تبیان، دستیار زندگی
اگر مبتلا به بیماری آسم باشید، شنا کردن نه تنها از بروز حملات آسم در شما جلوگیری می کند، بلکه تحقیقات نشان داده اند علائم این بیماری را به طور کلی بهبود می دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 فایده شنا برای سلامتی (2)


اگر مبتلا به بیماری آسم باشید، شنا کردن نه تنها از بروز حملات آسم در شما جلوگیری می کند، بلکه تحقیقات نشان داده اند علائم این بیماری را به طور کلی بهبود می دهد.


شنا کردن در استخر

در قسمت اول این مقاله ، 5 اثر مفید شنا برای سلامتی بدن را گفتیم. حال 5 فایده دیگر آن را بیان می کنیم.

6- بهبود علائم بیماری آسم

شنا کردن، ظرفیت ریه ها را تقویت می کند که می تواند علائم بیماری آسم را بهبود دهد.

بر خلاف ورزش کردن در هوای خشک سالن ورزشی و یا درگیر بودن با آلرژی های فصل در هوای بیرون و یا ورزش کردن در هوای سرد زمستانی، شنا باعث فعالیت بدنی در هوای مرطوب می شود که علائم آسم ناشی از ورزش را کم می کند.

اگر مبتلا به بیماری آسم باشید، شنا کردن نه تنها از بروز حملات آسم در شما جلوگیری می کند، بلکه تحقیقات نشان داده اند علائم این بیماری را به طور کلی بهبود می دهد.

یک بررسی نشان داد که وقتی یک گروه از کودکان طی شش هفته یک برنامه ورزشی برای شنا کردن را انجام دادند (یعنی به طور منظم شنا کردند)، باعث بهبودی شدت علائم آسم، خرو پف کردن، نفس کشیدن از راه دهان و تعداد مراجعات به بیمارستان و اورژانس در آنها شد.

فواید بیشتر شنا یک سال بعد از انجام منظم آن دیده می شود.

محققان می گویند افرادی هم که آسم ندارند می توانند از فواید شنا بهره ببرند، به این ترتیب که ورزش باعث افزایش حجم ریه ها می شود و روش های صحیح و مناسب نفس کشیدن را به آنها یاد می دهد.

7- بهبود میزان کلسترول خون

همان طور که می دانید، کلسترول یکی از انواع چربی های موجود در خون است که هم توسط بدن ساخته می شود و هم از طریق غذا وارد بدن می شود.

کلسترول خون دارای دو نوع خوب و بد است که نسبت این دو باید متناسب باشد.

هر چقدر میزان کلسترول خوب (HDL) بیشتر و میزان کلسترول (LDL) در خون کمتر باشد، برای سلامتی بدن بهتر است.

شنا که یک ورزش هوازی است، باعث تعادل و تناسب صحیح این چربی ها در خون می شود.

شنا باعث افزایش میزان کلسترول خوب می شود. به ازای هر یک درصد افزایش HDL در خون، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی تا 5/3 درصد کاهش می یابد.

مطالعات نشان داده اند ورزش های هوازی مثل شنا، باعث حفظ شکل مناسب آندوتلیوم می شوند. آندوتلیوم، لایه نازکی از سلول هاست که دیواره سرخرگ ها را می پوشاند و با افزایش سن، انعطاف پذیری و کشسانی آن کم می شود.

امّا در یک مطالعه روی تعدادی فرد 60 ساله معلوم شد، انجام ورزش هوازی باعث گردید عملکرد و اندوتلیوم در آن ها مشابه افراد 30 تا 40 ساله شود، زیرا ورزش هوازی  باعث می شود رگ های خونی منقبض و منبسط شوند (تنگ و گشاد شوند) که باعث حفظ شکل مناسب آن ها می شود.

8- کاهش خطر ابتلا به دیابت

ورزش های هوازی و به خصوص شنا، خطر ابتلا به بیماری دیابت را کم می کند.

در یک مطالعه معلوم شد مردان با سوزاندن 500 کالری در هفته توسط ورزش هوازی، میزان خطر ابتلا به دیابت را تا 6 درصد در خودشان کم کردند.

فقط با انجام 30 دقیقه (نیم ساعت) شنای قورباغه به میزان 3 بار در هفته، می توانید 900 کالری انرژی بسوزانید که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بیشتر از 10 درصد کم می کند.

یک مطالعه روی زنان نیز نشان داد، فقط یک بار در هفته انجام ورزش شدید شنا، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تا 16 درصد نسبت به زنان غیرفعال کاهش داد.

اگر مبتلا به دیابت نوع یک باشید، ورزش شنا به علت هوازی بودن، حساسیت انسولینی را در شما افزایش و در نتیجه قند خون را کاهش می دهد.

انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند بیماران دیابتی باید هر هفته 150 دقیقه ورزش (حداقل 3 روز در هفته) با شدت متوسط مثل شنا انجام دهند تا میزان قند خون را بهتر کنترل کنند.

9- کاهش استرس، ارتقای روحیه و داشتن مغزی بهتر

ورزش شنا باعث آزاد شدن مواد شیمیایی آرامبخش و نشاط آوری بنام اندورفین در بدن می شود.

همچنین ورزش شنا به همان روشی که یوگا روی بدن تأثیر می گذارد، باعث ایجاد آرامش می شود.

تأثیر آرامش بخش شنا به دلیل کشش و شل شدن مداوم عضلات همراه با تنفس عمیق است.

لذا شنا را می توان یک ورزش مربوط به فکر و ذهن نیز محسوب کرد.

غیر از فواید روحی و ماوراء طبیعی شنا، تحقیقات نشان داده است که شنا باعث بهتر شدن مغز می شود که به واسطه یک فرآیند به نام تولید سلول های عصبی هیپوکامپ که در آن، مغز سلول های از بین رفته در اثر استرس را جایگزین می کند، این اثر را به جای می گذارد.

10- افزایش طول عمر

اگر 9 مورد بالا نتوانسته اند شما را متقاعد کنند که شنا کنید، شاید این مورد بتواند و آن هم این است که: شنا، نمی گذارد به این زودی ها بمیرید.

شنا از مرگ زودرس در شما جلوگیری می کند.

محققان دانشگاه کارولینای جنوبی، 40547 مرد 20 تا 90 ساله را برای مدت 32 سال مورد بررسی و تحقیق قرار دارند و دریافتند میزان مرگ در کسانی که شنا کرده بودند، 50 درصد کمتر از کسانی بود که دویده بودند یا پیاده روی کرده بودند و یا هیچ ورزشی را انجام نداده بودند.

محققان به این نتیجه رسیدند که این فواید در زنان نیز همانند مردان صدق می کند.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

اگر در تابستان به شنا می روید...

افزایش تعادل بدنی کودکان با شنا

شنا؛ ورزشی مفید و پُرطرفدار

12 توصیه برای شنا کردن در استخر

نباید آب استخر شنا آلوده باشد

کودک را هنگام شنا تنها نگذارید

جلوگیری از بیماری در شناگران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.