تبیان، دستیار زندگی
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که به تازگی به سمت ریاست دفتر رئیس جمهوری منصوب شده است امروز یکشنبه در بیست و پنجمین جلسه از هفتمین دوره هیات نمایندگان اتاق ایران در سخنانی به حمایت از کابینه دولت یازدهم پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترکیب تیم اقتصادی دولت حرف ندارد


رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که به تازگی به سمت ریاست دفتر رئیس جمهوری منصوب شده است  در سخنانی به حمایت از کابینه دولت یازدهم پرداخت.

نهاوندیان

محمد نهاوندیان گفت: خوشبختانه تیم اقتصادی دولت جدید در یک فضای جدید آغاز به کار می‌کند. اگرچه مشکلات و دشواری‌ها به این دولت به ارث رسیده است اما با یک سرمایه عظیم از امید در جامعه و یک حمایت گسترده از سوی فعالان اقتصادی تیم جدید اقتصادی دولت آغاز به کار می کند.

وی ادامه داد: این سرمایه را به هیچ وجه نباید دست کم گرفت و دولت در همین دو ماه شروع به کار آغاز مبارکی داشته است.

رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که رویکرد روحانی در مشورت‌ گرفتن از فعالان اقتصادی و تشکل‌های اقتصادی نوید یک فصل جدید از همکاری دولت و ملت در صحنه اقتصاد است بیان کرد: ترکیب تیم اقتصادی جدید شاید یکی از مناسب‌ترین ترکیب‌ها از نظر ایجاد اعتماد در فعالان اقتصادی است.

نهاوندیان تصریح کرد: پیامی که از ترکیب تیم اقتصادی دولت به فعالان اقتصادی جامعه منتقل شد پیام اعتماد فعالان اقتصادی به بخش خصوصی بوده است.

به گفته وی، هر هشت نفر از اعضای تیم اقتصادی دولت در برنامه‌های ارائه شده و در برنامه‌های تلفیقی دولت تاکید بر این نکته داشتند که اعتماد به مردم و افزایش مشارکت بخش خصوصی در مدیریت آن‌ها بسیار مهم است.

رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که در ترکیب اقتصادی دولت چهره‌های امیدبخشی دیده شده است، بیان کرد: در برنامه‌های ارائه شده از سوی چهره های اقتصادی کشور نیز به بهبود محیط کسب و کار تاکید شده و این موضوع چیزی است که بخش خصوصی می تواند مدعی آن باشد که در چهار سال قبل پرچمدار آن نهضت بوده است.

اگر نتایج جلسات داخلی ما بدون انضباط به بیرون درز کند باید تلاش های بسیاری برای جبران خسارت‌ها کرد.لازمه اثرگذاری در حیات جمعی این است که انضباط درون سازمانی را افزایش دهیم. حرف ما باید یکی شود و به هر چه که رای دادیم موضع مشخص بخش خصوصی درباره آن موضوع باشد

نهاوندیان تصریح کرد: بحث قانون‌گرایی که مورد تاکید رییس جمهور و تیم اقتصادی وی بوده هدیه ارزشمندی است. فعالان اقتصادی می خواهند در حوزه اقتصاد خودسری‌ها متوقف شود.

وی با بیان این که از جمله خواسته‌های بخش خصوصی این است که ملاک و معیار قانون باشد، بیان کرد: در این شرایط است که فعالان بخش خصوصی می توانند حقوق خود را شناخته و براساس آن بتوانند قدرت برنامه ریزی داشته باشند.

رییس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد:‌ رویکرد جدید تیم اقتصادی دولت به اتاق بازرگانی ایران به عنوان تشکل تشکل‌ها است. یک مسوولیت سنگین و متفاوت به بخش خصوصی و نمایندگان آن‌ها در اتاق بازرگانی محول شده و اتاقهای بازرگانی نیز باید آماده باشند تا مشورت‌هایی را که از آنها خواسته می‌شود به نحو مطلوب ارائه کنند.ظرفیت مشورت دهی اتاق باید چندین درجه ارتقا یابد و از سویی پراکندگی نظرات که مشورت دهی را از بین می‌برد باید منسجم شود.

