تبیان، دستیار زندگی
کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران پس از قهرمانی در آسیا و قبل از سفرش به خارج از کشور درباره این رقابت ها و شرایط تیم ملی صحبت کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقلالی ام اما دایی را دوست دارم


کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران پس از قهرمانی در آسیا و قبل از سفرش به خارج از کشور درباره این رقابت ها و شرایط تیم ملی صحبت کرد.


تیم ملی بسکتبال ایران برای سومین بار قهرمان قاره کهن شد و صمد نیکخواه بهرامی نیز سومین کاپ قهرمانی را بالای سر برد. پسر بسکتبال آسیا در این دوره به خوبی تیم ملی را تا قهرمانی پیش برد و این قهرمانی را بسیار دلچسب توصیف کرد.

صمد ، بسکتبال

شماره 14 تیم ملی بسکتبال ایران در گفت و گویی مفصل با خبرنگار ایسنا درباره شرایط تیم ملی در جام ملت ها و قهرمانی صحبت کرد. او در جریان صحبت هایش برخی انتقادها را غیرکارشناسی دانست و تاکید کرد که برایش ارزشی ندارند اما او توضیح داد که نباید قهرمانی ایران را به دلیل ضعیف بودن آسیا بدانیم.

صمد در گفت و گوی خود از قدرت مربیان ایرانی حرف زد و همانند همیشه گفت که با مصطفی هاشمی راحت تر است. او جدا از تمام دلایلی که در قهرمانی تیم ملی تاثیر گذار بودند تلاش تیمی و تلاش کادرفنی را نیز از دلایل قهرمانی دانست.

گفت و گوی کاپیتان تیم ملی بسکتبال را در ادامه می خوانید:

*به نظر می رسد این قهرمانی بیش از هرکس برای تو ارزشمند بود چرا که در دو سال گذشته به طور نامحسوس نوک پیکان انتقادها به سمت تو می رفت. این قهرمانی را از این نظر چطور می بینی؟

ابتدا باید بگویم که قهرمانی همیشه شیرین و دلچسب است. هرزمان که قهرمان می شوم خوشحالم و نمی توانم خودم را کنترل کنم و واقعا از ته قلبم خوشحالم. اما درباره انتقادها باید بگویم که با تمام احترامی که قائل هستم برای هیچ کدام از انتقادهای که می شنیدم ارزشی قائل نیستم. زمانی که یک نفر سواد بسکتبال ندارد و تا امروز بسکتبال بازی نکرده است چطور می تواند بسکتبال را نقد کند. شاید دوستان از دست من ناراحت شوند اما در یک سایت یا روزنامه درباره عملکرد نظر می دهند اما سواد بسکتبال ندارند. اگر خبرنگاری می خواهد فنی انتقاد کند باید از یک مربی که بی طرف است سوال فنی بپرسد و به قول او حرف بزند. البته می دانم که برخی ها هم هستند که حرف می زنند و می گویند اسم من را نیاور اما خبرنگاری که سواد بسکتبال ندارد نباید نقد فنی کند. یک مربی کار درست می تواند نقد کند.

معتقدم که برخی از آن انتقادها درباره اختلاف بازیکنان نیز زایده ذهن بیمار برخی بود. حتی زمانی که درباره ماتیچ با من صحبت کردی من گفتم او در مدیریت تیمش مشکل داشت. ماتیچ زمانی که تیمش در 40 ثانیه 5 سه امتیازی می خورد و نمی توانست کاری انجام دهد یعنی نمی تواند تیمش را مدیریت کند. یعنی نتوانسته به بازیکنش دیکته کند که باید چه کاری انجام دهد. با این حال خیلی خوشحالم. آنقدر خوشحالم که نمی دانم چه بگویم. خوشحالم که با قدرت به قهرمانی رسیدیم.

*هم اکنون برخی انتقادها وجود دارد که تیم ملی ایران در ضعف بستکبال آسیا به قهرمانی قاطع رسیده است. نظر تو درباره این صحبت ها چیست؟

این مسائل انتقاد نیست. با این حال ایران قهرمان یک قاره شده است و اگر ما بخواهیم حریفان را آنالیز کنیم غلط است. آنها باید ما را آنالیز کنند و بگویند که ایران خیلی قدرتمند است. زمانی که ما پنجم شدیم همه گفتند ایران بد کار کرده است و نگفتند آسیا ضعیف یا قوی است. ما قهرمان شدیم و سطح بسکتبال آسیا همین است. مطمئنم که نمی شود تیم کنونی را با 5 دوره قبل مقایسه کنیم چرا که واقعا قوی تر هستیم. ایران هم اکنون تیمی بسیار قدرتمند است.

