تبیان، دستیار زندگی
بدون تمرکز فکر انسان نمی تواند مطالب یا مهارتی را فرا بگیرد زیرا یادگیری نتیجه استفاده از اندوخته های حافظه است . هنگامی حافظه مطالبی را ثبت و ضبط می کند که تمرکز و دقت نسبت به موضوع ایجاد شود. در این هنگام یادگیری ایجاد می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقویت حافظه

تقویت حافظه

بدون تمرکز فکر انسان نمی تواند مطالب یا مهارتی را فرا بگیرید ، زیرا یادگیری نتیجه استفاده از اندوخته های حافظه است . هنگامی حافظه مطالبی را ثبت و ضبط می کند که تمرکز و دقت نسبت به موضوع ایجاد شود در این هنگام یادگیری ایجاد می شود.انسان در یک زمان قادر است فقط مقدار محدودی از مطالب و اطلاعات را جذب و ذخیره کند ، تحلیل نماید و با اطلاعات قبلی خود ادغام کند. نتیجه اینکه انسان برای یادگرفتن و به خاطر سپردن باید بر موضوع اشراف پیدا کند و این مهم، نیاز به دقت خاص دارد.

بدون تمرکز فکر انسان نمی تواند مطالب یا مهارتی را فرا بگیرید ، زیرا یادگیری نتیجه استفاده از اندوخته های حافظه است . هنگامی حافظه مطالبی را ثبت و ضبط می کند که تمرکز و دقت نسبت به موضوع ایجاد شود در این هنگام یادگیری ایجاد می شود.

یادگیری از راه مطالعه هنگامی به وجود می آید که انسان راه درست مطالعه کردن را بداند و به آن عمل کند . استفاده نکردن از مطالبی که یاد گرفته شده فراموشی به بار می آورد پس برای جلوگیری از فراموشی انسان آنچه را که یاد می گیرد باید مورد استفاده قرار دهد و به تفکر پیرامون آن بپردازد.

برای نیرومند ساختن حافظه در جهت بالا بردن قدرت یادگیری ، بهتر است دانش آموز به اصل مطلب توجه داشته باشد تا علی رغم وجود عوامل دیگر بتواند آنها را نادیده بگیرد .

یکی از مسائل حیاتی انسان بهداشت حافظه است برای اینکه یک حافظه سر حال و آماده برای یادگیری مطالب داشته باشیم باید نکاتی را رعایت کنیم از جمله :

از مصرف مواد مخدر که آسیب شدید ی به حافظه می رساند خوداری کنیم.

به تغذیه و مصرف مواد غذایی توجه خاصی نماییم چون مغز انسان مانند سایر اعضای دیگر برای زنده ماندن و فعال بودن احتیاج به مواد غذایی لازم دارد در این رابطه باید ضمن توجه لازم به انواع ویتامین ها و مواد غذایی مورد نیاز مغز را مهیا نموده تا این عضو بتواند هدایت کلیه اعمال و اعضای دیگر بدن را انجام دهد.

تنفس بد نارسایی های تنفسی و آلودگی های هوایی نیز باعث می شود که اکسیژن لازم به خود و سرانجام به مغز نرسد . در این صورت کم کاری حافظه به وجود می آید . با توجه به اینکه مغز انسان عضوی است که بیشترین مقدار خون در آن جریان می یابد باید به مراقبت از مغز اهمیت داد و به تبصره هایی که جریان خون را در بافت های آن تسریع می کنند بیشتر اهمیت داده شود.

در این كتاب به اختصار از تأثیر «غذا» و خوراكی‏ها بر تقویت «حافظه» و رشد قوه «یادگیری» گفته شده است. در این خصوص اطلاعات پزشكی در كنار اطلاعات روانشناختی و نیز ارجاعاتی به احادیث و كتب عرفانی مانند منهاج العارفین صورت گرفته و روش‏های تقویت حافظه و افزایش ضریب هوشی كودكان بیان گردیده است. الگوی مصرف غذایی، بهداشت از جمله عواملی است كه برای تقویت و نیز بازسازی حافظه و یادگیری توصیه شده است. همچنین نكات مفیدی درباره كم‏خونی و فقر آهن بدن و آثار مخرب آن بر حافظه آمده است. عناوین ٧ فصل ذکر شده در کتاب حاضر شامل تعریف حافظه و انواع آن ، آیات و ادعیه ی موثر در حافظه ،اختلال حافظه و فراموشی علل و درمان آن ،‌فنون مطالعه صحیح و یادگیری ، حافظه و تمرکز،

افسردگی و حافظه ،عوامل تقویت حافظه از نظر علمی می باشد.

مشخصات کتاب

نویسنده :حسنعلی میرزابیگی،كرم آرخ

ناشر:آئینه دانش

تنظیم و فرآوری:م.تجریشی