تبیان، دستیار زندگی
شما در مواقع مختلف باریکه‌ی آب را دیده‌اید. در آزمایش زیر می‌خواهیم نور را در باریکه‌ی‌ آب به دام بیاندازیم و کاری کنیم در حین سقوط آب، نور نیز در مسیر آب سقوط کند! در واقع در این آزمایش نمایشی، بازتاب داخلی کلی نور را درون باریکه‌ی آب نشان می‌دهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمایش نمایشی آبشار لیزر

آزمایش نمایشی آبشار لیزر

مقدمه

شما در مواقع مختلف باریکه‌ی آب را دیده‌اید. در آزمایش زیر می‌خواهیم نور را در باریکه‌ی‌ آب به دام بیاندازیم و کاری کنیم در حین سقوط آب، نور نیز در مسیر آب سقوط کند! در واقع در این آزمایش نمایشی، بازتاب داخلی کلی نور را درون باریکه‌ی آب نشان می‌ دهیم.

ابزار و وسایل لازم

  • لیزر نور قرمز
  • مخزن شفاف با شیر جانبی
  • پودر شیر قهوه
  • آب
  • پایه
  • چوب‌ پنبه
آزمایش نمایشی آبشار لیزر

مخزن شیشه‌ای را که شیر جانبی آن با چوب‌پنبه بسته شده، از آب پر کنید و سپس مقداری پودر شیر قهوه به آن اضافه کنید. در واقع شیر حاوی ذراتی است که نور را پراکنده و پرتو لیزر را قابل رویت می‌کنند. مخزن شیشه‌ای پر از آب را روی پایه‌ای ثابت کنید. در یک سمت مخزن لیزر را قرار دهید و آن را طوری تنظیم کنید که پرتو لیزر از یک طرف مخزن آب بگذرد و  به شیر جانبی پایین مخزن بتابد.

لیزر را روشن کنید و از مسیر مستقیم آن به سمت مجرای پایین مخزن مطمئن شوید. برق‌های اتاق را خاموش کنید. و شیر مخزن را باز کنید (چوب‌پنبه را خارج کنید).

با این‌کار آب از درون مخزن به ظرف پایینی فرو می‌ریزد. پرتو لیزر بازتاب کلی می کند و مسیر باریکه‌ی آب را تا داخل ظرف طی می‌کند. تصویر پایین به خوبی این آزمایش نمایشی را نشان می‌دهد.

آزمایش نمایشی آبشار لیزر

در نمای نزدیک زیر، می‌توانید بازتاب‌های کلی را در باریکه‌ی آب ببینید.

آزمایش نمایشی آبشار لیزر

به‌دلخواه می‌توانید داخل یک بشر مقداری رنگ قرمز خوراکی بریزید و آن را داخل سینک قرار دهید به طوری‌ که کسی متوجه آن نشود. بعد از پایان آزمایش بشر را بردارید و ادعا کنید که پرتوهای قرمز لیزر را به دام‌ انداخته‌اید.

منبع: پایگاه اینترنتی رشد

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی