تبیان، دستیار زندگی
اگر درس خواندن فرزندانتان و یادگیری او برایتان خیلی مهم است اما با تمام تلاشی که می‌کنید نمرات او چندان رضایت‌بخش نیست شاید پای کمبود امگا 3 ها در میان باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر امگا3ها: این‌بار روی یادگیری بچه‌ها


اگر درس خواندن فرزندانتان و یادگیری او برایتان خیلی مهم است اما با تمام تلاشی که می‌کنید نمرات او چندان رضایت‌بخش نیست شاید پای کمبود امگا 3 ها در میان باشد.

دانش آموز

باید بدانید که کمبود امگا 3 در کودکان باعث می‌شود که یادگیری آن‌ها در مدرسه کمتر باشد. آیا فرزندانتان به اندازه‌ی کافی امگا 3 دریافت نمی‌کنند؟ این سوالی بود که محققان بریتانیایی را بر آن داشت تا تحقیقاتی در خصوص مصرف امگا3ها و تأثیر آن روی کودکان انجام دهند. اسیدهای امگا3 در کودکان دبستانی  باعث افزایش قدرت یادگیری می‌شود. نتایج این پژوهش که در PLoS One به چاپ رسید نشان می‌دهد که ارتباطی بین میزان امگا3 بدن کودکان مدرسه‌ای و قدرت یادگیری آن‌ها وجود دارد.

باید بدانید که اسیدهای چرب امگا3 جزو چربی‌های اشباع‌نشده‌ی پُلی محسوب می‌شوند که نقش موثری در رشد و عملکرد سلول‌های مغزی و همچنین سلامت قلب و عروق و تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

در این پژوهش محققان از 493 کودک بین 7 تا 9 سال که در سلامت کامل بودند آزمایش خون گرفتند. 221 نفر از این شرکت‌کننده‌ها دختر و 272 نفر پسر بوده‌اند. این بچه‌ها مشکل یادگیری زیادی نداشتند اما توانمندی خواندن آن‌ها پایین‌تر از حد متوسط برای کودکان 7 سال بوده است.

پیش از این نیز محققان مشاهده کرده بودند که میزان امگا 3 بدن کودکان بیش‌فعال کمتر از بقیه‌ی بچه‌ها بوده است. متأسفانه در خیلی از کشورها میزان اسیدهای چرب امگا 3 نسبت به اسیدهای چرب امگا 6 کمتر است. برای اینکه بدن ما در سلامت قرار بگیرد لازم است که تعادلی بین این اسیدهای چرب وجود داشته باشد. اما این عدم تعادل می‌تواند منجر به مشکلات جسمی و روحی زیادی شود. واقعیت این است که اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند باعث باززایی سلول‌های عصبی در مغزهای بالغ (نوروژنز) شود.

باید بدانید که اسیدهای چرب امگا3 جزو چربی‌های اشباع‌نشده‌ی پُلی محسوب می‌شوند که نقش موثری در رشد و عملکرد سلول‌های مغزی و همچنین سلامت

قلب و عروق و تقویت سیستم ایمنی بدن دارند

آزمایش خون این کودکان نشان داد که جمع EPA+DHA (از انواع اسیدهای چرب امگا 3) خونشان به طور متوسط به 2.46 درصد رسیده است که کمتر از میزان سفارش شده برای بزرگ‌سالان است. در واقع زمانی که میزان این اسیدهای چرب به کمتر از 4 درصد برسد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بالا می‌رود.

محققان معتقدند که این میزان باید بین 8 تا 12 درصد باشد. علاوه بر این محققان مشاهده کردند که  میزان کم DHA روی توانمندی خواندن و به یادسپاری ارتباط داشته و باعث کاهش آن می‌شود.

البته قدرت خواندن در بچه‌ها به موقعیت اجتماعی - اقتصادی آن‌ها نیز بستگی دارد. بچه‌هایی که به خانواده‌های نامناسب تعلق دارند مشکلات بیشتری در رفتارشان داشته و تمرکز کمتری نیز نسبت به بقیه دارند.

در عوض کودکانی که میزان اسیدهای چرب امگا 3 بدنشان بالا بوده است کمتر با مشکلات تمرکزی مواجه بوده‌اند.

این پژوهش نشان می‌دهد که 88 درصد کودکان کمتر از هفته‌ای‌ دو مرتبه ماهی می‌خورند و 9 درصد آن‌ها اصلاً لب به ماهی نمی‌زنند. این در حالی است که متخصصان حوزه‌ی تغذیه سفارش می‌کنند که هر هفته دو مرتبه ماهی مصرف شود.

نتایج این پژوهش تشویقی است برای همه‌ی خانواده‌ها که از همان دوران کودکی مصرف ماهی را به برنامه‌ی غذایی خود اضافه کنند تا احتمال بروز مشکل در یادگیری و مشکلات دیگر را کاهش دهند.

متأسفانه در خیلی از کشورها میزان اسیدهای چرب امگا 3 نسبت به اسیدهای

چرب امگا 6 کمتر است. برای اینکه بدن ما در سلامت قرار بگیرد لازم است که

تعادلی بین این اسیدهای چرب وجود داشته باشد. اما این عدم تعادل می‌تواند

منجر به مشکلات جسمی و روحی زیادی شود

توجه داشته باشید که ماهی‌های چرب از جمله ماهی ساردین، شاه ماهی، مارکو و ماهی آزاد جزو منابع خوب امگا 3 ها محسوب می‌شوند. با این حال باید بدانید که علاوه بر این ماهی‌ها تخم‌مرغ و گوشت‌های حیواناتی که با دانه‌ی کتان تغذیه می‌شوند نیز حاوی این اسیدهای چرب هستند. به خاطر اینکه این حیوانات پیش‌ساز امگا 3 یعنی اسید آلفالینولئیک را به EPA و DHA تبدیل می‌کنند. توجه داشته باشید تا جایی که می‌توانید تعادل بین امگا 6 ها (روغن آفتاب‌گردان، روغن ذرت و غیر) و اسید آلفالینولئیک (گردو، روغن کلزا) را حفظ کنید. هر چه میزان امگا 3 ها به امگا 6 ها بیشتر باشد بدن شما در سلامت بیشتری خواهد بود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

امگا 3 باعث نرمی عروق می‌شود

کمبود امگا 3 افسردگی می‌آورد

امگا 3 چیست و چه خواصی دارد؟

خواص ضد کلسترولی امگا3 ها

غذای جادویی برای قلب و مغز

2 فایده‌ی دیگر از امگا 3

تاثیر امگا 3 بر سلامت چشم ها

خواص ماهی و امگا 3 موجود در آن

فواید اُمگا-3 در غذاهای دریایی

چربی امگا- 3 باعث بهبود افسردگی و اسکیزوفرنی می شود

اُمگا-3، معجزه قرن جدید در پیشگیری از بیماری ها

نقش اُمگا- 3 در پیشگیری از بیماری ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.