تبیان، دستیار زندگی
امروز یك شنبه برابر با بیست و هفتم مرداد ماه 1392، دهم شوال 1434 هجری قمری و هجدهم آگوست سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و هفتم مرداد در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز یك شنبه برابر با بیست و هفتم مرداد ماه 1392، دهم شوال 1434 هجری قمری و هجدهم آگوست سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

27 مرداد 1371

استاد سیدمحمد طباطبایی متخلص به محیط و مشهور به محیط طباطبایی‌، ادیب برجسته ایرانی در سن 90 سالگی به علت بیماری قلبی درگذشت.

27 مرداد 1367

خاویر پرز دكوئیار دبیركل سازمان ملل متحد رسما از ایران و عراق خواست كه در ساعت ‌6 و 30 دقیقه بامداد روز 29 مرداد ماه آتش بس در تمام طول مرزهای ایران و عراق به اجرا گذاشته شود.

27 مرداد 1358

حماسه خونین پاوه در استان كرمانشاه، با هجوم عناصر حزب بعث عراق و گروهك‏های ضدانقلاب وابسته به بیگانگان، به وقوع پیوست. این فاجعه خونین با عكس‏العمل شدید امام خمینی(ره) مواجه شد و به فرمان ایشان، نیروهای سپاهی، ارتشی و بسیجی به فرماندهی شهید دكتر چمران به منطقه اعزام شدند و پس از یك نبرد سخت و درگیری خونین، شهر، راه‏ها و مواضع استراتژیك منطقه را آزاد كردند.

27 مرداد 1332

آیت الله كاشانی طی نامه‌ای به محمد مصدق هشدار داد كه وقوع یك كودتا در تهران توسط زاهدی حتمی است و مصدق نیزدر پاسخ به این هشدار گفت‌: من مستظهر به حمایت مردم ایران هستم‌.

27 مرداد 1320

رادیو لندن در جریان جنگ جهانی دوم اعلام كرد كه حضور دو هزار و 500 تا دو هزار و 700 كارشناس آلمانی در ایران امنیت همسایگان این كشور را در معرض خطر قرار داده است‌.

27 مرداد 1319

استاد محمد غفاری، مشهور به كمال‏الملك، بزرگترین نقاش دوران یكصد سال اخیر و صاحب آثار ارزنده متعددی چون تالار آینه كه بزرگترین و پركارترین اثر اوست، در سن 93 سالگی در نیشابور درگذشت.

27 مرداد 1305

رضاشاه در سفر به استان خراسان به محض ورود به بجنورد برای فرونشاندن غائله پادگان مراوه تپه‌ 10 نفر از متهمین این غائله را در ملاءعام اعدام كرد. افراد مستقر در این پادگان به رهبری لهاك خان به علت عدم توجه اولیای امور و نگرفتن حقوق و زندگی در شرایط نامساعد و عدم توجه به خواسته‌هاشان به منظور اعلام نارضایتی خود در دوم تیرماه ???? به پادگانهای بجنورد و قوچان حمله كرده بودند.

تنظیم: هومن بهلولی