تبیان، دستیار زندگی
سبزیجات خانواده کلم به علت دارا بودن اندول، گلوکوزینولات‌ها، سولفورافان‌ها، بتاکاروتن و ویتامینC، در رده سبزی‌های ضد سرطان طبقه‌بندی می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط مصرف کلم با سرطان سینه


سبزیجات خانواده کلم به علت دارا بودن اندول، گلوکوزینولات‌ها، سولفورافان‌ها، بتاکاروتن و ویتامینC، در رده سبزی‌های ضد سرطان طبقه‌بندی می‌شوند.

کلم

کلم گیاهی است با تنوع زیاد و سابقه بسیار طولانی که در اصل بومی نواحی اروپایی مدیترانه‌ای است که از پیش از 4000 سال پیش کشت می‌شده است. از پرمصرف‌ترین سبزیجات این خانواده که در سراسر دنیا به طور گسترده مصرف می‌گردند، می‌توان کلم بروکلی، کلم پیچ، گل کلم، کلم بروکسل، کلم قمری، کلم قرمز و شلغم را نام برد که در کشورهایی نظیر چین، آلمان و روسیه، جزئی از غذای روزانه محسوب می‌شوند.

تغذیه و سرطان سینه

در ایجاد و بروز سرطان سینه، عوامل زیادی تأثیرگذار می‌باشند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها، نوع تغذیه نقش بسیار موثری را ایفا می‌نماید. اصولاً هورمون زنانه استروژن، زمینه‌ساز و عامل ایجاد سرطان در ارگان‌های مختلف بدن بانوان از جمله سینه، رحم، دهانه رحم و تخمدان تلقی می‌شود، لذا استفاده از غذاهای مختلف با ممانعت از بروز سرطان (با تأثیری همچون تاموکسیفن) و یا کاستن از شدت تأثیرگذاری استروژن، به عنوان عامل کمکی و یا بازدارنده بسیار مفید است. مرور 94 مطالعه که ارتباط بین مصرف سبزیجات خانواده کلم و سرطان را بررسی کرده‌اند نشان داده است که در 67 درصد مطالعات مورد– شاهد، مصرف این سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط بوده است. ترکیبات موجود در خانواده کلم‌ها (کلم بروکلی، گل کلم، کلم دکمه یا فندقی) قادر به کاهش استروژن به میزان 50 درصد می‌باشد.

سبزیجات خانواده کلم به علت دارا بودن اندول، گلوکوزینولات‌ها، سولفورافان‌ها، بتاکاروتن و ویتامینC، در رده سبزی‌های ضد سرطان طبقه‌بندی می‌شوند

ماده موثر در کلم به نام ایندول 3- کاربینول (Indol 3-carbinol) می‌باشد که البته هنوز نتایج قطعی در این مورد به دست نیامده است. در مناطقی از چین که کلم به مقدار زیاد مصرف می‌شود، ارتباط مستقیمی بین میزان ایزوتیوسیانات ادرار و کاهش سرطان سینه مشاهده شده است، به طوری که زنانی که بیش‌ترین مصرف کلم را داشتند، 45 درصد کمتر از زنانی که کمترین میزان را داشتند، در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه بودند. علاوه بر ایزوتیوسیانات، ویتامینC، از طریق اثرات آنتی‌اکسیدانی در دفع رادیکال‌های آزاد و همچنین اسیدآمینه سیستئین و ترکیبات سولفورافان از طریق واکنش‌های زنجیره‌ای در سم‌زدایی بدن از مواد سرطان‌زا موثرند. مطالعات خارج سلولی نقش سولفورافان‌ها را در مهار تکثیر سلول‌های سرطانی حتی در مراحل آخر رشد نشان داده است.

ارزش غذایی کلم

کلم منبع غنی از ویتامینA، منبع بسیار خوب فیبر، منگنز، ویتامینB6، تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. همچنین سبزیجات این خانواده انرژی کمی دارند (یک لیوان کلم پخته حدود 33 کالری دارد) و درعین‌حال غنی از مواد مغذی گیاهی ویژه هستند، به همین جهت سبزیجات این گروه ارزش تغذیه‌ای فوق‌العاده‌ای دارند.

