تبیان، دستیار زندگی
طبق این طرح دانشجویان به گروه‌ هایی تقسیم‌ بندی شده و هر یک مدیر گروهی دارند. مدیر گروه کمک هزینه تحصیلی کامل دریافت می‌کند. وی معاونینی خواهد داشت که آن‌ها سطح پایین تری از کمک هزینه را دریافت می‌کنند و نهایتا گروهی اجرایی تحت عنوان «فعال» خواهند بود که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیپلماسی با طعم فیس بوک!


طبق این طرح دانشجویان به گروه‌ هایی تقسیم‌ بندی شده و هر یک مدیر گروهی دارند. مدیر گروه کمک هزینه تحصیلی کامل دریافت می‌کند. وی معاونینی خواهد داشت که آن‌ها سطح پایین تری از کمک هزینه را دریافت می‌کنند و نهایتا گروهی اجرایی تحت عنوان «فعال» خواهند بود که پایین ‌ترین سطح کمک‌ هزینه را در گروه دریافت خواهند کرد.
فیس بوک

به گزارش روزنامه «ایندیپندنت»، کابینه اسرائیل قصد دارد به صدها نفر از دانشجویان در قبال تبلیغ مثبت در مورد اسرائیل، کمک هزینه تحصیلی بپردازد. این طرح با هدف بهبود تصویر اسرائیل در کشورهای خارجی و در هفت دانشگاه اسرائیل به اجرا گذاشته می‌شود. بنا بر این طرح، دانشجویانی که در توئیتر و فیس ‌بوک پیام‌های مثبت در مورد اسرائیل منتشر کنند، کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌ کنند. آن طور که روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» اولین بار گزارش داده، این دانشجویان نباید افشا کنند که این پیام‌ ها را در ازای دریافت پول منتشر کرده‌اند. دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست ‌وزیر رژیم‌ صهیونیستی هم این گزارش را تائید کرده و هدف از آن را «ارتقا دیپلماسی عمومی» اعلام کرده است.!

به نوشته ایندیپندنت، در این طرح قرار نیست نقش کابینه و مقامات رسمی افشا شود. «دنیل سیمن» مقام اسرائیلی که مبتکر این طرح بوده نیز در نامه ‌ای به تاریخ 5 اوت، تصریح کرده است که نباید نقش مقامات رسمی در اجرای این طرح علنی شود. بنا بر این طرح، ارسال این پیام‌ ها به صورت سازماندهی شده می باشد. به این ترتیب که دانشجویان به گروه‌ هایی تقسیم‌ بندی شده و هر یک مدیر گروهی دارند. مدیر گروه کمک هزینه تحصیلی کامل دریافت می‌کند. وی معاونینی خواهد داشت که آن‌ها سطح پایین تری از کمک هزینه را دریافت می‌کنند و نهایتا گروهی اجرایی تحت عنوان «فعال» خواهند بود که پایین ‌ترین سطح کمک‌ هزینه را در گروه دریافت خواهند کرد.

چندی پیش روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" از تلاش گروهی موسوم به "یلا " برای جذب جوانان 15 تا 30 سال فلسطینی در فضای فیس ‌بوک خبر داد. این گروه بر روی شبکه اجتماعی فیس بوک، که درآن جوانان اسرائیلی و فلسطینی و برخی دیگر از کشورهای عرب منطقه، نه تنها از صلح، بلکه از مسایل متنوعی چون هنر، عکاسی و فوتبال در آن با یکدیگر سخن می‌گویند. گروه «یلا» که چند ماه از تشکیل آن می‌گذرد، توسط یک دیپلمات پیشین اسرائیلی به وجود آمده است

این روند در حالی است که چندی پیش روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" از تلاش گروهی موسوم به "یلا " برای جذب جوانان 15 تا 30 سال فلسطینی در فضای فیس ‌بوک خبر داد. این گروه بر روی شبکه اجتماعی فیس بوک، که درآن جوانان اسرائیلی و فلسطینی و برخی دیگر از کشورهای عرب منطقه، نه تنها از صلح، بلکه از مسایل متنوعی چون هنر، عکاسی و فوتبال در آن با یکدیگر سخن می‌گویند. گروه «یلا» که چند ماه از تشکیل آن می‌گذرد، توسط یک دیپلمات پیشین اسرائیلی به وجود آمده است.

هدف این دیپلمات پیشین اسراییلی جذب صد هزار جوان از منطقه است تا آنجا که رهبران را مجبور به پیشبرد صلح کنند. تا کنون، شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا و فرستاده گروه چهارگانه پیشبرد صلح و برخی دیگر از شخصیت‌های بین‌المللی با فرستادن پیام از تشکیل گروه یلا استقبال کرده‌اند.

فیس بوک

یکی از اقدامات گروه یلا در طول یک ماه فعالیتش، برگزاری یک مسابقه عکسی با عنوان «شهر من، زندگی من» بود. در این مسابقه، که اعضای گروه به عکس‌ها منتخب خود رأی دادند، یک فلسطینی و یک اسرائیلی، برنده شدند، که قرار است هر دو برای مراسم دریافت جایزه خود با نیویوک سفر کنند. در گروه یلا بیشتر نوشته‌ها به زبان انگلیسی است، اما از عربی و عبری نیز استفاده می‌شود. آنطور که نویسنده نیویورک تایمز از مشاهدات خود می‌نویسد، بیشتر گفت‌وگوها میان جوانان تل‌آویو و رام ‌الله انجام می‌شود.

یکی از دستیاران نتانیاهو اعلام کرده است که عمده فعالیت‌ های این گروه‌ها در زمینه‌های سیاسی و امنیتی است. به گفته وی این افراد با مواردی چون تحریم اسرائیل و زیرسوال بردن مشروعیت اسرائیل مبارزه می‌ کنند. این گروه‌ها در مورد ارزش‌ های دموکراتیک، آزادی مذهبی و تعددگرایی در اسرائیل تبلیغ خواهند کرد. در این راستا «آلون لیل» دبیرکل سابق وزارت خارجه اسرائیل این طرح را مورد انتقاد قرار داده و آن را طرحی «بسیار منزجر کننده» خوانده و گفته است که دانشجویان باید با فکری آزاد درس بخوانند، نه اینکه به «مزدور» کابینه تبدیل شوند. هرچند که سخنگوی ارتش اسرائیل بارها اعلام کرده است که به‎ کمک فیس ‎بوک و دیگر شبکه‌ های اجتماعی و دام های پهن شده توسط این شبکه ها، اقدام به شناسایی و دستگیری سربازان فراری و دانشجویان سیاسی کرده است. وی معتقد است: "فیس‌ بوک بسیار پرطرفدار شده و به راحتی می توان به این پی برد که جوانان در چه شرایطی هستند و این یعنی کنترل محض."

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: فارس / تابناک / مشرق