تبیان، دستیار زندگی
اگر عادت کرده‌اید بعد از غذا سیگاری آتش بزنید، چای بخورید، پیاده‌روی طولانی مدت داشته باشید و غیره، دست نگه دارید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 کاری که نباید بعد از صرف غذا انجام دهید


اگر عادت کرده‌اید بعد از غذا سیگاری آتش بزنید، چای بخورید، پیاده‌روی طولانی مدت داشته باشید و غیره، دست نگه دارید.

خوردن

بعضی از کارها را نباید بلافاصله بعد از صرف غذا انجام دهید به خاطر اینکه باید به معده‌تان فرصتی بدهید تا غذای خورد شده را هضم کند. در این مقاله هفت کاری را که نباید بلافاصله بعد از صرف غذا انجام دهید را ذکر می‌کنیم. با ما همراه باشید.

1- بعد از صرف غذا سیگار نکشید

متخصصان معتقدند که یک نخ سیگاری که بلافاصله بعد از غذا می‌کشید تأثیر چندین نخ در زمان عادی را دارد. برای همین هم خطر ابتلا به سرطان را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. کلاً این سیگار خیری ندارد هر چه هست مریضی هست و ناخوشی. توصیه‌ی اکید داریم خودتان را از شر این دودزای کوچک خلاص کنید. اگر نمی‌توانید از آن دل بکنید یک یا دو نخ بعد از آخرین وعده‌ی غذایی‌تان بکشید.

2- بلافاصله بعد از غذا میوه نخورید

خوردن میوه بلافاصله بعد از غذا معده را با هوا پرکرده و باعث نفخ می‌شود. برای همین توصیه می‌کنیم که میوه را یک تا دو ساعت بعد از صرف غذا و یا یک ساعت قبل از غذا نوش جان کنید.

3- بلافاصله بعد از غذا چای نخورید

حتماً بارها این توصیه را شنیده‌اید. تکرار دوباره‌ی آن ضرر ندارد. برگ‌های چای حاوی میزان زیادی اسید هستند. این ترکیبات می‌توانند پروتئین‌های موجود در مواد غذایی مصرف‌شده را سفت‌تر کرده و هضم آن‌ها را مشکل‌تر سازد. علاوه بر این نوشیدن چای در حین یا بلافاصله بعد از صرف غذا باعث کاهش قدرت جذب آهن موجود در مواد غذایی می‌شود. دقیق تر بگوییم: تانین موجود در چای جذب آهن را به میزان 70 درصد کاهش می‌دهد. از آنجایی که آهن یکی از مواد معدنی لازم برای ساخت و تولید هموگلوبین‌ها هست برای همین هم وجود آن برای بدن ضروری است. خانم‌های جوان باید توجه بیشتری داشته باشند به خاطر اینکه آن‌ها به دلیل مصرف کمتر گوشت، عادت ماهانه و غیره آهن کمتری دارند. توصیه می‌کنیم حداقل یک ساعت بعد از غذا چای بنوشید و کمی دارچین روی آن بپاشید تا کلی مواد مغذی عایدتان شود.

4- بلافاصله بعد از غذا کمربندتان را سفت نکنید

متأسفانه این کار باعث می‌شود که روده‌ها پیچ خورده و مسدود شود. در نتیجه باعث ناراحتی شما خواهد شد. باید کاملا بر عکس عمل کنید. اگر کمربند بسته‌اید در حین صرف غذا تا جایی که امکان دارد آن را شل کنید.

5- بلافاصله بعد از غذا شنا نکنید (به خصوص با آب سرد)

زمانی که شنا می‌کنید جریان خون به سمت دست‌ها و پاها افزایش می‌یابد و برای همین هم خون کمی به معده می‌رسد. در این صورت کار سیستم گوارشی مختل می‌شود. علاوه بر این زمانی که بلافاصله بعد از غذا شنا می‌کنید بدن باید به طور همزمان برای این سه کار انرژی صرف کند: گوارش، حرکات شنا و حفظ دمای بدن. این سه کار باعث صرف انرژی زیادی می‌شود.

برگ‌های چای حاوی میزان زیادی اسید هستند. این ترکیبات می‌توانند

پروتئین‌های موجود در مواد غذایی مصرف‌شده را سفت‌تر کرده و هضم

آن‌ها را مشکل‌تر سازد. علاوه بر این نوشیدن چای در حین یا بلافاصله بعد از

صرف غذا باعث کاهش قدرت جذب آهن موجود در مواد غذایی می‌شود

زمانی که بدن مجبور می‌شود که در مدت زمان کوتاه انرژی زیادی صرف کند دچار زحمت شده و امکان افت انرژی، خستگی ناگهانی و حتی بی‌هوشی بالا می‌رود. حتماً می‌دانید که در حین شنا نیز این مسائل خطر زیادی ایجاد می‌کنند. توصیه می‌کنیم که تا دو تا سه ساعت بعد از صرف غذا شنا نکنید. کم کم و به تدریج وارد آب شده و از شیرجه زدن بپرهیزید. به خاطر اینکه این کار باعث انقباض ناگهانی و سریع رگ‌های خونی شده و احتمال افزایش فشارخون را بالا می‌برد.

6- بلافاصله بعد از غذا یک مسافت طولانی را پیاده‌روی نکنید

پیاده‌روی طولانی مدت (نه رفتن تا سر کوچه و خرید از سوپری محلتان. منظورمان مسافت‌های طولانی است) باعث می‌شود که سیستم گوارش بدن نتواند به خوبی مواد مغذی مصرف‌شده را جذب کند. شما می‌توانید یک ساعت بعد از صرف غذا با خیال راحت به یک گردش خانوادگی بروید. پیاده‌روی و ورزش البته در زمان مناسب خود یکی از بهترین راه‌های سالم و تندرست بودن است.

7-  بلافاصله بعد از غذا نخوابید

اگر بلافاصله بعد از صرف غذا بخوابید مواد غذایی که مصرف کرده‌اید به درستی هضم نمی‌شود. این کار هم ممکن است به سوءهاضمه و عفونت روده‌ها منجر شود. البته بدانید که خوابیدن متابولیسم بدن را کند نمی‌کند. شما می‌توانید بعد از غذا بخوابید اما یک تا سه ساعت بعد از آن. البته لازم نیست مثلاً تا ساعت 3 صبح بیدار بمانید. یادتان باشد که برای خوش‌اندام بودن حتماً باید به اندازه‌ی کافی بخوابید. اگر شامتان را حدود ساعت نه و نیم شب میل می‌کنید می‌توانید ساعت ده و نیم یا یازده بخوابید. یادتان باشد یکی از عواملی که جلوی کاهش وزن را می‌گیرد همین به اندازه‌ی کافی نخوابیدن است.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

عادت‌های غذایی بد در افراد پر مشغله

سرپا غذا خوردن ممنوع

4 نکته در مورد آداب غذا خوردن

راه و رسم غذا خوردن

مستحبات و مکروهات غذا خوردن

آرام غذا خوردن چه فوایدی دارد؟

برای غذا خوردن وقت بگذارید

اشتباهات مردم در غذا خوردن

بایدها و نبایدهای غذا خوردن

توصیه‌های اسلام درباره‌ی غذا خوردن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.