تبیان، دستیار زندگی
مرحله یک‌چهارم نهایی رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا درحالی از چهارشنبه هفته جاری پیگیری می‌‍شود که استقلال به عنوان سومین تیم ایرانی توانسته به این مرحله از مسابقات راه یابد. پیش از این سپاهان و ذوب‌آهن به این مرحله صعود کرده و با پشت سر گذاشتن رقیبان به مرحل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران و حسرت فتح لیگ قهرمانان فوتبال آسیا


مرحله یک‌چهارم نهایی رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا درحالی از چهارشنبه هفته جاری پیگیری می‌ ‍ شود که استقلال به عنوان سومین تیم ایرانی توانسته به این مرحله از مسابقات راه یابد. پیش از این سپاهان و ذوب‌آهن به این مرحله صعود کرده و با پشت سر گذاشتن رقیبان به مرحله نیمه نهایی و در نهایت فینال رسیدند، اتفاقی که هواداران فوتبال در ایران منتظر رخ دادن آن برای استقلال هستند.

لیگ قهرمانان اسیا

دور رفت از مرحله یک‌چهارم نهایی یازدهمین دوره مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا روز چهارشنبه با برگزاری 4 دیدار پیگیری می‌شود که یکی از این دیدارها بین تیم‌های استقلال ایران و بوریرام تایلند برگزار خواهد شد.

استقلال به عنوان تنها نماینده ایران در این مسابقات، درحالی به مصاف حریف تایلندی می‌رود که می‌خواهد روند موفقیت آمیز خود در جام یازدهم را با قهرمانی در آسیا به پایان برساند، اتفاقی که تاکنون تیم‌های ایرانی موفق به کسب آن نشده‌اند.

پیش از این و در سال‌های 2007 و 2010 به ترتیب تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان به عنوان نایب قهرمانی این جام رسیده‌اند و تیم استقلال که به عنوان سومین تیم ایرانی موفق شده است به مرحله یک‌چهارم لیگ قهرمانان آسیا صعود کند، می‌خواهد به عنوان سومین تیم ایرانی به فینال راه یافته و به عنوان اولین تیم کشورمان قهرمان این جام شود، عنوانی که جواز حضور در جام باشگاه‌های جهان را برای دومین تیم باشگاهی ایران صادر خواهد کرد.

در زیر اشاره به عملکرد تیم‌های سپاهان اصفهان و ذوب‌آهن برای رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا در دوره‌های پنجم و هشتم و عملکرد استقلال در مراحل ابتدایی جام یازدهم می‌اندازیم:

نایب قهرمانی سپاهان و صعود به لیگ قهرمانان جهان

در پنجمین دوره لیگ قهرمانان آسیا، سپاهان قهرمان جام حذفی به همراه استقلال قهرمان لیگ برتر جواز حضور در این مسابقات معتبر باشگاهی در قاره کهن را بدست آوردند. آن دوره از رقابتها با یک اتفاق تلخ برای فوتبال ایران آغاز شد و آنهم حذف عجیب استقلال از این جام بود. در آن مقطع که هدایت استقلال برعهده امیر قلعه‌نویی بود، فهرست نفرات استقلال دیرتر از زمان مقرر به AFC ارسال شد تا با تصمیم مسئولان برگزاری، استقلال از حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا محروم شود.

سپاهان اصفهان آن جام را با درخشش سیدمهدی سیدصالحی و پیروزی 2 بر یک خانگی برابر الاتحاد سوریه آغاز کرد. برتری ارزشمند در زمین الشباب عربستان آنهم با گل دقیقه 82 سیدصالحی، سپاهان را خیلی زود به عنوان مدعی این گروه مطرح کرد اما شکست 3 بر 2 در زمین العین امارات هواداران این تیم زردپوش اصفهانی را نگران کرد.

استقلال به عنوان تنها نماینده ایران در این مسابقات، درحالی به مصاف حریف تایلندی می‌رود که می‌خواهد روند موفقیت آمیز خود در جام یازدهم را با قهرمانی در آسیا به پایان برساند، اتفاقی که تاکنون تیم‌های ایرانی موفق به کسب آن نشده‌اند

سپاهانی‌ها در نخستین بازی دور برگشت از مرحله گروهی میزبان العین بودند و تا دقیقه 80 هم از این تیم پیش بودند اما در نهایت برابر حریف اماراتی به تساوی یک بر یک رضایت دادند اما پیروزی 5 بر صفر برابر الاتحاد در سوریه که با هت تریک عماد رضا و دو گل محمد نوری رقم خورد، سپاهان را بار دیگر مدعی صعود از این گروه کرد.

