تبیان، دستیار زندگی
از میان هولناک‌ترین موجودات زمین می‌توان به شیطان خاردار، کوسه آفتاب‌خوار و مارمولک دم‌برگی شیطانی اشاره کرد که به‌رغم ظاهر ترسناک خود هیچ خطری برای انسان ندارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هولناک‌ترین چهره‌های حیات وحش


از میان هولناک‌ترین موجودات زمین می‌توان به شیطان خاردار، کوسه آفتاب‌خوار و مارمولک دم‌برگی شیطانی اشاره کرد که به‌رغم ظاهر ترسناک خود هیچ خطری برای انسان ندارند.

مارمولک دم‌‌برگی شیطانی

هولناک‌ترین چهره‌های حیات وحش

این گکوی کوچک با چشم‌های نافذ قرمز، شاخ‌های بند انگشتی و لبخندی شیطانی در استتار در جنگل‌های ماداگاسکار فوق‌العاده است. این مارمولک با نام علمی Uroplatus phantasticus کوچکترین عضو گونه خود به‌شمار می‌رود. جالب است بدانید حتی ظاهر عجیب این حیوان نتوانسته آن را از دست قاچاقچیان حیات وحش نجات بدهد و می‌توانید خانه‌هایی را پیدا کنید که در آنها دم‌برگی‌های متعددی به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند. در گزارش‌های تهیه شده توسط سازمان‌های حفاظت از حیات وحش در سال 2004/1383 انواع این مارمولک‌ها در میان 10 گونه در معرض خطر انقراض قرار داشته‌اند؛ اما خوشبختانه در سال 2011/1390 به انتهای جدول سقوط کرده‌اند. علاوه بر این یک مارمولک دم‌برگی شیطانی کوچک اولین حیوانی بوده که در سال 2011/1390 در باغ‌وحش سن‌دیه‌گو به دنیا آمده و شمارش شده است. خیالتان راحت باشد عدد تازه 666 نیست!

ماهی ماهیگیر

هولناک‌ترین چهره‌های حیات وحش

در آب‌های جهان بیش از 200 نوع ماهی ماهیگیر زندگی می‌کنند که همه چیز در مورد آنها عجیب است؛ از دهان بزرگ این ماهی‌ها گرفته تا شیوه منحصربه‌فردی که ماهی‌های ماهیگیر ماده برای شکار استفاده می‌کنند. آنها زائده روشنی روی سر خود دارند که به کمک آن ماهی‌های دیگر را جذب کرده و شکار می‌کنند. این زائده کوچک را نور طبیعی حاصل از باکتری‌های بیولومینسانس روشن نگه داشته است.

شیطان خاردار

هولناک‌ترین چهره‌های حیات وحش

نام علمی این مارمولک بومی استرالیا Moloch horridus است که از نام یکی از خدایان باستان اقتباس شده است. شیطان خاردار به‌رغم نام و ظاهر ترسناکش تنها از مورچه‌ها تغذیه می‌کند. این حیوان هنگامی که تهدیدی را در اطراف خود حس کند، سر خاردارش را پایین می‌آورد تا ظاهر هولناک‌تری به خودش داده و به شکارچی (اگر در نگاه اول متوجه نشده باشد) نشان بدهد که لقمه ساده‌ای برای بلعیدن نیست!

سوسک شاخک‌‌بلند

هولناک‌ترین چهره‌های حیات وحش

چهره این سوسک هم از آن چهره‌هایی است که به زحمت می‌توان آن را دوست‌داشتنی خطاب کرد؛ اما این تنها نکته‌ای نیست که سوسک شاخک‌بلند آمریکای جنوبی را جالب‌توجه می‌کند. بدن این جاندار به طرز شگفت‌انگیزی زیبا طراحی شده و شبیه به هنرهای دستی در قبایل یا تراش دقیق چوب است. امروزه به‌نظر می‌رسد Macrodontia cervicornis بیش از اینکه خطرناک باشد، آسیب‌پذیر شده است. این سوسک شاخک‌بلند هم در لیست قرمز اتحایه بین‌المللی حفاظت از محیط‌زیست قرار گرفته است.

کرکس کالیفرنیا

هولناک‌ترین چهره‌های حیات وحش

پرواز این پرنده و اوج گرفتن آن با بال‌هایی که طول آنها به 3 متر می‌رسد، در نگاه اول می‌تواند هولناک باشد. شاید به همین دلیل است که بومیان قدیمی این منطقه، کرکس کالیفرنیا را که یک پرنده مردارخوار است با مرگ و سوگواری برای مردگان خود مرتبط می‌دانسته‌اند.

از میان هولناک‌ترین موجودات زمین می‌توان به شیطان خاردار، کوسه آفتاب‌خوار و مارمولک دم‌برگی شیطانی اشاره کرد که به‌رغم ظاهر ترسناک خود هیچ خطری برای انسان ندارند

طی سال‌های دهه 80 میلادی/دهه 60 شمسی این کرکس که بزرگترین پرنده آمریکای شمالی است، خودش نیز داشت به مرده‌ها می‌پیوست و به نظر می‌رسید به دلیل از دست‌دادن زیستگاه، آلودگی هوا و علل دیگر منقرض شده است. روش‌هایی مانند تولیدمثل در اسارت به کار گرفته شدند تا تعداد اندکی (حدود 160 عدد) از این پرنده تکثیر و حفظ شوند.

عنکبوت تار افکن

هولناک‌ترین چهره‌های حیات وحش

باور کنید یا نه، این عنکبوت‌ها می‌دانند چطور شکار خود را به دام بیندازند. عنکبوت تارافکن به سوی پایین معلق می‌شود، با 4 پای جلویی خود تارهایی را که تنیده نگه می‌دارد و آماده شکار می‌شود. پاهای بلند و باریک این حشره بیشتر شبیه به تکه‌ای چوب است و شاید اصلا جلب‌توجه نکند؛ اما زمانی که چهره‌اش را ببینید به خوبی متوجه می‌شوید که چرا به خانواده Deinopidae که در یونانی به معنی «ظاهر هولناک» است، تعلق دارد. این عنکبوت‌ها هیچ آسیبی به انسان نمی‌رسانند.

کوسه آفتاب‌خوار

هولناک‌ترین چهره‌های حیات وحش

این کوسه‌ماهی که با طول بیش از 10 متر و دهانی همیشه‌باز، یکی از هولناک‌ترین جانداران روی زمین است، کوسه آفتاب‌خوار نام دارد. این کوسه‌ماهی پس از کوسه‌نهنگ بزرگترین ماهی زنده روی زمین به‌شمار می‌رود. کوسه آفتاب‌خوار دهانی غارمانند و آبشش‌های مشخصی دارد که تقریبا دور سرش کشیده شده‌اند. این آبزی به‌رغم ظاهر هولناکش از پلانکتون‌ها و دیگر موجودات ریز آبزی تغذیه می‌کند. کوسه آفتاب‌خوار بر خلاف دو نوع دیگر از کوسه‌ها که با مکش آب پلانکتون‌ها را از آن جدا می‌کنند، تنها با دهان باز و با استفاده از جریان آب موجودات ریز آبزی را فیلتر می‌کند و می‌خورد. این کوسه‌ماهی که در بسیاری از آب‌های ساحلی جهان دیده می‌شود، اغلب نزدیک به سطح آب شنا می‌کند و به‌نظر می‌رسد مشغول آفتاب گرفتن است. خوشبختانه تا جایی که می‌دانیم این کوسه برای انسان‌ها خطری ایجاد نمی‌کند.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: خبرآنلاین