تبیان، دستیار زندگی
موضوع واگذاری شرکت‌های کنترل کیفیت هوا و کنترل ترافیک تهران در جلسه امروز شورای شهرتهران محل چالش بین اعضای شورای شهر شد اما در نهایت به تصویب رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

التهاب شورای شهر در روزهای آخر!


موضوع واگذاری شرکت‌های کنترل کیفیت هوا و کنترل ترافیک تهران در جلسه امروز شورای شهرتهران محل چالش بین اعضای شورای شهر شد اما در نهایت به تصویب رسید.

‌در پانصد و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران لایحه حذف بند یکم قسمت الف مصوبه ساماندهی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران و بخش مربوط به بودجه سازمان حمل و نقل و ترافیک مورد بررسی قرار گرفت و محل بحث و چالش اعضای شورای شهر شد.

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این جلسه اظهار داشت: متأسفانه تاکنون 6 مرتبه این موضوع در صحن علنی شورای شهر مطرح شده و هر بار به دلیلی رد شده است.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه اظهارات خادم با بیان اینکه مایل به مخالفت با این موضوع نیستم ولی باید به یک جمع بندی نهایی برسیم، گفت: مهمترین معضل زیست محیطی شهر تهران آلودگی هوا است که سلامتی همه مردم را تحت الشعاع قرار داده است.

شورای شهر

* شرکت کنترل کیفیت هوا نخستین دستگاهی بود که موضوع آزبست را مطرح کرد

وی ادامه داد: تنها دستگاه فعال و مۆثر در کنترل و پایش کیفیت هوا مرکز کنترل کیفیت هوا بود و دیگر دستگاه‌ها به وظایف خود به خوبی عمل نکرده‌اند شرکت کنترل کیفیت هوا نخستین دستگاهی بود که موضوع آزبست را مطرح و اطلاع ‌رسانی دقیق کرد و ما متوجه شدیم با مشکل جدی در این زمینه روبه رو هستیم.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران خواستار شدشرکت کنترل کیفیت هوا به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهد و اظهار داشت: اگر این شرکت به بخش خصوصی منتقل شود دغدغه آلودگی هوا کمرنگ خواهد شد و وظایفش را به خوبی انجام نخواهد داد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این موضوع بارها در کمیسیون عمران مطرح شده است،‌ اظهار داشت: اگر اعتراضی داشتید باید حرفتان را در کمیسیون بیان می‌کردید، بنابراین ادامه این حرف‌ها را قبول ندارم و درست نیست که شما به جای کمیسیون، حرف‌هایتان را اینجا مطرح کنید.

* اجرا نکردن مصوبه شورا،‌ بی احترامی به شوراست

حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران در ادامه اظهارات چمران گفت: اجرا نکردن مصوبه شورا در واقع بی‌احترامی به شورا است و نباید از کنار آن به راحتی بگذریم، نمی‌شود که هر مجموعه‌ای بخواهد بر اساس صلاحدید خود مصوبه شورا را هوا کند مگر اینکه از کسی اجازه گرفته باشند!

وی ادامه داد: بسیاری از زیر مجموعه‌های سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران هنوز واگذار نشده‌اند به عنوان مثال مشخص نیست آقای رضوی، مدیرعامل سازمان معاینه فنی خودرو از کجا آمده و از کجا حقوق می‌گیرد و در واقع به اسم اینکه حاکمیت یک مجموعه در اختیار آنهاست کسی از آنها چیزی را بازخواست نمی‌کند.

نایب رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بسیاری از بخش‌های زیرمجموعه شهرداری به صورت صوری به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و  بخش‌های مختلفی از شهرداری مانند مینی‌بوسرانی، اتوبوسرانی یا تاکسیرانی به صورت صوری اعلام به بخش خصوصی شده‌اند اما اگر حقوق رانندگان اتوبوس‌های بخش خصوصی دو روز با تأخیر مواجه شود چراغ‌های اتوبوس‌هایشان را روشن می‌کنند و شهرداری مجبور است حقوقشان را پرداخت کند.

وی تصریح کرد: 30 سال است که حق مینی‌بوس‌ها را ضایع کرده‌اید و کسی از آنها دفاع نمی‌کند مگر آنها بخش خصوصی نیستند یا اینکه اعتبارات اختصاص یافته به تاکسیرانی را در بخش دیگری خرج می‌کنند اما باز هم کسی صدایش در نمی‌آید و باید از خودمان بپرسیم که چطور است مصوبه ما اجرا نشده و ما خودمان اعتراضی نداشته‌ایم.

بسیاری از زیر مجموعه‌های سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران هنوز واگذار نشده‌اند به عنوان مثال مشخص نیست آقای رضوی، مدیرعامل سازمان معاینه فنی خودرو از کجا آمده و از کجا حقوق می‌گیرد و در واقع به اسم اینکه حاکمیت یک مجموعه در اختیار آنهاست کسی از آنها چیزی را بازخواست نمی‌کند

علیرضا دبیر، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران خطاب به چمران و ابتکار گفت: هر یک از اعضای شورای شهر می‌توانند در صحن شورا علاوه بر کمیسیون اظهار نظر و صحبت کنند. ما قانون را وضع می‌کنیم تا مردم راحت باشند و اینکه آیا ضرر داشته یا نداشته را باید در زمان تصویب مورد بررسی قرار می‌دادیم نه حالا.

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران که پس از جلسات داخل کمیسیون موافق این تغییر در سازمان حمل و نقل و ترافیک بود، گفت: دو بار این بحث در کمیسیون توسعه و عمران مطرح و منوط به جلسه مشترک با کمیسیون برنامه و بودجه و نمایندگان معاونت حمل و نقل و ترافیک و سازمان حمل و نقل و ترافیک بود که البته خانم ابتکار در آن جلسه حاضر نبود و در همان جلسه ما به جمع بندی در مورد این مسئله رسیدیم.

شکیب افزود: دلیل قانع شدن من این بود که بسیاری از بخش‌های امنیتی در حال حاضر به بخش خصوصی واگذار می‌شوند و می‌توانیم پس از واگذاری از آنها کاری بخواهیم در عین حال نمی‌توان بیش از این این مصوبه را به خاطر برخی صلاحدید‌ها معطل گذاشت.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه اظهارات اعضای شورای شهر گفت: چطور می‌خواهید مأموریت آلودگی هوا و پایش آن را از سازمانی بگیرید که همین حالا هم این مسئله جزء اولویت‌های هفتم و هشتم آن است و در واقع توجه مناسبی به آن ندارد؟ بنابراین سازمان کنترل کیفیت هوا باید جزء بخش‌های حاکمیتی شهرداری باقی بماند یا سازمانی جداگانه ماموریت این مجموعه را بپذیرد.

چمران در واکنش به اظهارات  ابتکار، گفت: این حرف‌ها تعصب محیط زیستی شماست و من آنها را قبول ندارم؛ بهتر است دیگر بحث را ادامه ندهیم.

شورای شهر

* سازمان حمل و نقل و ترافیک یا پارکینگ

جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با حضور در جلسه امروز شورا اظهار داشت: در این سال‌ها سازمان حمل و نقل و ترافیک تبدیل به پارکینگ شرکت‌های زیرمجموعه‌اش شده و تشکیلات عریض و طویلی شکل داده شده که در آن میزان وظایف این مجموعه گم شده است.

وی ادامه داد:در این مدت همه تکالیف محوله شورا انجام شده و نمی‌دانم چرا اعضا احساس می‌کنند ما وظایفمان را انجام نداده‌ایم. حیثیت و آبروی ما در تهران با خدمات 2 مجموعه کنترل کیفیت هوا و کنترل ترافیک تهران در ذهن مردم شکل گرفته و اگر این واگذاری صورت نگیرد قطعا ما و مردم شهر تهران دچار مشکل می‌شویم.

مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در جریان بررسی این موضوع  اظهارداشت: متأسفانه یکی از دلایل اعتراضات و نگرانی‌های اعضای شورا به شیوه‌های اداره‌ این مجموعه‌های واگذار شده و افرادی که آن را اداره می‌کنند برمی‌گردد، اگر این مسائل به کمیسیون تلفیق می‌آمد مشکل حل بود.

پروین احمدی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز درباره این موضوع گفت: موضوع این ادغام به چند سال قبل بر می‌گردد اما این ادغام اجرا نشده است، اول باید مشخص شود که چرا این ادغام صورت نگرفته و اگر اجرا می‌شد برای اصلاح آن لایحه می‌آوردند و آن وقت برای ما قابل پذیرش بود.

وی خطاب به ابتکار گفت: اصلا بحث انحلال این مجموعه مطرح نیست و می‌خواهیم مأموریت این سازمان را از جایی به جای دیگر واگذار کنیم ضمن اینکه در واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی نیز جای نگرانی وجود ندارد و می‌توانیم از بخش خصوصی نیز بخواهیم تا وظایف را به طور کامل انجام دهد.

* یک مصوبه 5 سال متوقف می‌ماند

بحث‌های مربوط به این موضوع رو به اتمام بود اما رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با عصبانیت، گفت: متأسفم که دغدغه‌های شخصی آنقدر قدرت دارد که می‌تواند یک لایحه و مصوبه شورای شهر را 5 سال متوقف نگه دارد و بعد از پنج سال شورا بدهکار این افراد هم باشد که چرا چنین مصوبه‌ای تعیین شده است.

وی ادامه داد: برای بررسی طرح ساماندهی شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری و جلسات مربوط به ادغام این دو شرکت سازمان حمل و نقل و ترافیک 50 جلسه تشکیل شد و بر اساس پیشنهاد شخص شهردار تهران نیز قرار بود این دو شرکت از معاونت حمل و نقل و ترافیک، ادغام شوند و خود شهردار می‌گفت من این همه خدم و حشم را نمی‌خواهم و برای نظارت بر این دو مجموعه نیاز به تغییر دارم. چرا که این دو شرکت تکانی به خودشان نمی‌دهند.

خادم با بیان این گله مندی که چرا حرف خود قالیباف و معاونش تغییر کرده و مصوبه شورا اجرا نشده افزود: شخص شهردار می‌گفت یا سازمان حمل و نقل و ترافیک را می‌خواهد یا معاونت را و حتما باید یکی از این‌ها حذف شود. اما حالا نظرها تغییر کرده است .

وی در ادامه خطاب به معصومه ابتکار هم گفت: مجموعه دو شرکت کنترل کیفیت هوا و کنترل ترافیک در واقع کارشان را ارائه کرده‌اند و اگر به بخش خصوصی هم واگذار شوند این کار ادامه می‌یابد. اما نمی‌دانم چرا شما می‌خواهید داده‌های این شرکت‌ها را انحصاری کنید. اگر فعال نیستند می‌توانیم آنها را فعال کنیم و چرا فکر می‌کنید اگر به بخش خصوصی واگذار شوند کار نمی‌کنند.

خادم با بیان اینکه این لایحه شش بار تا کنون به شورا آمده و رفته اما چندین بار به احترام شما و برخی افراد دیگر آن را نگه داشتیم گفت: مگر چقدر می‌توان با نگه داشتن یک مصوبه و یا لایحه به شورا بی‌احترامی کرد. اگر این مصوبه باب دل خودتان بود هم این طور برخورد می‌کردید؟

دو بار این بحث در کمیسیون توسعه و عمران مطرح و منوط به جلسه مشترک با کمیسیون برنامه و بودجه و نمایندگان معاونت حمل و نقل و ترافیک و سازمان حمل و نقل و ترافیک بود که البته خانم ابتکار در آن جلسه حاضر نبود و در همان جلسه ما به جمع بندی در مورد این مسئله رسیدیم

* برای این بی‌احترامی به شورای شهر متأسفم!

خادم خطاب به اعضای شورا گفت: ما که رفع زحمت می‌کنیم و می‌رویم ولی من به خاطر این روند و بی‌احترامی به شورا متاسفم.

در نهایت اعضای شورای شهر به جز معصومه ابتکار به واگذاری دو شرکت کنترل کیفیت هوا و شرکت کنترل ترافیک شهر تهران به بخش خصوصی رأی  دادند.

بر این اساس همه سهام شرکت‌های کنترل کیفیت هوا و کنترل ترافیک شهر تهران به بخش خصوصی واگذار می‌شود و شهرداری باید طی مدت سه ماه از ثبت منابع حاصله به نام شهرداری ارزیابی‌های خود را ارائه دهد. همچنین بخش وظایف و ماموریت‌های حاکمیتی و نظارتی شرکت‌های کنترل کیفیت هوا و کنترل ترافیک با رویکرد ترافیکی در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران باقی خواهند ماند.

همچنین به لحاظ تخصصی بودن وظایف شرکت‌های مذکور در صورت قطع رابطه استخدامی کارکنان، شرکت‌های یاد شده از شهرداری تهران بر اساس ضوابط و مقررات موضوع اولویت واگذاری به کارکنان و مدیران همان شرکت‌ها خواهد رسید.

انتقاد از تغییر کاربری زمین میدان تره‌بار

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران از تغییر کاربری زمین میدان تره‌باره شهید لواسانی در فرمانیه به کاربری تجاری اداری انتقاد کرد و گفت: خواشمندم برای یکبار هم که شده شورای شهر به صورت جدی پیگیر این موضوعات و تخلفات شود.

حمزه شکیب در پانصد و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران به تغییر کاربری زمین 15 هزار متری میدان تره‌بار شهید لواسانی در فرمانیه، اشاره کرد و اظهار داشت:این زمین در طرح تفصیلی قبلی کاربری خدمات شهری با تراکم کم داشت اما پس از طرح تفصیلی جدید کاربری آن به تجهیزات شهری تغییر کرد.

وی ادامه داد: در واقع مشاور،  این کاربری را از خدمات شهری به تجهیزات شهری تغییر داده است اما حالا متوجه شده‌ایم که این کاربری بازهم تغیر کرده و تبدیل به کاربری تجاری اداری شده به معنای دیگر در فرآیندی کوتاه بدون اطلاع ما این تغییر صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران با طرح این پرسش که نقش ما به عنوان اعضای شورای شهر چیست، تصریح کرد: طرح تفصیلی به صورت امانت در اختیار شهرداری است  چرا باید چنین بلایی سر آن بیاید؟ آیا فرمانیه نیازی به فضای تجاری و اداری دارد؟ حتما به دنبال پول هستند و شهر را می‌فروشند.

وی ادامه داد: خواشمندم برای یکبار هم که شده شورای شهر به صورت جدی پیگیر این موضوعات و تخلفات شود. آیا واقعا این اقدامات ظلم در حق مردم شهر نیست؟

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه انتقاد شکیب اظهار داشت: دلیل اینکه بنده می‌خواستم این تذکر را در زمان دیگری مطرح کنید این بود که فردی از شهرداری در این زمینه پاسخگو باشد اما بهتر است این تذکر را به همراه هزینه‌ای که برای فروش زمین شده را به صورت کتبی ارائه دهید.

بخش اجتماعی تبیان


منبع : تسنیم