در هفته پایانی مرحله گروهی، سپاهان در خانه میزبان الشباب عربستان بود. دو تیم 10 امتیازی که برای صعود می‌جنگیدند زیرا در آن زمان تنها تیم نخست به مرحله بعد صعود می‌کرد. در آن مسابقه بار دیگر سیدصالحی به داد زردپوشان اصفهانی رسید و با گل دقیقه 34 خود، زمینه ساز پیروزی، صدرنشینی و صعود سپاهان به مرحله یک‌چهارم نهایی آن مسابقات شد.

با انجام مراسم قرعه‌کشی، کاشیوا فرونتال ژاپن حریف مردان لوکا در مرحله یک‌چهارم نهایی شدند. بازی رفت با تساوی بدون گل در ورزشگاه فولادشهر اصفهان به پایان رسید و نتیجه‌ای که در بازی برگشت هم تکرار شد تا تکلیف تیم صعود کننده از این مرحله را ضربات پنالتی مشخص کند. در نهایت ماراتن پنالتی‌ها با پیروزی 5 بر 4 سپاهان همراه شد تا این تیم به چهار تیم برتر مسابقات راه یابد، بردی که با درخشش عباس محمدی دروازه‌بان وقت سپاهان در آن بازی بدست آمد.

لیگ قهرمانان اسیا

پیروزی 3 بر یک در بازی رفت و تساوی بدون گل در بازی برگشت مقابل الوحده امارات، زردپوشان اصفهانی را به عنوان نخستین تیم ایرانی به فینال لیگ قهرمانان آسیا رساند. این صعود ارزشمند با موفقیت بزرگ دیگری همراه شد و آنهم راهیابی به رقابتهای جام باشگاه‌های جهان بود. با توجه به اینکه دیگر تیم فینالیست این رقابتها تیم اوراواردز ژاپن میزبان رقابتهای جام باشگاه‌های جهان بود، دومین تیم فینالیست آن جام یعنی سپاهان، جواز حضور در یکی از مهمترین مسابقات فوتبال باشگاهی جهان را بدست آورد.

تیم آن زمان سپاهان اصفهان که با هدایت لوکابوناچیچ و دستیاری منصور ابراهیم‌زاده به فینال رسیده بود، در بازی رفت مقابل اوراواردز ژاپن در ورزشگاه فولادشهر به تساوی یک بر یک رضایت داد اما در بازی برگشت در جهنم سایتاما با 2 گل مغلوب میزبان ژاپنی شد تا به عنوان نایب قهرمانی بسنده کند.

نایب قهرمانی ذوب‌آهن با بردن قهرمانان

دومین تیم ایرانی که موفق به فینال لیگ قهرمانان آسیا شد، ذوب‌آهن اصفهان بود. تیم‌های استقلال قهرمان لیگ، ذوب‌‎آهن نایب قهرمان لیگ و قهرمان جام حذفی و تیم‌های مس کرمان و سپاهان اصفهان تیم‌های سوم و چهارم لیگ، نمایندگان ایران در هشتمین دوره لیگ قهرمانان آسیا بودند.

استقلال در گروه A تا هفته آخر صدرنشین بود اما در هفته پایانی برتری در زمین الجزیره امارات را با شکست 2 بر یک عوض کرد تا به عنوان تیم دوم این گروه راهی مرحله حذفی شده و در این مرحله میهمان باشد نه میزبان. استقلالی‌ها در تک بازی مرحله حذفی، برتری 2 بر یک در نیمه نخست برابر الشباب عربستان را با شکست 3 بر 2 عوض کردند تا وداع زودهنگامی از آن رقابتها داشته باشند. گل سوم تیم عربستانی در دقیقه 88 وارد دروازه آبی‌پوشان تهرانی شد.

سپاهان در گروه C آن رقابتها نتوانست انتظارات را برآورده کند و تنها نماینده فوتبال ایران بود که با قرار گرفتن در رده سوم گروه، به مرحله حذفی راه پیدا نکرد. شکست 2 بر صفر در هفته آخر برابر العین امارات که پیش از آن مسابقه حذف شده بود، باعث حذف تلخ سپاهان 8 امتیازی و صعود تیم‌های الشباب عربستان 10 امتیازی و پاختاکور ازبکستان 9 امتیازی به مرحله حذفی شد.

مس کرمان هم که نخستین حضور خود در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه می‌کرد، صعودی دراماتیک به مرحله حذفی داشت. آنها در هفته پایانی گروه D، برابر الهلال عربستان با نتیجه 3 بر یک پیروز شدند اما برای صعود نیاز به ناکامی السد در ورزشگاه خانگی داشتند. این اتفاق هم رخ داد و تیم حذف شده الاهلی امارات با گل دقیقه 90 در زمین السد قطر به تساوی 2 بر 2 رسید تا مس کرمان با یک امتیاز بیشتر نسبت به حریف قطری به مرحله حذفی صعود کند.

نایب قهرمان لیگ و قهرمان جام حذفی یعنی تیم ذوب‌آهن اصفهان، با مدیریت اصغر دلیلی و سرمربیگری منصور ابراهیم‌زاده در گروه B این جام به میدان رفت، گروهی که به گروه مرگ آن رقابتها معروف شده بود زیرا الاتحاد عربستان نایب قهرمان دوره گذشته مسابقات، بنیادکار ازبکستان که با هدایت فیلیپ اسکولاری و در اختیار داشتن نفراتی همچون ریوالدو و دنیلسون مشهور به میدان آمده بود و الوحده امارات یکی از مدعیان قهرمانی در این گروه حضور داشتند.

پیش از این و در سال‌های 2007 و 2010 به ترتیب تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان به عنوان نایب قهرمانی این جام رسیده‌اند و تیم استقلال که به عنوان سومین تیم ایرانی موفق شده است به مرحله یک‌چهارم لیگ قهرمانان آسیا صعود کند، می‌خواهد به عنوان سومین تیم ایرانی به فینال راه یافته و به عنوان اولین تیم کشورمان قهرمان این جام شود، عنوانی که جواز حضور در جام باشگاه‌های جهان را برای دومین تیم باشگاهی ایران صادر خواهد کرد

کمتر کسی به موفقیت تیم ذوب‌آهن در آن جام امیدوار بود اما ذوب‌آهن آن رقابتها را با پیروزی یک بر صفر برابر الوحده در اصفهان آغاز کرد. تبدیل شکست 2 بر صفر به تساوی 2 بر 2 در زمین الاتحاد عربستان و کسب یک امتیاز از آن بازی مهم، نتیجه خوبی برابر ذوب‌آهن در آن میدان سخت بود ولی آنچه ذوب‌آهن را به عنوان مدعی این گروه مطرح کرد، پیروزی 3 بر صفر خانگی برابر بنیادکار ازبکستان و رسیدن به برد ارزشمند یک بر صفر در زمین این تیم، در دو مسابقه متوالی بود. شکست یک بر صفر در زمین الوحده امارات و پیروزی یک بر صفر در زمین الاتحاد عربستان باعث صعود شاگردان ابراهیم‌‎زاده از این گروه به عنوان تیم نخست شد.

در تک بازی مرحله یک‌شانزدهم نهایی، ذوب‌آهن اصفهانی در جنگی تمام ایرانی با یک گل مس کرمان را شکست داد و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد. ذوب‌آهنی‌ها در این مرحله به مصاف پوهانگ کره‌جنوبی قهرمان دوره گذشته این مسابقات رفتند. پیروزی 2 بر یک در بازی رفت نتیجه خوب اما نه چندان امیدوار کننده برای این تیم اصفهانی بود. در بازی برگشت پوهانگی‌ها در دقیقه 10 به گل رسیدند، نتیجه‌ای که اگر تا پایان بازی باقی می‌ماند، باعث حذف ذوب‌آهنی‌ها می‌شد اما گل دقیقه 80 محمدرضا خلعتبری، صعود شاگردان ابراهیم‌زاده به مرحله نیمه نهایی را قطعی کرد.

ذوب‌آهن در جمع چهار تیم برتر جام، برای صعود به فینال باید با رقیب قدرتمندی به نام الهلال عربستان روبرو می‌شد. بازی رفت در اصفهان برگزار شد و ذوب‌آهن با تک گل دقیقه 57 علیرضا حدادی‌فر این تیم قدرتمند را شکست دادند. هرچند دقیقه 41 آن بازی ضربه پنالتی ویلهمسون بازیکن الهلال از دست رفت. سرمربی تیم عربستانی پس از آن بازی اعلام کرد با این نتیجه باید الهلال را در فینال دید زیرا در بازی برگشت به راحتی این تیم اصفهانی را می‌بریم.

بازی برگشت چند ماه بعد از شکست تیم ملی ایران برابر عریستان در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شد، مسابقه‌ای که عربستانی‌ها بعد از بردن تیم ملی ایران در زمین به جشن و پایکوبی پرداختند. ذوب‌آهنی‌ها در آن مسابقه با ارائه عملکردی فوق العاده و روی تک گل ایگور کاسترو که در دقیقه 55 به ثمر رسید، الهلال را شکست دادند تا ضمن صعود به دیدار فینال، جشن و پایکوبی فراموش نشدنی را در ورزشگاه ملک فهد شهر ریاض به راه بی‌اندارند.

دیدار فینال هم به صورت تک بازی برگزار شد، آنهم در ورزشگاه المپیک کره‌جنوبی. سئونگنام ایلهوآ چونما که از امتیاز میزبانی هم برخوردار بود، در آن بازی 3 بر یک تیم ذوب‌آهن را شکست داد تا دومین تیم ایرانی - اصفهانی که به دیدار نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرده بود، از فتح جام محروم شود. نتیجه‌ای که مانع از صعود تیم ذوب‌آهن به جام باشگاه‌های جهان شد.

لیگ قهرمانان اسیا

استقلال - سومین صعود و سومین ستاره

در میان تیم‌های حاضر در دهمین دوره لیگ قهرمانان آسیا، استقلال تنها تیمی بود که به جمع 8 تیم برتر جام راه یافتند. سپاهان قهرمان و تراکتورسازی نایب قهرمان لیگ، استقلال تیم سوم لیگ و قهرمان جام حذفی و صبای قم تیم چهارم لیگ، نمایندگان ایران در این دوره از مسابقات بودند.

صبای قم که به خاطر قوانین جدید رقابتها و کاهش سهمیه ایران، باید در مرحله پلی‌آف شرکت می‌کرد، با شکست خانگی برابر الشباب امارات آنهم در ضربات پنالتی، به مرحله گروهی نرسید. تراکتورسازی تبریز با هدایت اولیویه‌را پرتغالی، در مرحله گروهی این مسابقات عملکرد خوبی نداشت و با چهار امتیاز قعرنشین گروهی شد که تیم‌های الشباب عربستان، الجیش قطر و الجزیره امارات در آن حضور داشتند.

سپاهان اصفهان هم در گروه C در جایگاه سوم قرار گرفت. دو شکست سنگین برابر الاهلی عربستان یکی از دلایل حذف شدن این تیم اصفهانی آنهم با یک امتیاز کمتر نسبت به تیم دوم این گروه یعنی الغرافه قطر شد.

در گروه D که گروه مرگ لقب گرفته بود، استقلال به مصاف تیم‌های مطرح الهلال عربستان، العین امارات و الریان قطر رفت. شاگردان قلعه‌نویی مرحله گروهی را با تساوی 3 بر 3 در زمین الریان قطر آغاز کردند، مسابقه‌ای که تا دقیقه 86 از میزبان پیش بودند. در بازی دوم العین امارات را با نتیجه 2 بر صفر در ورزشگاه آزادی شکست دادند و در مسابقه سوم با پیروزی 2 بر یک در عربستان برابر الهلال که نتیجه‌ای بسیار ارزشمند برای آبی‌پوشان تهرانی بود به عنوان یکی از مدعیان این گروه خود را مطرح کردند.

شکست یک بر صفر خانگی برابر الهلال عربستان شروعی تلخ برای شاگردان قلعه‌نویی بود اما دو پیروزی 3 بر صفر برابر الریان قطر و یک بر صفر برابر الریان در امارات باعث شد استقلال با 13 امتیاز و به عنوان تیم نخست گروه راهی مرحله حذفی شود.

استقلال که تنها نماینده ایران در این مرحله از مسابقات بود، بر اساس تغییر قوانین در مرحله یک‌هشتم نهایی باید در دو دیدار رفت و برگشت به مصاف الشباب امارات می‌رفت، مسابقه‌ای که طبق همین قوانین جدید در بازی برگشت میزبان آن بود. بازی رفت با نتیجه 4 بر 2 به سود آبی‌پوشان تهرانی به پایان رسید و بازی برگشت هم با تساوی بدون گل همراه شد تا استقلال به عنوان سومین تیم ایرانی، به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند.

قرعه کشی، ‌‎بوریرام تایلند را حریف شاگردان قلعه‌نویی در این مرحله از مسابقات کرد، مسابقه‌ای که دیدار رفت آن در ورزشگاه آزادی و مسابقه برگشت در تایلند برگزار خواهد شد. استقلالی‌ها که رقیب ناشناخته و خطرناکی را در این مرحله پیش رو دارند، هدفی بزرگی را برای خود در این جام ترسیم کرده‌اند، قهرمانی و کسب سومین ستاره روی پیراهن.

آیا شاگردان قلعه‌نویی موفق می‌شوند در یازدهمین دوره لیگ قهرمانان آسیا، طلسم قهرمان نشدن تیم‌های ایرانی در این رقابتها را بشکنند و دومین تیم کشورمان لقب بگیرند که در جام باشگاه‌های جهان شرکت خواهد کرد. همچنین می‌توانند بعد از 20 سال جام قهرمانی مهمترین رقابتها باشگاهی در آسیا را برای فوتبال ایران به ارمغان بیاورند؟ این سوالاتی است که هواداران فوتبال ایران و باشگاه استقلال دوست دارند با پاسخ‌های مثبتی همراه شود.

بخش ورزشی تبیان


منبع: مهر