تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران کشور به تولید لامپ‌های فوق کم مصرف سردی دست یافتند که 80 درصد نسبت به لامپ‌های کم مصرف فعلی صرفه جویی انرژی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید لامپ سرد!


پژوهشگران کشور به تولید لامپ‌های فوق کم مصرف سردی دست یافتند که 80 درصد نسبت به لامپ‌های کم مصرف فعلی صرفه جویی انرژی دارد.

تولید لامپ سرد!

علی صانعی- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه لامپ های تولید شده، لامپ های فوق کم مصرف است، گفت: لامپ های LED تولید شده جز لامپ های فوق کم مصرف هستند که 95 درصد نسبت به لامپ های رشته‌ای و 80 درصد نسبت به لامپ‌های کم مصرف فعلی صرفه جویی انرژی دارد.

وی با بیان اینکه 80 درصد برق کشور در بخش خانگی مصرف می شود، اظهار داشت: 80 درصد برق خانگی در بخش روشنایی مصرف و از سوی دیگر 64 درصد از برق کشور در حیطه روشنایی صرف می‌شود.

صانعی با اشاره به ضرورت استفاده از فناوری های نوین در حوزه روشنایی ادامه داد: قرار گرفتن این لامپ ها در سبد انرژی خانوار 8 درصد مصرف اضافه انرژی را جبران می‌کند.

مجری طرح، فناوری مورد استفاده در این نوع لامپ ها را دیودهای گسیل های نور دانست و افزود: در این لامپ ها به جای استفاده از التهاب یک رشته مانند لامپ های رشته ای و یا التهاب گاز مانند لامپ های گازی از قوانین کوانتوم استفاده شده است.

لامپ های تولید شده فاقد حباب هستند چراکه در این لامپ ها از لامپ های LED مختلف با ساختار ذرت شکل استفاده شد و قادر است نور 360 درجه را به صورت یکنواخت به محیط ارائه دهد

وی توضیح داد: بر این اساس کریستال های خاصی به دور میدان الکتریکی شروع به تشعشع می کنند و متناسب با انرژی تخلیه شده نورهای مختلفی چون زرد، آبی و سفید را ایجاد می‌کند.

صانعی با تاکید بر اینکه لامپ های فوق کم مصرف نشکن هستند، یادآور شد: لامپ های تولید شده فاقد حباب هستند چراکه در این لامپ ها از لامپ های LED مختلف با ساختار ذرت شکل استفاده شد و قادر است نور 360 درجه را به صورت یکنواخت به محیط ارائه دهد.

تولید لامپ سرد!

مجری طرح با بیان اینکه لامپ‌های تولید شده سرد است، اظهار داشت: این لامپ‌ها حرارتی تولید نمی‌کند و کاملا سرد است.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت در زمینه کاهش مصرف انرژی اظهار داشت: قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه 85 درصد روشنایی کشور به سمت فناوری LED هدایت شود و با اجرای این پروژه تحقیقاتی 10 سال زودتر به این فناوری دست یافتیم.

این محقق کاهش تولید دی اکسید کربن را از دیگر مزایای توسعه فناوری LED ذکر کرد و ادامه داد: در صورتی که دولت در تولید این نوع لامپ‌ها سرمایه گذاری کند زمان کافی داریم تا این فناوری زودتر از سایر کشورها ارتقا دهد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر