تبیان، دستیار زندگی
در برخی پیامک ها توصیه می شود که محتوای آنها را به افراد دیگر برسانیم، آیا لازم است به این توصیه عمل کنیم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم سر کشیدن و نگاه کردن به منازل مردم

تجسس

سرکشیدن به منازل مردم و نگاه کردن به بانوانی که بدون پوشش هستند اگر به صورت عمدی بوده باشد، کار حرام و گناه است؛ زیرا خانه مسلمانان محترم است و ورود به خانه افراد بدون اذن صاحب آنان و سرکشیدن به خانه غیر، از بالاى بام یا شکاف دیوار یا روزنه در، جایز نیست.


در این مقاله احکام به سه سوال فقهی پاسخ خواهیم داد:

سوال: آیا در هنگام ازدواج یک زن مسلمان با فرد دارای مسائل غیر اخلاقی، افراد مطلع می توانند زن را از این مسائل آگاه سازند؟

شرح سوال:

مردی مسلمان شده و می خواهد با زنی مسلمان، ازدواج کند. آن مرد قبلاً همجنس باز بوده و من نمی دانم راجع به گذشته ی خودش، به این زن چیزی گفته است یا نه. فکر می کنم این مساله ی مهمی است و لازم است برای آنکه آن زن بعداً پشیمان نشود، این مسئله به اطلاع آن زن برسد (قابل ذکر است که آن مرد باید برای بیماری های منتقل شونده از طریق روابط جنسی و ... آزمایش شود) راه حل اسلامی این مشکل چیست؟

قبل از ذکر پاسخ آیات عظام باید گفت که: وظیفه ی هر زن مسلمانی است که وقتی کسی به خواستگاری او می آید، درباره ی او تحقیق کند تا فرد مورد نظر و علاقه خود را پیدا کند (از هر جهت) و اگر برای تحقیق از همسر آینده ی خود، از دیگران چیزی را پرسید همه وظیفه دارند اگر مسائلی هست، به او بگویند. اما اگر او چیزی نپرسید، دیگران وظیفه ندارند چیزهایی را که می دانند، به او بگویند.

پاسخ حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):

اطلاع دادن به زن لازم نیست و آزمایش مذکور فى نفسه شرعاً لزومى ندارد.

پاسخ دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):

احتیاط آنست که با آزمایشهای مذکور از سلامت خود اطمینان حاصل کند در این صورت لازم نیست از گذشته خود چیزی به همسر آینده اش بگوید.

پاسخ دفتر حضرت آیة الله العظمی فاضل لنکرانی (ره):

این کارها لازم نیست. نه لازم است به زن بگوید نه این آزمایشها را انجام دهد.

پاسخ دفتر حضرت آیة الله العظمی بهجت (ره):

تا ممکن است سعی کند که خود مرد اقدام به آزمایش کند، اگر امر او مشکوک است و اگر ممکن نیست اطلاع دادن به زن مانعی ندارد که احتمال را ذکر کند نه اینکه عیب را قطعی ذکر کند با اینکه قطعی نیست. (جامع المسائل، ج 2، ص 468)

سوال: در برخی پیامک ها توصیه می شود که محتوای آنها را به افراد دیگر برسانیم، آیا لازم است به این توصیه عمل کنیم؟

شرح سوال:

این که افرادی پیامک می دهند و ختم صلوات برای ظهور امام عصر یا شفای مریض را مطرح می کنند و اصرار دارند که ما هم قطع کننده زنجیر نباشیم و حتما به چند نفر دیگر هم پیامکشان را بفرستیم وظیفه ما چیست؟ آیا باید به گفته هایشان عمل کنیم؟ لطفا راهنمایی بفرمایید.

چنین پیام هایی که در قالب دینی عرضه می شوند، می توانند حاوی یکی از دو مورد زیر باشند:

1. محتوای آن شامل مطلبی خرافی، غیر معتبر باشد.

2. توصیه ای اخلاقی، دینی باشد که به نوعی بتوان ارسال مجدد آن را نوعی ترویج امر به معروف و نهی از منکر به شمار آورد.

بدیهی است که در مورد اول نباید هیچ اقدامی در ترویج مطالبی کرد که از اعتبار دینی مناسبی برخوردار نبوده و گاه در قالب دین، مطالبی خرافی و ضد دین را عرضه می دارند، اما در مورد دوم، یعنی هنگامی که متن دلنوازی از قرآن، احادیث معتبر، شعر و نثر زیبایی منطبق با قرآن و حدیث و ... در اختیارتان به عنوان پیامک یا رایانامه (ایمیل) در اختیارتان قرار گرفته و از شما درخواست شد که آن را به دیگران نیز ارسال نمایید، شما بدون آن که در این زمینه مسئولیتی الزامی داشته باشید، می توانید با میل خود این پیام را به دیگران منتقل کنید.

در هر حال، خودداری شما از ادامه این زنجیر، مسئولیتی را متوجه شما نخواهد کرد.

سوال: سرکشیدن به منازل مردم و نگاه کردن به بانوانی که بدون پوشش هستند چه حکمی دارد؟

اگر دیدن شما به صورت عمدی بوده باشد، کار حرام و گناه مرتکب شده اید؛ زیرا خانه مسلمانان محترم است و ورود به خانه افراد بدون اذن صاحب آنان، سرکشیدن به خانه غیر، از بالاى بام یا شکاف دیوار یا روزنه در، جایز نیست. (توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج 2، ص 875)

تنها راه جبران شما به این صورت است که توبه واقعی کرده و از درگاه الهی طلب بخشش و آمرزش برای خود و آنان کنید و تصمیم بگیرید دیگر این گناه را انجام ندهید.

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج 2

جامع المسائل آیة الله بهجت (ره)، ج 2

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.