تبیان، دستیار زندگی
در طول تاریخ، مخترعان زیادی از طریق اختراعات خود، به ثروت زیادی دست یافتند و البته از سوی دیگر، افرادی هم با وجود اختراعات کاربردی، پول زیادی از بابت اختراعات خود به دست نیاوردند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مخترعینی که بی پول ماندند!


در طول تاریخ، مخترعان زیادی از طریق اختراعات خود، به ثروت زیادی دست یافتند و البته از سوی دیگر، افرادی هم با وجود اختراعات کاربردی، پول زیادی از بابت اختراعات خود به دست نیاوردند!


در دنیا، معمولاً کسانی که چیزی را برای دفعه اول می‌سازند و ایده‌ای را به کار می‌گیرند و راهکاری جدید ارائه می‌کنند و نتیجه اختراع و ایده نوی آن‌ها هم مثبت است و تلاششان مثمر ثمر است؛ از نظر مادی و مالی، پیشرفت خوبی دارند و می‌توان گفت «میلیاردر» می‌شوند. اما در این بین، استثنائاتی هم وجود دارد!

کشتی آبی خاکی

كشتی

«کریستوفر کوکریل» با استفاده از جارو برقی و قوطی‌های فلزی، این کشتی را ساخت. این کشتی‌ها که قابلیت حرکت در آب و خشکی را دارند، برای نخستین بار در سال 1959، حرکت آزمایشی خود را آغاز کرد. او تلاش کرد بابت این اختراع پولی به دست بیاورد اما نتوانست.

چراغ ال ای دی (LED)

«نک هولونیاک» مخترع چراغ‌های LED در سال 1962، پیش‌بینی کرد كه چراغ‌های ساخت او، جایگزین چراغ‌های ادیسون شوند. همکاران هولونیاک معتقد بودند که او باید جایزه نوبل می‌گرفت، اما این مخترع گفته است: این خیلی سخیف است که فکر کنید دیگران مدیون شما هستند. همین که ما زندگی می‌کنیم کفایت می‌کند.

بازی ویدیویی تتریس

بازی

برنامه‌نویس روسی «آلکسی پاجیتنوف» با همکارانش در مرکز تحقیقاتی در سال 1985، این بازی کامپیوتری را ایجاد کرد. او درآمدهای این اختراع را پس از گذشت 10 سال به دست آورد.

ام پی 3 (MP3)

«ام پی 3» قالبی برای پخش صوت است که زمینه شنیدن صوت برای بسیاری از انسان‌ها در سراسر جهان فراهم کرد. «کارلهاینز براندنبیرگ» دانشجوی آلمانی مقطع دکتری در دهه 80 میلادی قرن گذشته، در پروژه «‌ام پی 3» کار کرد، اما نتوانست از بابت این اختراعش، پولدار شود.

رادیو ترانزیستوری

رادیو

«تریفور بایلیس» مخترع رادیوی ترانزیستوری، به تازگی گفته است که نمی‌تواند هزینه‌های زندگی در منزلش در لندن را بپردازد. به رغم فروش بالای این رادیو در سراسر جهان، شرکتی که بازاریابی این رادیو را برعهده داشت با انجام تغییراتی، از پرداخت پول امتیاز فروش رادیوهای ترانزیستوری به مخترعش، خودداری کرد.

او می‌گوید: بسیاری از ما برای کسب پول، اختراع نمی‌کنیم، بلکه برای ایجاد یک جنجال، دست به این کار می‌زنیم. حداقل این است که نام خود را با این رادیوهای ترانزیستوری به جا گذاشتم.

مخترع اسلحه کلاشنیکوف

اسلحه کلاشنیکوف یا کلاشینکوف، توسط یک سرباز ارتش شوروی به نام «میخائیل کلاشنیکوف» در هنگام درمان در بیمارستانی در دوره جنگ جهانی دوم اختراع شد. اما این مخترع هم با وجود استفاده گسترده از کلاشینکوف در سراسر جهان، پولدار نشد. وی گفته است که این اختراع را انجام داد تا کشورش از آن استفاده کند.

عصر ایران


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: teachman

برگرفته از انجمن: مدیریت