هرزمان که قهرمان می شوم خوشحالم و نمی توانم خودم را کنترل کنم و واقعا از ته قلبم خوشحالم. اما درباره انتقادها باید بگویم که با تمام احترامی که قائل هستم برای هیچ کدام از انتقادهای که می شنیدم ارزشی قائل نیستم. زمانی که یک نفر سواد بسکتبال ندارد و تا امروز بسکتبال بازی نکرده است چطور می تواند بسکتبال را نقد کند. شاید دوستان از دست من ناراحت شوند اما در یک سایت یا روزنامه درباره عملکرد نظر می دهند اما سواد بسکتبال ندارند

البته باید بدانیم که دلیل دیگر اختلاف ما با تیم های آسیایی شکست دوره قبل بود. آن شکست ترسی در ما ایجاد کرده بود که باعث شد تمام بازی ها را سفت بگیریم و با قدرت بازی کنیم. در هر بازی هر کس که وارد میدان می شد تا می توانست تلاش می کرد و همین مساله فاصله را افزایش می داد. اگر آن شکست و این حساسیت نبود مطمئنا این اختلاف ها ایجاد نمی شد. با این حال تیم ما نفر به نفر و از هر نظر کاملا قوی تر بود اما اگر بگوییم آسیا ضعیف شده غیر کارشناسی حرف زده ایم بلکه ما هم خیلی قدرتمند شده ایم. البته کادر فنی ما نیز خیلی خوب بود و ما از نظر فنی هم خوب بودیم.

*خیلی ها معتقدند که فاصله بین بازیکنان نیمکت و اصلی کم بود و این نیز به قدرت ایران اضافه کرد. اما این موضوع در تیم ملی دیده نمی شد.

نه در واقعیت این چنین نبود. 4، 5 نفر اول فاصله زیادی با نفر ششم داشتند. من نمی خواهم بگویم بازیکنان نیمکت قابلیت ندارند اما فاصله موجود طبیعی است. این در بسکتبال آمریکا و اسپانیا نیز دیده می شود. ببینید ما بدون چند مهره اصلی در کاپ آسیا قهرمان شدیم. ژاپن را با دو اختلاف امتیاز شکست دادیم و اما در آسیا عملکرد همان تیم را دیدید. به نظر من مهره های اصلی ایران گارانتی پیروزی هستند و این از همان فاصله نشات می گیرد.

*در این دوره دفاع نیز در عملکرد تیم ملی موثر بود و خود تو هم خیلی در این امر مشارکت داشتی.

بله! اما من قبلا هم مشارکت داشتم. در گذشته 2 بازیکن دفاع می کردند و بقیه نه، به همین دلیل دفاع تیم درست نمی شد. اما این بار همه دفاع می کردیم. مساله دفاع در بسکتبال نیز به خواستن مربوط است. دفاع همانند حمله استعداد و خلاقیت نمی خواهد اما باید قوانین رعایت شود. ما نیز انگیزه خوبی داشتیم و سیستم ها را به خوبی پیاده کردیم. مشارکت همه خوب بود و با کمترین اشتباه دفاع می کردیم که نتیجه داد.

صمد ، بسکتبال

*اما در این دوره شاهد بودیم که بسکتبال گروهی در تیم اجرا می شد و همه مشارکت تیمی داشتند. حتی بازیکنی که قبلا امتیازآور بود در قهرمانی آسیا بیشتر به پاس دادن فکر می کرد.

