تبیان، دستیار زندگی
حتما بارها شنیده اید که پا حکم قلب دوم را در بدن دارد. برای کسانی که مدت زیادی از روز را خارج از منزل می گذرانند و مجبور به استفاده از کفش در این زمان طولانی هستند، اهمیت انتخاب یک کفش مناسب بیشتر احساس می شود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کفش مناسب برای مدرسه

حتما بارها شنیده اید که پا حکم قلب دوم را در بدن دارد. برای کسانی که مدت زیادی از روز را خارج از منزل می گذرانند و مجبور به استفاده از کفش در این زمان طولانی هستند، اهمیت انتخاب یک کفش مناسب بیشتر احساس می شود. دانش آموزان نیمی از روز و گاهی بیش از این مدت در مدرسه و با کفش هستند و البته در سن رشد بنابراین در این چگونه شما را برای خرید کفشی مناسب ایشان راهنمایی می کنیم.

کفش مناسب مدرسه

چگونه

  • ‎دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه، از کفش‌های پاشنه بلند یا دارای کف صاف استفاده نکنند.
  • کفشی که برای مدارس انتخاب می‌شود باید راحت بوده حداکثر 2 تا 3 سانتی متر پاشنه پهن داشته باشد. بهتر است جنس پاشنه کفش‌ها از اسفنج فشرده و تا حدی قابل انعطاف باشد.
  • دانش‌آموزان نباید از کفش‌های چرم‌ مصنوعی استفاده کنند، زیرا پا عرق می‌کند و هوا در کفش جریان ندارد. کفش‌های دانش‌آموزان باید طوری باشد که در آن احساس راحتی کنند. بهتر است پنجه کفش باز باشد تا انگشت‌‌ها روی هم فشار نیاورند. در صورتی که پنجه کفش مناسب نباشد، هم زیبایی انگشت‌های پا از بین می‌رود و هم رشد پاها ناهماهنگ می‌شود.
  • ‎بهترین نوع کفش، کفش چرمی است، زیرا دانش‌آموزان در آن احساس راحتی می‌کنند. کفش مناسب، نباید رنگ بدهد یا تنگ و گشاد باشد، زیرا در این حالات منجر به ناراحتی پا می‌شود.
  • ‎دانش‌آموزان باید با کفش‌ جوراب بپوشند و بهتر است جوراب سفید رنگ با جنس کتانی و نخی باشد، زیرا جوراب‌های نایلونی به دلیل اینکه از مواد شیمیایی تولید می‌شوند، از تنفس پا جلوگیری می‌کنند و مناسب نیستند.
    کفش مناسب مدرسه

  • رشد دانش آموزان در سنین نوجوانی سریع است، لذا برای جلوگیری از تنگی و آزار زود هنگام کفش دانش‌آموزان نوجوان، کفشی تهیه کنید که میان نوک کفش و نوک انگشتان یک سانتی‌متر فاصله باشد.
  • پهنای مناسب کفش، نیم سانتی‌متر بیشتر از پهنای پنجه پای دانش آموز است. دانش آموزان به منظور صحت انتخاب می‌توانند دو جوراب نخی حوله‌ای موسوم به جوراب ورزشی بپوشند و سپس کفش مورد نظر را امتحان کنند.
  • مطلوب است کفش مدارس از نوع بند دار با پنجه پهن باشد. به منظور تحمل فشارهای کف زمین و عدم انتقال آن به پا، جنس کف کفش‌ها نباید بیش از حد نازک و انعطاف پذیر باشد؛ چرا که کفش‌های با کف نازک باعث درد و ناراحتی در پا می‌شوند.

عوارض انتخاب کفش نامناسب :

  1. فشردن پنجه پا در یک زندان نوک تیز به ناهنجاری‌هایی در مفاصل انگشتان پا به‌خصوص در انتهای شست و خمیدگی شدید شست به سمت داخل که قابل برگشت نیز نیست و باید جراحی شود ، منتهی می‌شود.
  2. قارچ ناخن: رنگ و حالت ناخن‌های پا تغییر کرده، که در اثر پوشیدن کفش تنگ فعال‌تر می‌شود.
    کفش مناسب مدرسه

  3. کف پا نیز ممکن است در مواقعی آسیب ببیند. بالشتک‌های زیر انگشتان که از چربی تشکیل شده‌اند، با بالا رفتن سن ،کم حجم می‌شوند و پاشنه بلند کفش این روند را تسریع می‌کند در نتیجه شخص در هنگام راه رفتن و حتی ایستادن درد بیشتری را احساس می‌کند.
  4. در صورت پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، احتمال ابتلای به آرتروز و مواردی که به جراحی زانو منتهی می‌شود، بیشتر است.
  5. بهداشت فراموش نشود، پا نیز همانند سایر اعضای بدن دارای گردش خون، تنفس و تعریق است. اگر بهداشت پا رعایت نشود، باعث آلودگی کفش و بروز مشکلات بهداشتی می‌شود.


مرکز یادگیری سایت تبیان