پراکنده گویی منزلت اتاق را از بین می‌برد

نهاوندیان با بیان این‌که اتاق بازرگانی باید فرصت‌های جدید را به ظرفیت‌های جدید تبدیل کند، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف بخش خصوصی کمک به دولت در بهبود مناسبات بین المللی و تلاش جدی و مبتکرانه برای رفع تحریم‌های ظالمانه است که براساس این تحریم‌ها حق مسلم فعالان بخش خصوصی که پیشرفت اقتصادی است را سلب می‌کند.

محمد نهاوندیان

وی در این باره ادامه داد:‌ فعالان اقتصادی و هیات‌های اعزامی از سوی اتاق ایران باید در یک حرکت منسجم ضوابط ناپسند را به روابط همگرایانه و هم افزایانه تبدیل کنند.

نهاوندیان در ادامه صحبت‌های خود به چگونگی حضور خود در سمت مسوول دفتری رییس جمهور اشاره کرد و از آنان خواست که موافقت یا عدم موافقت خود برای حضورش در ریاست اتاق ایران را مطرح کنند. سپس دراین زمینه رای گیری شد و نهاوندیان بدون دریافت هیچ رای مخالفی مجددا در این سمت از اعضای هیات نمایندگان رای اعتماد گرفت.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: مشورت های درون سازمانی حتما باید تقویت و همه سخن‌ها باید شنیده شود و خروجی سازمان مستقیما به مراتب بالا در کشور منتقل شود.

وی با تاکید بر این‌که اتاق باید حرمت خود را نگه دارد خاطرنشان کرد: اگر نتایج جلسات داخلی ما بدون انضباط به بیرون درز کند باید تلاش های بسیاری برای جبران خسارت‌ها کرد.لازمه اثرگذاری در حیات جمعی این است که انضباط درون سازمانی را افزایش دهیم. حرف ما باید یکی شود و به هر چه که رای دادیم موضع مشخص بخش خصوصی درباره آن موضوع باشد.

رویکرد جدید تیم اقتصادی دولت به اتاق بازرگانی ایران به عنوان تشکل تشکل‌ها است. یک مسوولیت سنگین و متفاوت به بخش خصوصی و نمایندگان آن‌ها در اتاق بازرگانی محول شده و اتاقهای بازرگانی نیز باید آماده باشند تا مشورت‌هایی را که از آنها خواسته می‌شود به نحو مطلوب ارائه کنند.ظرفیت مشورت دهی اتاق باید چندین درجه ارتقا یابد و از سویی پراکندگی نظرات که مشورت دهی را از بین می‌برد باید منسجم شود

رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که اتاق به هر نظری که رسید من حتی اگر مخالف آن نظر هم باشم محکم و با استدلال پای آن می‌ایستم گفت: نظرات اتاق می تواند تا بالاترین مراجع رفته و مورد استماع مسوولان قرار گیرد که لازمه چنین موقعیتی بزرگی و بردباری است.

نهاوندیان با اشاره به این‌که همان طور که می خواهیم حرف بزنیم باید حرف دیگران را نیز بشنویم تصریح کرد:‌ لازمه چنین جایگاهی پیوند درونی بیشتر با تشکل‌ها است.

وی با تاکید بر این‌که ما در بخش خصوصی انسجام، اتحاد و یکپارچگی لازم را نداشته ایم اظهار کرد:‌ از این به بعد اتحاد و انسجام درونی بخش خصوصی را زیر چتر اتاق بازرگانی ایران مستحکم‌تر از همیشه حراست می‌کنیم. اگر با هم باشیم دولت اعلام کرده است که بخش خصوصی را به طور جدی توانمند کند.

بخش اقتصاد تبیان

منبع: ایسنا