بله! به نکته خوبی اشاره کردید که تا امروز کمتر کسی از آن حرف زده بود. من خیلی از تحلیل ها و نقدها را خواندم اما واقعا کسی به فعالیت های مهدی کامرانی در تیم اشاره نکرده بود. اینکه مهدی چقدر پاس داد و فضاسازی کرد. من واقعا از اینکه حامد حدادی و اوشین ساهاکیان بهترین ها شدند خوشحالم. همه تیم خوشحال بودند چرا که در جریان زحمت کل تیم این بازیکنان به عنوان بهترین ها انتخاب شدند. به طور مثال واقعا مهدی کامرانی در این دوره ستاره بود و حالا بنا به دلایلی انتخابش نکردند. اما واقعا مهدی و دیگر بازیکنان در موفقیت تیم تاثیرگذار بودند. نکته جالب اینجا بود که بازیکن خارجی اردن که فوق العاده بود بعد از رقابت ها به من گفت که مهدی کامرانی به هیچ روشی قابل کنترل نیست. بازیکن پست دویی که انتخاب شد کجا و حامد آفاق کجا؟ بازیکن پست سه که بهترین در آسیا شد بعد از رقابت ها آمد و از من خواست که عکس بگیریم. همه چیز در بسکتبال گل، ریباند و بلاک شات نیست. آن پاس پایه است که در دید کارشناسان می ماند. فضاسازی های مهدی کامرانی است که تیم را جلو می برد. فعالیت های ما همان امر نامرئی بسکتبال است که پایه حمله و امتیاز را شکل می داد. شاید من یک پاس بدهم که پاس گل نباشد اما پاس بعدی منجر به گل شود و تمام آن گل مربوط شود به پاسی که من دادم. برای همین است که مربیان بزرگ می گویند یک بازی را چند بار تماشا کنید تا حلقه های گمشده و نامرئی پیدا شوند.

*با این حال که مهدی ستاره ایران بود اما قبل از قهرمانی آسیا بچیروویچ می خواست او را حذف کند. این موضوع واقعیت داشت؟

خب من نیز شنیده بودم. این موضوع را هم یکسری در ذهن بچیروویچ ایجاد کرده بودند که مهدی تمرین نمی کند و به حرف مربی گوش نمی کند و بی‌خیال است. با این حال دیدید که در خدمت ترین بازیکن تیم بود. این دیدگاه برای بچیروویچ ایجاد شده بود. در جلسه ای که با مهدی صحبت کرد من نیز بودم و همین موضوع ها را بیان کرد و من نیز کاملا مخالفت کردم. مهدی تنها بازیکنی است که می تواند به بهترین شکل دفاع کند، پاس بدهد و گل بزند. مهدی مهره ای است که تاکنون مثل او نداشته ایم و تا سالیان سال نیز همانندش نخواهیم داشت. به همین دلیل است که در این سال ها دوست داشتم هرجا می روم با مهدی باشم.

*بچیروویچ خیلی روراست بوده. این رفتار با مهدی و جدیدا صحبت هایی که درباره حدادی کرده و گفته او تنبلی می کند. این رفتار او را چطور می بینی؟

او مربی روراستی است و این خیلی خوب است. از این اتفاق راضی هستم.

خیلی خوشحالم که توسط علی دایی به عنوان یکی از بزرگان ورزش تقدیر شدم. خودم استقلالی هستم اما دایی را دوست دارم. او واقعا انسان بزرگی است. علی دایی را برای اولین بار از نزدیک دیدم و واقعا خوشحالم

*امسال آقای شاهین طبع به تیم اضافه شد. اضافه شدن مربیان ایرانی به تیم را چطور می بینی؟

ما مربیان توانمندی در تیم ملی داریم اما این سیاست فدراسیون است که از مربیان خارجی استفاده می کند. در کل مربیان هم با هم اختلاف دارند و باید در کار شرایطشان دیده شود. تصمیمش را تحسین می کنم که در خودش دید که می تواند به تیم کمک کند و وارد کار شد.

*اما خودت در بین تمام مربیان با مصطفی هاشمی راحت تر هستی؟

شک نکنید. صد در صد. واقعا با اقای هاشمی راحت هستم. مصطفی هاشمی مربی بزرگی است و ذاتا یک مدیر است. او با اخلاق و دوستی تمام برنامه هایش را در تیم عملی می کند و فوق العاده است. او از نظر فنی هم قوی است و با ارتباط خوب اطلاعات را انتقال می دهد. هاشمی با مدیریت خوبی که در زمین دارد کارش را به خوبی پیش می برد.

*جام جهانی را چطور می بینی؟

بستگی به قرعه دارد که بتوانیم صعود بکنیم. اگر برابر آمریکا، اسپانیا، برزیل و این تیم ها باشیم صعود به مرحله بعد سخت است.

* پیش از بازی پرسپولیس و ملوان تقدیر شدی،‌ در این باره بگو.

خیلی خوشحالم که توسط علی دایی به عنوان یکی از بزرگان ورزش تقدیر شدم. خودم استقلالی هستم اما دایی را دوست دارم. او واقعا انسان بزرگی است. علی دایی را برای اولین بار از نزدیک دیدم و واقعا خوشحالم.

بخش ورزشی تبیان


منبع : ایسنا