تبیان، دستیار زندگی
طی سالی های اخیر همواره، شعارهایی درباره ی ساماندهی وضعیت بوفه ی مدارس مطرح شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بوفه مدارس؛ از چیپس تا وعده غذاهای گرم و سالم

بوفه مدارس؛ از چیپس تا وعده غذاهای گرم و سالم

درحالی که نظارت جدی بر بوفه مدارس وجود ندارد و مواد خوراکی ناسالم و غیرمجاز مانند نوشابه‌ های گازدار، آدامس، شکلات، چیپس و ساندویچ سوسیس و کالباس و سالاد الویه در آن ها فروخته می‌شود، اکنون وعده توزیع غذای گرم و سالم شنیده می‌شود.

طی سال‌های اخیر همواره شعار‌هایی درباره ساماندهی وضعیت بوفه مدارس مطرح شده است اما هیچ‌گاه به لحاظ نوع مواد خوراکی عرضه شده و مسایل بهداشتی زیر ذره‌بین قرار نگرفته و البته هر سال بخشنامه و دستورالعمل صادر شده است. در ادامه وعده‌ها، دیروز یکی از مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران از وعده توزیع غذای گرم و سالم در مدارس پایتخت خبر داده است.

رییس اداره سلامت آموزش و پرورش شهر تهران در این‌باره گفت:

برای توسعه فرهنگ تغذیه سالم در بین دانش‌آموزان، از مهر‌ماه امسال غذاهای گرم و سالم با اولویت مدارس ابتدایی در بوفه‌ها توزیع می‌شود. بهنوش آرام‌فر با بیان این که بخشنامه‌ای مربوط به تهیه و توزیع غذاهای سالم در مدارس شهریور‌ماه در اختیار مناطق آموزش و پرورش شهر تهران قرار می‌گیرد، افزود: در این بخشنامه جزییات توزیع غذاهای سالم با هدف ایجاد انگیزه و جذابیت برای دانش‌آموزان و هم چنین لیست خوراکی‌های غیرمجاز به‌طور کامل تشریح شده است.

بوفه مدارس؛ از چیپس تا وعده غذاهای گرم و سالم

وی اظهار کرد: مقرر شده برای حفظ سلامت دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان ابتدایی، غذاهای گرم و سالم از جمله آش رشته، لوبیا، عدسی، ماکارونی با سویا، تخم‌مرغ و سیب‌زمینی آب‌پز در بوفه‌ها توزیع شود و پایگاه‌های سلامت نظارت جدی‌تر بر توزیع خوراکی‌های مدارس داشته باشند.

آرام‌فر گفت: هم چنین خشکبار که از لحاظ تغذیه بسیار برای دانش‌آموزان مفید است در بوفه‌های مدارس قرار می‌گیرد تا نه تنها دانش‌آموزان از خوراکی‌های سالم و مغذی استفاده کنند، بلکه فرهنگ استفاده از خوراکی‌های مناسب از همان کودکی در بین آن ها نهادینه شود.

به گفته وی، امسال تمهیداتی اندیشیده شده که بنرهای بزرگ خوراکی‌های سالم در بوفه‌های مدارس نصب شود تا دانش‌آموزان نسبت به خوراکی‌های سالم اطلاعات دقیق‌تری داشته باشند و امسال نظارت بر بوفه‌های مدارس جدی‌تر خواهد بود.

گرانی و تخلف

سال‌هاست که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند بهتر است در بوفه مدارس اقلام سالم و مجاز مانند خشکبار و خرما، بادام زمینی، بادام، بادام هندی، فندق و پسته، کشمش، نخودچی، آجیل سویا، توت خشک و انجیر خشک عرضه شود. نکته مهم این که هر سال در این‌باره بخشنامه هم صادر می‌شود و مسایل تکراری بیان می‌شود ولی در بوفه مدارس تأثیری ندارد و صرفا فقط بخشنامه صادر می‌شود و لاغیر.

آمار بالای بیماری‌های غیرواگیردار مانند دیابت، چاقی، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی و... بیانگر یک مسئله است؛ تغذیه نامناسب. اما باید گفت تغذیه نامناسب از کودکی آغاز می‌شود و در دوران جوانی و میانسالی ادامه پیدا می‌کند. از این ‌رو آموزش از دوران کودکی بسیار با اهمیت است.

هر سال، دستورالعمل‌ بوفه مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ می‌شود اما هنوز در بوفه مدارس چیپس و پفک، پیراشکی، نوشابه، سوسیس و کالباس توزیع می‌شود. نکته حایز اهمیت آن است که چنین دستور‌العمل‌هایی چقدر در کشور ما جدی گرفته می‌شوند و اهمیت دارند؟

بوفه مدارس نیاز به برنامه‌هایی منطبق با واقعیت‌های جامعه دارد تا قابلیت اجرایی داشته باشد وگرنه برنامه‌نویسی و صدور دستورالعمل مانند آن چه طی چند سال اخیر انجام شده کاری بسیار آسان است. البته کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت نیز باید بر وضعیت بوفه مدارس نظارت دقیق داشته باشند که به‌دست فراموشی سپرده شده است.


منبع: همشهری آنلاین

تنظیم: داودی