تبیان، دستیار زندگی
انتخاب این پروژه با عنوان گیاه درمانی به دنبال فصل گیاهان از کتاب علوم اول ابتدایی صورت گرفت. جائی که کلاس اولی ها با کاربردهای گیاهان در درمان بسیاری از بیماری ها و استفاده ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین دستاورد برتر دبستان آل طه

در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

پژوهشگران جوان دبستان آل طه به مدیریت سرکار خانم زینب سیاهپوش در هشتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. پروژه ی گیاه درمانی از این دبستان جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. آرشام میر عنایت علی، سینا خالقی پور، آرمان فرنژاد و سهند اسعدی، پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم قدرت نژاد انجام دادند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارائه می گردد.

اولین دستاورد برتر دبستان آل طه در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

هدف پروژه

شناسایی و معرفی گیاهان به دلیل خاصیت درمانی آن ها

سوال پروژه

آیا ما می توانیم با گیاهان ساده ی اطرافمان بعضی از دارو های گیاهی را درست کنیم؟

مراحل انجام این پروژه

انتخاب این پروژه با عنوان گیاه درمانی به دنبال فصل گیاهان از کتاب علوم اول ابتدایی صورت گرفت. جایی که کلاس اولی ها با کاربردهای گیاهان در درمان بسیاری از بیماری ها و استفاده از داروهای گیاهی به جای داروهای صنعتی و شیمیایی در برخی از موارد درمانی آشنا شدند.

این پروژه در دو بخش جداگانه انجام شد:

1- بخش اول تهیه ی ماسک های گیاهی بود که دانش آموزان یاد گرفتند بعضی از خواص گیاهان حتی از طریق پوست جذب بدن می شود و امروز با به کار گیری گروهی از گیاهان خاص بسیاری از ماسک های پوست که حتی در درمان زائده های پوستی هم مفیدند ساخته می شوند و در نهایت با خواص این دسته از گیاهان و مواد طبیعی آشنا شدند.

2- بخش دوم تهیه ی جوشانده های گیاهی بود که دانش آموزان با تهیه ی جوشانده های خوراکی گیاهی آشنا شدند و اثرات مطلوب هر کدام را مورد بررسی قرار دادند.

اولین دستاورد برتر دبستان آل طه در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

در تهیه ی ماسک ها به دلیل این که پروژ ی ما در فصول سرد سال انجام می گرفت ما بیشتر به دنبال موادی رفتیم که خاصیت خشکی زدایی از پوست را داشتند و باعث مرطوب و شاداب شدن پوست می شدند. استفاده از پرتقال و لیمو ،روغن زیتون، عسل و قهوه و شکلات ما را به این هدف نزدیک کرد. وجود ترکیب عسل به دلیل دارا بودن خاصیت از بین بردن سلول های مرده و خشک که در ترکیب تمامی ماسک های ساخته شده وجود داشت کمک به سزایی به اثر بخشی این ماسک ها کرد.

در تهیه ی جوشانده ها ما از روش حرارت غیر مستقیم برای تهیه ی جوشانده ها استفاده کردیم و این به دلیل حفظ بیشتر خواص درمانی این گیاهان بود. جوشانده هایی که درست کردیم شامل 1-گل گاو زبان 2-گشنیز  3-نعناع  4-هل سبز 5-رزماری 6-آویشن بود.

بعد از حرارت غیر مستقیم این گیاهان، آن ها را خنک کرده و از صافی عبو ر دادیم و جوشانده ها را در ظرف مخصوص ریخته و در یخچال نگهداری کردیم.

نکته: جوشانده هایی که ما به این روش تهیه کرده بودیم باید تا حداکثر یک هفته در صورت نگهداری در یخچال مصرف شوند.

در حین تهیه ی جوشانده ها خواص درمانی هر کدام را مورد بررسی قرار دادیم.

مثل گل گاو زبان که آرام بخش بوده و برای تقویت قلب مفید است و یا گشنیز که در تقویت مغز و زبان و بالا بردن حافظه تاثیر دارد.

اولین دستاورد برتر دبستان آل طه در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

نتیجه گیری:

گیاهان اهمیت به سزایی در زندگی تمامی موجودات زنده مخصوصا انسان دارند و چون یک ماده ی طبیعی هستند استفاده از آن ها فواید زیادی برای ما دارند. ما با مطالعه و تحقیقات بیشتر می توانیم اثر معجزه آسای گیاهان در درمان بیماری ها را بیشتر کشف کنیم.

و راه های جدیدی که اثر بخشی گیاهان در درمان بیماری را نسبت به داروهای شیمیایی که آثار منفی زیادی روی انسان می گذارند را پیدا کنیم تا روزی داروهای گیاهی جایگزین بسیار مناسبی به جای داروهای شیمیایی شوند.

بخش پژوهش تبیان - تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی