تبیان، دستیار زندگی
ساخت سریال‌های الف ویژه (سریال‌هایی که سطح تولید آنها از سریال‌های معمولی بالاتر است) از جمله ماموریت‌های اصلی سازمان صداوسیماست و....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سریال های فاخر


ساخت سریال‌های الف ویژه (سریال‌هایی که سطح تولید آنها از سریال‌های معمولی بالاتر است) از جمله ماموریت‌های اصلی سازمان صداوسیماست و نگاهی به پرونده رسانه ملی در این میان نشان دهنده‌ توجه مخاطبان به این دسته از تولیدات است که معمولا داستان آنها نیز با وسواس بیشتری انتخاب می‌شود.

سریال

ازجمله این سریال‌ها می‌توان به کوچک‌جنگلی، امام علی(ع)، یوسف پیامبر، در چشم باد، مختارنامه و کلاه پهلوی اشاره کرد که همین حالا جمعه شب‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شود و تا پاییز پخش آن به پایان می‌رسد.طبق برنامه‌ریزی‌هایی هم که تلویزیون دارد، به‌دلیل هزینه بالایی که تولید و ساخت این سریال‌ها دارند، امکان پخش همزمان چند اثر فاخر وجود ندارد و علی‌القاعده و طبق سنت پیشین تلویزیون، با پایان پخش کلاه پهلوی، بلافاصله پخش مجموعه الف ویژه دیگری باید از شبکه یک سیما آغاز شود. در حال حاضر نیز تلویزیون بیکار ننشسته و چندین سریال الف ویژه را برای ساخت درنظر گرفته که در ادامه چندتایی از آنها را که به مرحله تولید نزدیک‌ترند، با هم مرور می‌کنیم:

معمای شاه: محمدرضا ورزی

یکی از سریال‌های الف ویژه تلویزیون که مدتی است کار تولید آن آغاز شده؛ سریال «معمای شاه» به‌کارگردانی محمدرضا ورزی است و احتمالا بعد از کلاه پهلوی به روی آنتن می‌رود. این سریال همانطور که از نامش پیداست برگ‌هایی از تاریخ معاصر را ورق می‌زند و به واسطه اینکه زندگی شاه مخلوع را به تصویر می‌کشد، همزمان با روز فرار محمدرضا شاه پهلوی یعنی 26دی‌ماه کلید خورد. این سریال به تهیه‌کنندگی، علی لدنی ساخته می‌شود و فیلمنامه‌ای که ورزی خود آن را نوشته توسط سجاده‌چی، بازنویسی شده است. البته ورزی در توضیحاتی راجع به معمای شاه گفته است: برای این سریال 9‌ماه پیش تولید داشتیم. این پروژه منویاتی دارد و نگاهش این است که تا جوان‌ها را با تاریخ پهلوی دوم و به‌ویژه مقطعی که انقلاب اسلامی روی می‌دهد، آشنا کند و در 45قسمت 50دقیقه‌ای داستان زندگی محمدرضا پهلوی را در 3 مرحله روایت ‌کند؛ مرحله اول از سال 1317 که همزمان با بازگشت او از سوئیس است تا جدایی از ثریا، مرحله دوم و سوم نفوذ اشرف بر محمدرضا شاه و همچنین وابستگی وی به کشورهای غرب و شرق، تا فرار او از ایران را در بر خواهد داشت. این سریال از بازیگران بسیاری بهره می‌برد که ازجمله آنها می‌توان به داریوش ارجمند، داریوش کاردان، احمد نجفی، امیر مهدی‌کیا، چنگیز وثوقی، سیامک اطلسی و چنگیز جلیلوند اشاره کرد.

طبق برنامه‌ریزی‌هایی هم که تلویزیون دارد، به‌دلیل هزینه بالایی که تولید و ساخت این سریال‌ها دارند، امکان پخش همزمان چند اثر فاخر وجود ندارد و علی‌القاعده و طبق سنت پیشین تلویزیون، با پایان پخش کلاه پهلوی، بلافاصله پخش مجموعه الف ویژه دیگری باید از شبکه یک سیما آغاز شود

سرزمین‌کهن: کمال تبریزی

سریال «سرزمین‌کهن» به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی، محمد‌مسعود روایتگر داستانی است که از سال1320 آغاز می‌شود و تا 29بهمن 1357ادامه پیدا می‌کند و در هر فاز مقطعی از تاریخ معاصر ایران به تصویر درمی‌آید. در فاز 3 این سریال نیز اتفاقات سال‌های 1354تا بهمن 1357تحلیل می‌شود.این سریال که تولید آن از سال87 آغاز شده، قصه کودکی به نام «رهی» را روایت می‌کند که بعد از بمباران دهکده‌ محل سکونتش توسط نیروهای متفقین از زیر آوار بیرون کشیده می‌شود. رهی پس از چند روز مراقبت توسط مادرش راهی تهران می‌شود و سپس توسط یک خانواده توده‌ای بزرگ می‌شود اما بر اثر به وقوع پیوستن ماجراهایی، به یک خانواده درباری سپرده می‌شود. در این خانواده است که او رفته‌رفته به هویت خود پی می‌برد و همین باعث می‌شود به یک خانواده دیگر که علقه‌های مذهبی دارند، سپرده شود؛ اما این پایان ماجراهای او و اطرافیانش نیست. در فاز یک بازیگرانی مانند میترا حجار، ثریا قاسمی، فرهاد قائمیان، الهام حمیدی، پژمان بازغی، پرویز پورحسینی، هنگامه قاضیانی، امیر آقایی و بیتا فرهی مقابل دوربین رفتند. در فاز دوم نیز بازیگرانی مانند شهاب حسینی، نیکی کریمی، محسن تنابنده، حسن پورشیرازی، جعفر دهقان، شبنم قلی‌خانی، حسین محجوب و محمدرضا فروتن به‌کار پیوستند.

سلمان فارسی: داوود میرباقری

داوود میرباقری در ساخت آثار تاریخی و مذهبی کارنامه درخشانی دارد. ساخت سریال امام علی(ع) در تلویزیون ایران یک نقطه عطف به‌حساب می‌رود که میرباقری آن را با مختارنامه به نقطه اوج رساند.سریال «سلمان فارسی» هم همانطور که از نامش پیداست به زندگی سلمان فارسی از یاران پیامبر(ص) می‌پردازد و در حال حاضر مراحل بازنویسی فیلمنامه و پیش تولید را سپری می‌کند.میرباقری درباره این سریال گفته است: طرحی که 12سال نوشتم تولد تا مرگ سلمان را شامل می‌شد. حوزه حرکت سلمان به لحاظ جغرافیایی بسیار گسترده است و به لوکیشن‌های بسیاری نیاز دارد. او ابتدا از ایران باستان خود را به اروپا می‌رساند و درباره آیین مسیحیت تحقیق می‌کند که از فلسطین تا ترکیه را دربرمی‌گیرد. پس از آن به حجاز می‌آید و مکه و مدینه را می‌بیند و سرانجام به ایران پس از اسلام مراجعت می‌کند.

سریال

پوریای‌ولی: مسعود جعفری جوزانی

مسعود جعفری جوزانی ازجمله فیلمسازان برجسته کشورمان است که البته ساخت سریال فاخر«در چشم باد» را هم در کارنامه خود دارد. او پس از ساخت این سریال، کارگردانی مجموعه تلویزیونی پوریای‌ولی را برعهده گرفته است. «پوریای‌ولی» نام مجموعه عظیم تلویزیونی است که به سفارش مرکز سیما فیلم و تهیه‌کنندگی جوزان فیلم در دست اجراست. این سریال شرح حال زندگی پر تحرک پهلوان نامدار ایرانی در قرن هفتم و هشتم هجری (اواسط دوران ایلخانی) است و از آنجایی که بازیگران بسیاری در آن حضور خواهند داشت، جوزانی برای جذب بازیگران جدید و جوان فراخوان اعلام کرد. در مرحله اول 500 نفر برای حضور در این سریال گزیده شدند که البته این تعداد پس از طی مراحل جدی‌تر آزمون‌های بازیگری کمتر خواهد شد. آغاز تولید سریال پوریای‌ولی خیلی دیر نیست و پس از ساخت دکورها، تولید این مجموعه آغاز خواهد شد.

هنگام بیداری: محمدحسین لطیفی

یکی دیگر از سریال‌هایی که مرحله تولید آن نزدیک است، سریال «هنگام بیداری» به کارگردانی محمدحسین لطیفی است. این سریال در حال حاضر مراحل ساخت دکور را سپری می‌کند و تهیه‌کنندگی این کار بر عهده محمود غلامی است، پیش از این محمود فلاح تهیه‌کننده این سریال بود. مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس، مهدی مددکار مدیر تولید و ابراهیم غفوری مدیر فیلمبرداری این پروژه است. گروه نویسندگی این کار هم مشغول تکمیل فیلمنامه سریال هستند. این سریال قرار است به بخش‌های شهادت رئیسعلی و ماجراهایی که بعد از آن اتفاق می‌افتد، بپردازد. دلوار زادگاه و محل فرمانروایی رئیسعلی دلواری است که در کشاکش جنگ اول جهانی و در حمله انگلیسی‌ها به بوشهر، رشادت بسیاری از خود نشان داد و به شهادت رسید. پس از اشغال بوشهر در رمضان سال1333 قمری، نیروهای انگلیسی قصد تصرف دلوار را داشتند، محلی که پیش از آن چندبار سربازان انگلیسی به آنجا یورش برده و هر بار طعم تلخ شکست را چشیده بودند. رئیسعلی همراه با یاران خود، علیه اشغالگران وارد نبرد شد و نیروهای متجاوز را که قریب به 5هزار نفر بودند، تار و مار کرد. قیام مردم تنگستان روی هم 7سال به طول انجامید.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : همشهری/آرزو فیروزفر