تبیان، دستیار زندگی
وزیر بهداشت با انتقاد از نقش کم خاصیت بودن بیمه‌های کشور گفت: مطلب واردات پزشک به کشور که از طرف یکی از مسئولان وزارت بهداشت عنوان شده بود را نمی‌پذیرم زیرا نه تنها به واردات پزشک نیاز نداریم بلکه حتی می‌توانیم پزشک نیز صادر کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

می‌توانیم پزشک صادر کنیم!


وزیر بهداشت با انتقاد از نقش کم خاصیت بودن بیمه‌های کشور گفت: مطلب واردات پزشک به کشور که از طرف یکی از مسئولان وزارت بهداشت عنوان شده بود را نمی‌پذیرم زیرا نه تنها به واردات پزشک نیاز نداریم بلکه حتی می‌توانیم پزشک نیز صادر کنیم.

پزشک

سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم بزرگداشت "روز پزشک" در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه عنوان شده است که با رویه کنونی در آینده مجبور خواهیم شد پزشک از کشورهای دیگر وارد کنیم، اظهار داشت: این مطلب مربوط به گفته‌های یکی از مسئولان وزارت بهداشت است که فکر می‌کنم یا در رسانه‌ها خوب منعکس نشده یا آن مسئول درست مطلب خود را تفهیم نکرده است زیرا نه تنها به واردات پزشک نیاز نداریم بلکه حتی می‌توانیم در صادرات دانش پزشکی و پزشک نیز اقدام کنیم. واردات پزشک را نمی‌پذیرم.

هاشمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه نخستین اقدامتان برای پزشکان چه خواهد بود؟ ادامه داد: تلاشمان در جهت دفاع از حقوق جامعه پزشکی است؛ البته امیدواریم جامعه پزشکی نیز رعایت حال مردم را داشته باشند.

وی افزود: امروز کار مهمی انجام شد و با ابلاغ حکم علیرضا زالی به عنوان ریاست کل سازمان نظام پزشکی از همین جا برادریمان را ثابت کردیم، چرا که آقای زالی، منتخب و نماینده جامعه پزشکی هستند.

وزیر بهداشت ادامه داد: امروز دیگر دوره شعار تمام شده است، اگر نخواهیم شعار دهیم باید کار کارشناسی انجام داده و تصمیماتی عالمانه بگیریم. در این مسیر به زمان نیاز داریم، اما این فرصت زمانی نیز زیاد به طول نخواهد انجامید.

هاشمی افزود: شاید بخشی از جامعه پزشکی از وضعیت معیشتی خوبی برخوردار باشند، اما عمده جامعه پزشکی کشور به ویژه جوانان با مشکلات زیادی روبرو هستند. امیدوارم در دولت تدبیر و امید بتوانیم برایشان فکری کنیم. البته مطمئنم که همکارانم با مشکلات فعلی دولت به خصوص تامین منابع آشنا هستند و چندان انتظار ندارند که در کوتاه مدت معجزه کنیم.

شاید بخشی از جامعه پزشکی از وضعیت معیشتی خوبی برخوردار باشند، اما عمده جامعه پزشکی کشور به ویژه جوانان با مشکلات زیادی روبرو هستند. امیدوارم در دولت تدبیر و امید بتوانیم برایشان فکری کنیم. البته مطمئنم که همکارانم با مشکلات فعلی دولت به خصوص تامین منابع آشنا هستند و چندان انتظار ندارند که در کوتاه مدت معجزه کنیم

وی گفت: در این مسیر سازمان نظام پزشکی و انجمن‌ها به ما کمک خواهند کرد تا بتوانیم حقوق جامعه پزشکی را در قالب بودجه 93 تامین کنیم. امیدوارم بتوانیم در سال آینده خبرهای خوبی برای جامعه پزشکی داشته باشیم.

هزینه‌های سربار را از وزارتخانه‌های مسئول مطالبه می‌کنیم

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره بیماری‌هایی که از کشورهای همسایه به ایران منتقل می‌شود نیز بیان داشت: مواردی از بیماری‌ها وجود دارند که سرجمع هزینه‌های وزارت بهداشت را افزایش می‌دهند. این بیماری‌ها از کشورهای مجاور به ایران منتقل می‌شوند. بدون آنکه دستگاه‌های مسئول این هزینه‌ها را برای وزارت بهداشت لحاظ کنند. امیدوارم بتوانیم از وزارتخانه‌های مسئول این هزینه‌های سربار را مطالبه کنیم.

هاشمی درباره تعیین تکلیف دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز توضیح داد:‌ با توجه به اظهار نظر قوه مقننه و قوه قضاییه در مورد وضعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران و اختلاف نظر آنها با دولت، حل این اشکال حقوقی از وزارت بهداشت فراتر رفته است.

پزشک

تکلیف دانشگاه ایران در دستان معاون حقوقی رئیس جمهور

وی گفت: با توجه به اختلاف نظر قوه مجریه و قوای دیگر پرونده تعیین تکلیف دانشگاه علوم پزشکی ایران (انتزاع یا ادغام آن با دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی)، رئیس جمهوری پرونده تعیین تکلیف این دانشگاه را به خانم الهام امین زاده، معاون حقوقی خود ارجاع داده است تا بعد از بحث‌های حقوقی با قوای دیگر بر اساس قانون و تصمیم نهایی عمل کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش دیگری که نظر شخص شما درباره انتزاع یا ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران چیست، گفت: من اکنون دیگر عضو هیئت علمی یک دانشگاه علوم پزشکی نیستم بلکه مسئول بخش اجرایی حوزه سلامت هستم و ترجیح می‌دهم نظر شخصی خودم را در این مورد اعلام نکنم تا دچار چالش جدید نشویم. یعنی هر نظری دارم را متوقف می‌کنم به امر قانون و نظر معاون حقوقی رئیس جمهوری که بعد از مذاکره با قوه مقننه و قوه قضاییه از جمله دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری در زیر مجموعه این قوا مشخص می‌شود و به هر نتیجه‌ای که رسیدند ما هم تابع قانون هستیم.

هاشمی در پاسخ به این پرسش دیگری مبنی بر اینکه این نتیجه تصمیم چه زمانی مشخص و اعلام می‌شود، افزود: فکر نمی‌کنم تصمیم گیری نهایی در مورد دانشگاه علوم پزشکی ایران بیش از 2 تا 3 هفته طول بکشد.

با توجه به اختلاف نظر قوه مجریه و قوای دیگر پرونده تعیین تکلیف دانشگاه علوم پزشکی ایران (انتزاع یا ادغام آن با دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی)، رئیس جمهوری پرونده تعیین تکلیف این دانشگاه را به خانم الهام امین زاده، معاون حقوقی خود ارجاع داده است تا بعد از بحث‌های حقوقی با قوای دیگر بر اساس قانون و تصمیم نهایی عمل کنیم

خجالت می‌کشم

وی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران به کمبود اعتبارات حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: اعتبارات حوزه سلامت به قدری کم و ناچیز است که من خجالت می‌کشم درباره آن صحبت کنم و اگر نگویم بیمه‌های بی‌خاصیت ولی متاسفانه بیمه‌های کم خاصیتی داریم و حتی در مقایسه با کشورهای همسایه نیز وضع خوبی از این نظر نداریم.

فرآوری:محسن جندقی

بخش سیاست تبیان


منبع : شفاآنلاین و تسنیم