تبیان، دستیار زندگی
سقط های عمدی چه آنها که مطمئن انجام می شوند و چه آنها که نامطمئن و پرخطرند، دارای عارضه هستند. منظور از سقط های عمدی، یعنی ختم بارداری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوارض سقط عمدی جنین برای مادر


سقط های عمدی چه آنها که مطمئن انجام می شوند و چه آنها که نامطمئن و پرخطرند، دارای عارضه هستند. منظور از سقط های عمدی، یعنی ختم بارداری که با میل و رضایت خود مادر انجام می شود.


سقط عمدی جنین

سقط جنین به معنای پایان یافتن دوران بارداری و تولد نوزاد پیش از زمان موعود است.

به سقط جنین عمدی نام های متعددی می دهند مانند سقط جنایی، سقط پرخطر یا غیرقانونی.

یک زن به دو صورت اقدام به انجام سقط می کند:

1- می تواند در یک محل استریل و سالم و به وسیله فرد دارای مهارت کافی جنین را سقط کند.

2- گاهی در شرایط بد بهداشتی و به وسیله افراد ناوارد جنین خود را سقط می کند که در واقع علاوه بر عوارض و تهدید جان مادر، خطرات بسیاری دارد.

البته عارضه در شرایط مطمئن به حداقل می رسد، اما صفر نمی شود.

در دنیای امروز، آمار سقط جنین عمدی رو به افزایش است و زنان سقط جنین را بهترین و آسان ترین راه برای پیشگیری از تولد نوزادان ناخواسته می دانند، در صورتی که این عمل خطرات و عوارض متعددی را در برخواهد داشت.

عوارض زودرس می تواند شامل خون ریزی و عفونت باشد و عوارض دیررس مانند از دست دادن رحم، نازایی و از دست دادن تخمدان، چسبندگی به دنبال عفونت ها و درد و حتی انسداد روده هاست.

اکثر بارداری هایی که به سقط جنین ختم می شوند، با خونریزی همراه بوده و گاهی اوقات خونریزی ها تا ماه ها بعد ادامه پیدا می کند و مشکلاتی مانند ضعف، کم خونی و افسردگی به دنبال دارد.

احتمال خودکشی در زنانی که به سقط جنین عمدی اقدام می کنند، شش برابر بیشتر از سایر زنان است

همچنین احتمال ابتلا به عفونت در مواردی که به سقط منجر می شود به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند که ممکن است در آینده به ناباروری منجر شود.

تحقیقات نشان می دهد، از دست دادن فرزند اگرچه به صورت عمدی باشد، بر روحیه اکثر زنان تأثیر منفی گذاشته و احتمال ابتلا به افسردگی و برخی بیماری های روحی افزایش پیدا می کند.

از طرف دیگر روانشناسان معتقدند: از بین بردن جنین، به نوعی وظیفه شناسی و حس مسئولیت پذیری والدین را خدشه دار می کند و قطعاً در برنامه ریزی های آینده و رفتارهای آنها تأثیرگذار خواهد بود.

محققان سقط جنین را عامل مهمی در افزایش آمار ناباروری و مرگ و میر مادران می دانند.

عوارض مصرف داروهایی که به منظور سقط جنین تجویز می شوند، کم نیست.

مشکلاتی مانند تب، خستگی، حالت تهوع، درد، انقباضات عضلانی، استفراغ، گر گرفتگی، سردرد و.‎.‎. در اکثر مواقع گریبانگیر زنی می شود که به سقط جنین اقدام کرده است.

مطابق با تحقیقات احتمال مرگ زنان در بارداری هایی که به سقط جنین ختم می شود، تا سه و نیم درصد افزایش پیدا می کند.

همچنین احتمال خودکشی در زنانی که به سقط جنین عمدی اقدام می کنند، شش برابر بیشتر از سایر زنان است.

از طرف دیگر سقط جنین یکی از مواردی است که احتمال ابتلا به سرطان سینه، رحم و تخمدان را افزایش می دهد و با افزایش تعداد دفعات سقط، میزان این احتمال نیز بالاتر می شود.

سقط جنین مجاز و ممنوع

آماری که در سال 2006 طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی روی سقط های پرخطر و برای یافتن راه حل مناسب در زمینه پیشگیری از آنها انجام شده، بسیار جالب است.

این سقط های پرخطر سالانه 80 هزار زن را در دنیا به کام مرگ می کشد. 90 درصد این تعداد مرگ ها در کشورهای در حال توسعه مثل کشور ما رخ می دهد

طبق این آمار، تعداد سقط های پرخطر سالانه که در کشورهای ممنوع انجام می شود، 20 میلیون سقط و در حدود آمار همان کشورهایی است که سقط را مجاز دانسته اند.

از این آمار متوجه می شویم قانونی کردن انجام سقط راه حلی برای جلوگیری از این مشکل (سقط های پرخطر) نیست.

در دو کشور مشابه که هر دو سقط را مجاز می دانند، مانند ویتنام و هلند در یک آمارگیری دیده اند، پایین بودن سطح آگاهی و اطلاع مردم چقدر در این امر موثر است. در ویتنام از هر هزار زن، 83 نفر اقدام به سقط های عمدی و پرخطر با انواع روش ها می کنند، در حالی که می توانند به مراکز مجاز بروند و سقط را مطمئن و کم عارضه تر انجام دهند، اما در هلند از هر هزار نفر، تنها 3 زن تن به سقط پرخطر می دهند.

پس حتی آزاد کردن سقط مشکل را حل نمی کند.

افرادی که مشکل اصلی شان ناآگاهی است، بدون رضایت خاطر باردار می شوند و ناآگاهانه تر اقدام به سقط می کنند، آن هم از نوع نامطمئن و پرخطر که جان مادر را تهدید می کند.

این سقط های پرخطر سالانه 80 هزار زن را در دنیا به کام مرگ می کشد. 90 درصد این تعداد مرگ ها در کشورهای در حال توسعه مثل کشور ما رخ می دهد.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

روزنامه ایران - فاطمه امینی

هفته نامه سلامت

مطالب مرتبط:

مطالبی متعدد درباره بارداری

شانس بارداری بعد از سقط جنین چقدر است؟

علل و علائم سقط جنین

بارداری؛ چند ماه پس از سقط ؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.