مصرف کلم احتمال زنده ماندن پس از سرطان پستان را افزایش می‌دهد

میزان زنده ماندن زنان چینی مصرف‌کننده کلم و سبزیجات دیگر نسبت به سایر زنانی که این سبزیجات را مصرف نمی‌کنند پس از ابتلا به سرطان پستان بیشتر است. تحقیق بر روی 4886 زن چینی بین 20 تا 75 سال که به سرطان‌های نوع 1 تا 4 پستان بین سال‌های 2002 تا 2006 مبتلا بوده‌اند انجام شده است.

زنانی که در 36 ماه پس از ابتلا، سبزیجات بیشتری مصرف کرده بودند در مقایسه با زنانی که مصرف سبزی کمتری داشته یا مصرفی نداشتند احتمال مرگشان به هر علتی بین 27 تا 62 درصد کاهش یافته بود.

در مناطقی از چین که کلم به مقدار زیاد مصرف می‌شود، ارتباط مستقیمی بین

میزان ایزوتیوسیانات ادرار و کاهش سرطان سینه مشاهده شده است، به طوری

که زنانی که بیش‌ترین مصرف کلم را داشتند، 45 درصد کمتر از زنانی که کمترین

میزان را داشتند، در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه بودند

به نوشته خبرگزاری فرانسه احتمال مرگ برای افرادی که خانواده کلم را مصرف می‌کنند بین 22 تا 62 درصد کاهش می‌یابد و احتمال بازگشت دوباره بیماری آن‌ها نیز 21 تا 35 درصد کاهش می‌یابد.

سارا نشوتا از محققان دانشگاه نشویل تنسی می‌گوید که این یافته‌ها نشان می‌دهد مبتلایان به سرطان پستان باید این سبزیجات و به ویژه کلم‌ها را جزیی از رژیم غذایی خود قرار دهند.

وی افزود که سبزیجات رایج در چین شلغم، گل کلم و سایر سبزیجات است درحالی‌که کلم بروکلی و جوانه گیاهان در اروپا و سایر کشورهای غربی رواج بیشتری دارند و این در حالی است که میزان استفاده از این مواد در میان زنان چینی بسیار بالاتر از زنان آمریکایی است.

نتیجه‌گیری

پس به طور خلاصه می‌توان گفت سبزیجات خانواده کلم به علت دارا بودن اندول، گلوکوزینولات‌ها، سولفورافان‌ها، بتاکاروتن و ویتامینC، در رده سبزی‌های ضد سرطان طبقه‌بندی می‌شوند. چنانچه انجمن سرطان امریکا، پس از تحقیقات گسترده، بروکلی را به عنوان یکی از مهم‌ترین سبزی‌های ضد سرطان معرفی می‌کند.

خانم‌های آینده‌نگر که به حفظ سلامتی خود علاقه‌مند می‌باشند، باید مواد غذایی ضد استروژن را در تمام سال در جیره غذایی خود بگنجانند و موادی که برعکس آن‌ها، به طور مستقیم یا غیرمستقیم در تشکیل سلول‌های سرطانی در بافت سینه و سرعت بخشیدن به روند آن تأثیرگذار می‌باشند را به طور قطعی از لیست غذاهای مصرفی خود حذف کنند و یا مقدار مصرف آن را به شدت کاهش دهند.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

ماهنامه دنیای تغذیه - مهدیه رشیدی نیا زیر نظر دکتر سید مسعود کیمیاگر

فارس

مطالب مرتبط:

کلم و این همه خاصیت!

کلم؛ سبزی ضد سرطان

سبزی‌ های تضمین کننده‌ی سلامتی

آشنایی با 11 خاصیت گل کلم

کلم و خواص آن

بروکلی: این‌بار در خدمت زیبایی

بروکلی: لاغری، مقابله با آسم و آلرژی

کلم بروکلی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

3 دلیل مهم برای مصرف بروکلی

کلم بروکلی، از روده تا ریه

ارزش غذایی کلم بروکلی

چرا کلم بروکلی برای قلب مفیده؟

بروكلی را نپزید

ویتامین B6 با سرطان سینه مقابله می‌کند

پیشگیری از سرطان سینه با فیبرها

پیشگیری از سرطان سینه با تغذیه‌ی مناسب

تاثیر ورزش و تغذیه در جلوگیری از سرطان سینه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.