تبیان، دستیار زندگی
ساخت مجسمه شهید همت به عنوان بزرگترین مجسمه فیگوراتیو کشور به همت جعفر نجیبی مجسمه‌ساز پیشکسوت، در اصفهان به روزهای پایانی رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت مجسمه شهید همت


ساخت مجسمه شهید همت به عنوان بزرگترین مجسمه فیگوراتیو کشور به همت جعفر نجیبی مجسمه‌ساز پیشکسوت، در اصفهان به روزهای پایانی رسید.

ساخت مجسمه شهید همت

جعفر نجیبی پیشکسوت هنر مجسمه‌سازی ایران ، در مورد ساخت مجسمه شهید همت در شهر اصفهان گفت: سال گذشته و در اوایل زمستان بود که سفارشی از سوی سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان داشتم مبنی بر این که مجسمه‌ای به یادبود سردار بزرگ کشورمان، شهید همت بسازم.

وی افزود: قرار بر این شد که این اثر تا پایان سال گذشته و اواخر اسفند آماده شود ولی به خاطر برخی مسائل کار به درازا کشید ولی اکنون تقریبا مجسمه آماده است.

نجیبی از نصب این مجسمه در اتوبان شهید همت اصفهان خبر داد و بیان کرد:‌ ماکت اولیه و اصلی این مجسمه ساخته شده است. طول این اثر شش متر و نیم است که بر پایه‌ای دو و نیم متری نصب خواهد که درازای آن‌را به 9 متر خواهد رساند.

این مجسمه‌ساز به بازدید فرزند شهید همت از این اثر اشاره کرد و گفت: بعد از اینکه فرزند این شهید بزرگوار از اثر دیدن کرد، منتظر تایید نهایی متخصصان سازمان زیباسازی اصفهان هستیم تا بعد از تایید آنها کار را با بتون‌گلاسه بسازیم و تحویل دهیم.

نجیبی در پاسخ به این پرسش که آیا بتون‌گلاسه متریالی مناسب برای مجسمه‌های شهری در آب و هوای شهر اصفهان است؟ توضیح داد: من در اصفهان کار دیگری به نام "مرد متفکر" دارم که از جنس بتون است. به سفارش‌دهنده مجسمه شهید همت هم گفتم که مجسمه را با بتون بسازیم بهتر است ولی این دوستان اصرار کردند که کار با بتون‌گلاسه ساخته شود.

این هنرمند پیشکسوت خاطرنشان کرد: کار با برنز و سنگ هزینه بالایی دارد. به عنوان مثال اگر می‌خواستیم این اثر برنزی باشد باید بالغ بر 600 میلیون تومان هزینه می‌شد به همین خاطر بر سر بتون‌گلاسه با شهرداری اصفهان به توافق رسیدیم.

وی در مورد زمان نهایی اجرا و نصب این اثر  توضیح داد:‌ قرارداد این اثر 120 میلیون تومان است و اگر کار آماده شود در اواخر تابستان نصب می‌شود. البته با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و بالا رفتن قیمت‌ها در این چند ماهه اخیر، قصد دارم که 10 تا 20 درصد به مبلغ قرارداد اضافه کنم.

این مجسمه‌ساز به بازدید فرزند شهید همت از این اثر اشاره کرد و گفت: بعد از اینکه فرزند این شهید بزرگوار از اثر دیدن کرد، منتظر تایید نهایی متخصصان سازمان زیباسازی اصفهان هستیم تا بعد از تایید آنها کار را با بتون‌گلاسه بسازیم و تحویل دهیم

نجیبی در پاسخ به این که اگر شهرداری اصفهان این مازاد هزینه را قبول نکرد آیا شما کار را رها خواهید کرد؟ گفت: مسلما کار را رها نمی‌کنم. مهم این است که این اثر که یادواره‌ای برای شهید بزرگوار، محمد ابراهیم همت است ساخته شود. اگر شهرداری اصفهان انصاف داشته باشد که این درصد را تامین می‌کند وگرنه که هیچ.

وی در مورد چگونگی روند ساخت این مجسمه توضیح داد: سال پیش برای اجرای یک ورک‌شاپ به اصفهان رفتم و در آنجا با گِل مجسمه‌ای دو متری از شهید همت ساختم. گویا شهرداری اصفهان فراخوان ساخت هشت مجسمه برای یادواره هشت تن از سرداران دوران دفاع مقدس را داده بود که شهید همت هم بین آنها بوده که آنها اثر من را خارج از فراخوان قبول کرده و خواستار ساختش شدند.

بخش هنری تبیان

منبع: خبرگزاری مهر