تبیان، دستیار زندگی
استاندار تهران در آخرین روزهای کاری خود وعده عجیب استخدام 3 هزار کارمند را داده در حالی که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور چندی پیش طی بخشنامه ای استخدام ها را متوقف کرده بود. تمدن اعلام کرد: در دوسال گذشته تا کنون بیش از 550 هزار اشتغال زایی در تهران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استخدام 3 هزار کارمند تا یک ماه آینده؟


استاندار تهران در آخرین روزهای کاری خود وعده عجیب استخدام 3 هزار کارمند را داده در حالی که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور چندی پیش طی بخشنامه ای استخدام ها را متوقف کرده بود. تمدن اعلام کرد: در دوسال گذشته تا کنون بیش از 550 هزار اشتغال زایی در تهران داشته ایم که مدارک آن قابل بررسی است.

استخدام

مرتضی تمدن در پاسخ به اینکه قول داده بودید در مدت یک سال 240 هزار فرصت شغلی در تهران ایجاد کنید گفت: ما فراتر از این قول حرکت کردیم. یعنی می توانم بگویم که در مدت زمان 2 سال توانستیم 550 هزار فرصت شغلی در تهران ایجاد کنیم. البته بسیاری از منتقدان می گویند این آمار واقعی نیست ولی من به جرات می گویم نیاز به قسم خوردن نیست بروید سایت وزارت کار تمامی اسامی افراد اشتغال یافته با نام و کد بیمه موجود است.

وی افزود: تمامی استخدام ها در بدنه استان تهران بود. البته دلیل آن هم این بود که تمامی ادارات تهران بازنشسته داشتند و مجوز سه هزار استخدام در تهران از سوی دولت صادر شد. البته تمامی آزمون ها برگزار شده و تا یکماه آینده استخدام ها رسما انجام می شود.

استاندار تهران افزود: در مدت 4 سال دولت دهم توانسته ایم تمامی روستاهای بالای 25 خانوار تهران را گازکشی کنیم. همچنین در این طرح برق و آب هم وارد روستاهایی که تاکنون محروم بودند شد.

تمام کالاهای وارداتی مشمول طرح شبنم می‌شوند

استاندار تهران با بیان اینکه تمام کالاهایی که از کشورهای دیگر وارد می‌شود باید مشمول طرح شبنم شود،‌ گفت: بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تامین اعتبار، بازرسان ستاد طرح شبنم به نرم افزار‌های کافی مجهز شوند.

مرتضی تمدن در حاشیه جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در این جلسه، آسیب شناسی طرح شبنم مورد بحث و بررسی مسئولان و کارشناسان قرار گرفت و علیرغم اینکه این طرح از سال 75 مطرح شده بود، اما طی 2 سال گذشته، با توجه به اهمیت موضوع اجرا شد.

کالای قاچاق نه تنها برای مردم و تولید داخلی مضر است، بلکه برای منافع دولت نیز مضر است، لذا برای شناسایی این انبارها نیازمند امکانات و پرسنل هستیم تا آنها را شناسایی کنیم در حالی که ساختار فعلی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد و ممکن است از چندین انبار تنها یک مورد شناسایی شود

استاندار تهران گفت: طرح شبنم ایجاد امنیت برای تولید کننده و مصرف کننده در حوزه کالاهای وارداتی است، لذا هر کالای وارداتی در کشور باید دارای برچسب شبنم باشد که این برچسب نشان دهنده این است که کالا از مجاری قانونی وارد کشور شده و دارای استانداردهای لازم بوده و همچنین از لحاظ کمی و کیفی نیز مورد تایید افرادی است که برچسب را به کالا نصب کرده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 180 میلیون برچسب بروی 180 میلیون قطعه کالای وارداتی نصب شده، لذا در صورتی که شهروندان کالاهای وارداتی خارجی خریداری می‌کنند باید به برچسب طرح شبنم توجه داشته باشند.

طرح شبنم

تمدن اظهار کرد: در مرحله اول لوازم خانگی، رایانه و ملحقات آن،‌ تجهیزات پزشکی،‌ محصولات آرایشی و بهداشتی، ‌مکمل‌های دارویی و غذایی و انواع اسباب بازی‌ها جزو کالاهایی بودند که مشمول طرح شبنم شدند، اما در مرحله دوم مواد غذایی، پوشاک، موبایل، لوازم ورزشی و ساختمانی وارداتی نیز مشمول این طرح شدند، اما در مرحله سوم تمامی کالاهای وارداتی باید دارای برچسب شبنم باشند.

استاندار تهران در ادامه تصریح کرد: بر اساس گزارش‌هایی که در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه شد، برخی وارد راه‌های سوء استفاده از طرح شبنم شده‌اند و در این جلسه برنامه‌ریزی شد تا تدابیر لازم جهت جلوگیری از این گونه سوء استفاده‌ها اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: یکی از سوء استفاده‌هایی که از طرح شبنم می‌شود، این است که برچسب شبنم را برای کالای الف دریافت می‌کنند، اما بروی دیگری نصب می‌کنند و این از موارد تخلفاتی است که در حال حاضر صورت می‌گیرد.

تمدن افزود: همچنین برخی‌ها مبادرت به تهیه برچسب شبنم تقلبی کرده‌اند و این برچسب‌ها را روی کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور شده نصب می‌کنند و متاسفانه آن را به بازار عرضه می‌کنند و بدلیل آن که مردم نیز دقت لازم را ندارند کالاهای بی‌کیفیت وارداتی را به نام کالای وارداتی مصرف می‌کنند.

تصویب اعتبار برای تجهیز ستاد طرح شبنم به نرم افزار‌های کافی

وی با بیان اینکه مقرر شده برای شناسایی و برخورد با کسانی که مبادرت به تهیه برچسب‌های جعلی کرده‌اند اعمال قانون شود، گفت: همچنین بحثی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت نرم افزاری است که مردم در هنگام خرید کالا و ملاحظه طرح شبنم باید در اختیار داشته باشند تا تقلبی و غیر تقلبی بودن برچسب شبنم را تشخیص دهند، لذا با توجه به اینکه این تجهیزات به صورت کافی در اختیار بازرسی نیست، مصوب شد تا اعتباری در اختیار ستاد طرح شبنم استان تهران قرار دهیم تا این تجهیزات فراهم شود.

تمدن گفت: یکی از اشکالات فعلی طرح شبنم در این است که وقتی شهروندان شماره برچسب شبنم را پیامک می‌کنند تنها یک پاسخ به آنها ارائه می‌شود که مورد تایید است، اما مشخصات کالایی که این برچسب روی آن نصب شده درج نمی‌شود.

وی اضافه کرد: ‌مقرر شد بر همین اساس پاسخ‌هایی که از ستاد شبنم ارائه می‌شود پاسخ‌های مشروح با درج نام کالا باشد تا از سوء استفاده‌ها و تخلفات جلوگیری شود.

تمامی استخدام ها در بدنه استان تهران بود. البته دلیل آن هم این بود که تمامی ادارات تهران بازنشسته داشتند و مجوز سه هزار استخدام در تهران از سوی دولت صادر شد. البته تمامی آزمون ها برگزار شده و تا یکماه آینده استخدام ها رسما انجام می شود

به گفته استاندار تهران بر اساس گزارش‌هایی که پلیس آگاهی تهران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در مورد انبارهای اطراف تهران ارائه کرده‌اند، این انبارها بارانداز کالاهای قاچاق شده‌اند و متاسفانه تحت پوشش‌های مختلف کالاهای قاچاق را اختفا می‌کنند.

وی اظهار کرد: کالای قاچاق نه تنها برای مردم و تولید داخلی مضر است، بلکه برای منافع دولت نیز مضر است، لذا برای شناسایی این انبارها نیازمند امکانات و پرسنل هستیم تا آنها را شناسایی کنیم در حالی که ساختار فعلی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد و ممکن است از چندین انبار تنها یک مورد شناسایی شود.

به گفته تمدن، در گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که از سوی پلیس آگاهی استان تهران ارائه شد، مقادیر زیادی دارو، لوازم آرایشی تقلبی و قاچاق در انبارهای اطراف تهران کشف و ضبط شده است. بر همین اساس تصویب شد ظرفیت کارشناسی دبیرخانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران را به سه برابر افزایش دهیم و موافقت ستاد مرکزی نیز اخذ شده، لذا امروز ساختار جدید این ستاد رسما ابلاغ و اعلام شد.

استاندار تهران از رسانه‌ها، مطبوعات و خبرگزاری‌ها خواست تا مردم را بیشتر با این طرح آشنا کنند، چرا که حقوق آنهاست و از سوی دیگر مسوولان نیز باید آماده پاسخگویی به مطالبات مردم باشند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش افتصاد تبیان


منابع: مهر، ایسنا