تبیان، دستیار زندگی
سید شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت نهم و دهم یکی از خاص‌ترین وزرای احمدی‌نژاد بود. حسینی گمنام در حالی جانشین دانش‌جعفری مغضوب در دولت نهم می‌شد که خیلی‌ها وزیر سابق را تواناتر از او می‌دانستند اما به هر حال رئیس دولت او را برگزیده بود. حسینی در دولت ده
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین مصاحبه حسینی وزیر سابق اقتصاد

خاطرات خوب وزیر سابق از وزیر جدید!


سید شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت نهم و دهم یکی از خاص‌ترین وزرای احمدی‌نژاد بود. حسینی گمنام در حالی جانشین دانش‌جعفری مغضوب در دولت نهم می‌شد که خیلی‌ها وزیر سابق را تواناتر از او می‌دانستند اما به هر حال رئیس دولت او را برگزیده بود.
حسینی در دولت دهم نیز توانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را به دست آورد و حتی پس از استیضاح در مجلس هشتم بار دیگر موفق شد اعتماد اکثر نمایندگان را جلب کند. کلاهبرداری و تخلف بزرگ بانکی 3 هزار میلیاردی در زمان وزارت او رخ داد و به همین علت هم استیضاح شد اما او عذرخواهی کرد و ماندگار شد. شمس‌الدین حسینی این روزها بعد از 6 سال پر فراز و نشیب سکانداری اقتصادی‌ترین وزارتخانه کابینه در حال استراحت است و منتظر پاییز تا به دانشگاه رود. آخرین گفتگوی حسینی در زمان حضور در وزارت اقتصاد که با تبیان انجام داده را با هم می‌خوانیم؛ گفتگویی حول محور روزهای بعد از وزارت.

حسینی

*نظرتان درباره وزیر جدید اقتصاد (علی طیب‌نیا) چیست؟

به نظر من، ایشان (طیب‌نیا) گزینه خوبی برای احراز پست وزارت اقتصاد هستند. من از سال‌ها پیش با ایشان آشنا بوده‌ام. مسوولیتش با توانایی‌هایش به صورت متناسبی در نظر گرفته شده است و گزینه مناسبی برای وزارت اقتصاد است.

*آیا آقای طیب‌نیا را قبلا هم می‌شناختید؟

بله با اوکار کرده بودم و کلا خاطرات خوبی با ایشان دارم.

*آیا برنامه‌های وزیر جدید را مطالعه کرده‌اید؟

بله اما جزئیات برنامه‌های پیشنهادی ایشان را ندیده‌ام. در رئوس کلی، این برنامه‌ها با برنامه‌های اقتصادی کشور ناسازگاری ندارد.

*در بخش هدفمندی برنامه طیب‌نیا آمده که یکی از راهکارهای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه پرداخت یارانه گوشت و ماهی است. به نظر شما این برنامه می‌تواند عملیاتی شود؟

همان‌طور که گفتم از جزئیات برنامه وی اطلاع درستی ندارم باید جزئیات برنامه‌ها را کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم درباره عملیاتی بودن آن برنامه‌ها نظر بدهیم.

*شما در مقام وزارت اقتصاد تجارب گرانبهایی دارید. چه توصیه‌هایی به وزیر جدید می‌کنید؟

در این مدت تجربه گرانی را بدست آورده ام که آن را به وزیر بعدی منتقل می کنم و آن این است که نوع مسائل و موضوعات اقتصاد ایران به گونه ای است که برنامه های حل آنها آثار فراگیر دارد.مثل هدفمندی یارانه ها که با اقشار و آحاد مختلف مردم پیوند خورده است. ببینید هیچ برنامه ای کامل نیست اما می تواند موثر واقع شود.برنامه های اصلاح ساختار در اقتصاد ایران باید با بافت اجتماعی و پذیرش مردم پیوند بخورد. و این موضوع فصل مشترک وزیر اقتصاد با رسانه است.

*آیا با خود آقای طیب‌نیا صحبت کرده‌اید؟

بله همین موضوع را با وزیر اقتصاد بعدی نیز در میان گذاشته ام که باید بر روی پذیرش اجتماعی مردم کار کرد.

به نظر من، ایشان (طیب‌نیا) گزینه خوبی برای احراز پست وزارت اقتصاد هستند. من از سال‌ها پیش با ایشان آشنا بوده‌ام. مسوولیتش با توانایی‌هایش به صورت متناسبی در نظر گرفته شده است و گزینه مناسبی برای وزارت اقتصاد است

*فکر می‌کنید با توجه به همان توانایی‌ها که شما از آن یاد بردید وی در چه مدتی بتواند اقتصاد ایران را سر و سامان دهد؟

باید به وزیر اقتصاد آینده و تیمش فرصت داد. اصلامشخص کردن زمان‌های دقیق برای از بین رفتن مشکلات اقتصادی کار درستی نیست باید به دولت آینده وقت دهیم تا با تمرکز و تسلط کافی بر امور اقتصادی وظایف و مسوولیت‌های خود را انجام دهد و برنامه‌های وعده داده شده به مردم را عملیاتی کند.

*فکر می‌کنید تیم اقتصادی جدید در چه صورت می‌تواند بازار ارز را کنترل کند؟

بازار ارز مدتی است که ثبات دارد و اگر تکانه‌های تحریمی دوباره بازار ایران را نلرزاند این ثبات پایدار خواهد بود. در ماه‌های گذشته در بازار تکانه‌های قیمتی به وجود می‌آمد اما علت آن شرایط داخلی نبود و با شرایط خارجی ایجاد شده بود به همین دلیل در صورتی که تکانه‌های تحریمی ادامه پیدا نکند نرخ ارز ثابت خواهد ماند.

*در روزهای بعد از وزارت چه کار می‌کنید؟

من از دانشگاه آمدم و به دانشگاه می‌روم

حسینی

*دانشگاهی که آقای احمدی‌نژاد قصد دارد تاسیس کند؟

خیر. من به دانشگاه علامه طباطبایی تعلق دارم و به آنجا می‌روم.

*گفته می‌شود کارگروه هدفمندی یارانه‌ها در دولت یازدهم از شما دعوت کرده تا به تیم اقتصادی آقای روحانی کمک کنید.

من از این دعوت اطلاعی ندارم. اصلا در جریان این دفتر نیستم و کسی هم از من درخواست کمک نکرده است.

*امضای شما سالهاست روی پول ملی بوده است. چه احساسی داشتید زمانی که چشمتان به این امضا می‌افتاد؟

من فقط می‌توانم برای پاسخ به این سوال این بیت شعر را بخوانم: غرض نقشی است کز ما باز مانَد/

که عالم را نمی مانَد بقایی.

*شما به عملکرد نظام بانکی در دوره خودتان چه نمره‌ای می‌دهید؟

ایثار!

*نمره کیفی می‌دهید نه کمی؟

بله. نظام بانکی ایران در چند سال گذشته که تحت فشارهای بسیاری بوده عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده است.سنجیدن میزان بالای صادرات و همچنین واردات کالاهای اساسی نشان می‌دهد نظام بانکی ما علیرغم تمامی فشارها نسبت به انجام وظایف اصلی خود عملکرد کاملا موفقی داشته است. عملکرد تیم دولت در بخش‌های مختلف ستودنی بود اما نظام بانکی ما با توجه به فشارهای مضاعفی که در سال‌های اخیر تحمل کرد قطعا باید نمره ایثار بگیرد.

*پس به شخص خودتان چه نمره‌ای می‌دهید؟

نمره صبر!

مصاحبه: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان