچه در مجلس می گذرد مستقیما از طریق رادیو در اختیار مردم قرار می گیرد. البته در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم جلسات مجلس از طریق سیما نیز در اختیار مردم گذاشته شد و این نشان می دهد در مجلس چیز پوشیده ای وجود ندارد. تصمیمات نمایندگان در خانه ملت و همچنین مخالفت ها و موافقت های آنان عیان و روشن است.

پخش تلویزیونی جلسات مجلس تجربه جدیدی برای مردم بود و رضایتمندی بیشتری را برای مردم به وجود آورد. به نظر من خوب است که این تجربه در مواقع حساس که تصمیمات مهمی در مجلس در حال اتخاذ است، تکرار شود تا مردم در جریان ریز وقایع قرار گیرند.

ممکن است برخی مخالفت هایی که در جریان بررسی صلاحیت وزرا در مجلس صورت گرفت، برای مردم عادی نباشد در حالی که این مسائل در مجلس امری بدیهی است. مثلا ممکن است نمایندگان حین بحث هایشان مواضعی اتخاذ کنند که اگر این بحث ها در حالت عادی بین مردم رد و بدل شود دلخوری هایی به دنبال داشته باشد اما موافقان و مخالفان در مجلس در اولین فرصت دور هم می نشینند و با هم مشکلی ندارند بلکه مساله آنها روی یک موضوع مشخص است. خوشبختانه هر کس آزاد است حرف خود را در مخالفت و موافقت بیان کند. همچنانکه در مورد وزرا نیز مردم دیدند که همه قواعد در آیین نامه مجلس پیش بینی شده است. مثلا اینطور نیست که هر کس هر چه خواست بگوید یا وقت بیشتری در اختیار کسی قرار گیرد.

بله، در هر صورت نمی شود با اشتباه یک نماینده کل تشکیلات مجلس را زیر سوال برد. مردم در این روزها دیدند که نمایندگان چطور اظهارنظر می کنند. نمایندگان هم مستقلا در برابر مردم مسوول هستند

گاهی مردم از بیان مخالفت های برخی نمایندگان در مورد وزرا ناراحت می شدند اما اگر حرفهای مخالف و موافق گفته نشود، مردم در جریان چگونگی رای اعتماد قرار نمی گیرند بنابراین مخالفت ها هم زمینه ای است برای اینکه مردم در جریان مسائل و موضوعات قرار گیرند. به هر حال مجلس خانه ملت است و مردم باید در جریان جزیی ترین مسائل قرار گیرند.

-با توجه به تذکرات مکرر رییس مجلس، نظم و انضباط این جلسات را چطور ارزیابی می کنید؟

در مدت 4 روز جلسات رای اعتماد نمایندگان گاهی دور هم جمع می شدند و صحبت هایی را با هم رد و بدل می کردند که ممکن است مردم با این موضوع آشنایی نداشته باشند. طبیعتا نمایندگان در مورد مباحث همان روز مشغول بحث می شوند زیرا همه چیز پشت تریبون مجلس نمی گذرد بلکه غیر از نمایندگانی که مباحثشان را در مخالفت و موافقت بیان می کنند،  دیگران هم حرفهای زیادی دارند که مجال طرح آن از تریبون مجلس نیست و لذا این افراد در خلال بحث ها نقطه نظراتشان را به یکدیگر منتقل می کنند. به هر حال در جریان بررسی رای اعتماد وزرا هر آنچه در مجلس گذشت به صورت روشن و شفاف در اختیار مردم قرار گرفت و مردم ما دیدند که در نهایت نمایندگان علیرغم برخی مخالفت ها رای بالایی به کابینه دادند.

عبدالرضا مصری

-برخی معتقدند در جلسات رای اعتماد حرفهایی از خانه ملت به گوش رسید که در شان مجلس نبود، نظر شما در این باره چیست؟

فضایی که در مجلس وجود دارد و حساسیتی که برخی مسائل دارند باعث می شود گاهی کسی به اشتباه حرفی بزند. به هر حال 8 ساعت روی صندلی نشستن و گوش دادن به اظهارات مختلف کار ساده ای نیست و ممکن است در این میان از کسی اشتباهی هم سر بزند که او بعدا اقدام به عذرخواهی کند. البته که جلسات مجلس به ویژه زمانی که مسائل مهمی در آن در جریان است حساسیت ویژه ای دارد ولی باید به افراد هم فرصت داد که اگر قصوری کردند آن را جبران کنند. وقتی قرار است 30-40 ساعت حرف زده شود کارخانه تولیدی هم که باشد ممکن است دو سه قطعه معیوب بیرون بیاید ولی مهم این است که خروجی نهایی چیست. بنابراین نباید بروز خطای از سوی عده معدودی را به حساب مجلس گذاشت.

نکته دیگر این است که نطق نمایندگان پیش از قرار گرفتن آنها پشت تریبون مجلس کنترل نمی شود و ممیزی در کار نیست و نمایندگان آزادند در مورد کلیه مسائل کشور صحبت کنند. ممکن است در این شرایط اشتباه و خطایی هم از کسی سر بزند یا فرد نظری بدهد که دیگران با آن موافق نیستند.

-بنابراین شما معتقدید محاسن این جلسات از معایب آن بیشتر بوده است؟

بله، در هر صورت نمی شود با اشتباه یک نماینده کل تشکیلات مجلس را زیر سوال برد. مردم در این روزها دیدند که نمایندگان چطور اظهارنظر می کنند. نمایندگان هم مستقلا در برابر مردم مسوول هستند.

وزرایی که از مجلس رای اعتماد گرفتند هم باید مراقب باشند زیرا مجلس بعد از دادن رای اعتماد همچنان بر عملکرد وزرا نظارت خواهد داشت. کسی حاشیه امن ندارد و این مسوولیت ها صرفا برای افراد ایجاد مسوولیت می کند و نه امنیت که هر آنچه خواستند انجام دهند

-برای 15 وزیری که نمایندگان به آنها رای اعتماد دادند، چه توصیه ای دارید؟

وزرایی که از مجلس رای اعتماد گرفتند هم باید مراقب باشند زیرا مجلس بعد از دادن رای اعتماد همچنان بر عملکرد وزرا نظارت خواهد داشت. کسی حاشیه امن ندارد و این مسوولیت ها صرفا برای افراد ایجاد مسوولیت می کند و نه امنیت که هر آنچه خواستند انجام دهند.

-توصیه تان به نمایندگان برای جلسات آینده رای اعتماد به سه وزیر باقیمانده دولت یازدهم چیست؟

ممکن است نماینده ای در حوزه انتخابیه اش یک نوع کلام را داشته باشد که آنجا مورد پسند مردم باشد و از نظر فرهنگی برای مردم قابل هضم باشد اما ممکن است بیان همان مطلب در جای دیگر و با فرهنگی دیگر شایسته نباشد. همکاران نماینده ما باید مراقب باشند که مردمی با سلیقه ها و فرهنگ های مختلف مستمع آنها هستند و لذا باید به مجموع مخاطبین خود توجه کنند.

مصاحبه: سارا کیان

بخش سیاست تبیان