تبیان، دستیار زندگی
در مدارس هوشمند معلمان می توانند با استفاده از بانک های اطلاعاتی و برنامه های نرم افزاری و غیره درس های جدیدی را با توجه به نیازها و علائق دانش آموزان طراحی کنند یا این که درس های موجود را تغییر دهند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم ترین ویژگی‌ها و خصوصیات مدارس هوشمند
رایانه

الف- در مدارس هوشمند معلمان می توانند با استفاده از بانک های اطلاعاتی و برنامه های نرم افزاری و غیره درس های جدیدی را با توجه به نیازها و علائق دانش آموزان طراحی کنند یا این که درس های موجود را تغییر دهند و اصلاح کنند، بنابراین محتوای آموزشی درس ها در این مدارس تا حدودی با مدارس دیگر متفاوت خواهد بود.

‌ب- دانش آموزان این مدارس خود سرعت یادگیری شان را تعیین می کنند. همچنین، در این مدارس، ساعات یادگیری محدود به ساعات مدرسه نیست و دانش آموزان در هر لحظه که اراده کنند کلاس های دلخواهشان را از طریق برنامه های رایانه ای یا ارتباط از راه دور در اختیار خواهند داشت.

‌ج- نقش معلمان در این مدارس تا حدود زیادی از آموزش و ارزشیابی دانش آموزان به پیگیری آموزش شخصی آنان تغییر می یابد و در نتیجه فرصت و فراغت بیشتری برای رسیدگی به برنامه های رشد و بالندگی حرفه ای خود (مطالعه، ارتقاء سطح علمی و بهبود مهارت های تدریس و ...) خواهند یافت.

‌د- در این نوع مدارس، دانش آموزان اغلب بجای کیف های پر از کتاب های حجیم، با رایانه های کیفی (lab top) در سر کلاس درس حاضر می شوند.

از آنجایی که پاره ای از فعالیت های مرسوم در مدارس دیگر در این مدارس به کمک فناوری اطلاعات کاهش می یابد، کمیت و کیفیت تعاملات بین دانش آموزان، معلمان و والدین ارتقاء می یابد

‌ه- ارزشیابی از دانش آموزان در مدارس هوشمند به جای این که در مقاطع و نوبت های فاصله دار (در پایان هر فصل یا هر ترم و ...) صورت پذیرد، همه روزه و به طور مداوم انجام می شود و تعدادی از این آزمون ها هم به صورت on line واز راه دور می باشند.

‌و- در این مدارس، دانش آموزان هنگام ورود و خروج از مدرسه، با کارت دیجیتالی که در اختیار دارند، والدین خود را از ساعت آمد و رفتنشان، آگاه می کنند(فرستادن SMS از طریق سیستم اتوماسیون مدرسه). والدین دانش آموزان نیز می توانند با یک آموزش ساده به سیستم ارزشیابی مدرسه متصل شوند و به این وسیله از وضعیت و روند پیشرفت تحصیلی فرزند خود آگاهی یابند. معمولاً در این مدارس روزانه در پایان ساعات کلاسی یک E-Mail از طرف مدرسه جهت آگاهی والدین از وضع تحصیلی فرزندانشان در آن روز، برای آنها فرستاده می شود.

‌ز- از آنجایی که پاره ای از فعالیت های مرسوم در مدارس دیگر در این مدارس به کمک فناوری اطلاعات کاهش می یابد، کمیت و کیفیت تعاملات بین دانش آموزان، معلمان و والدین ارتقاء می یابد و در نتیجة هم افزایی حاصل از تعاملات این سه گروه، امکان ایجاد شرایط یادگیری بهتر برای دانش آموزان فراهم می شود.

هدف از ایجاد این گونه مدارس عبارت است از:

- رشد همه جانبه دانش آموزان (ذهنی، جسمی، عاطفی و روانی)؛

- ارتقای توانایی ها و قابلیت های فردی؛

- تربیت نیروی انسانی متفکر و آشنا به فناوری؛

- افزایش ارتقا و مشارکت مردمی؛

مزایای مدارس هوشمند

1- در مدارس هوشمند رایانه جایگزین تخته سیاه می شود و CD جای دفتر مشق را می‌گیرد. دانش‌آموزان می‌توانند از طریق اینترنت اطلاعات بسیاری را درباره هر موضوع که بخواهند به دست آورند. در این سیستم معلم و شاگرد هر دو تولید محتوای الکترونیکی و درس را به صورت CD ارائه می‌کنند.

2- در این مدارس، آموزش منحصر به معلم نیست و دانش‌آموز نقش اساسی در آموختن مباحث علمی دارد. دبیران با استفاده از محتوای درسی الکترونیکی موجب تفهیم بهتر مطالب درس و صرفه‌جویی در وقت می‌شوند و دانش‌آموزان هم این فرصت را دارند که توانایی و قابلیت های خود را آشکار کنند و به تولید محتوا روی آورند.

3- در مدارس هوشمند معلمان می‌توانند به جای اینکه تلاش کنند خودشان پاسخی برای پرسش های دانش‌آموزان پیدا کنند، از آنها بخواهند پاسخ پرسش هایشان را در رایانه پیدا کنند و برای بقیه بگویند.

4- ارتباط والدین با مدرسه، از طریق رایانه امکان پذیر است و این گونه می توانند با مدیر یا معلمان مدرسه ارتباط برقرار کنند و از وضعیت تحصیلی فرزند خود آگاه شوند.

5- کتابخانه این مدارس، یک کتابخانه الکترونیکی است و دانش‌آموز می‌تواند به صورت Online از آن استفاده کند. محیط های گفت‌وگو، بحث و پرسش و پاسخ به صورت همزمان و ناهمزمان در این مدرسه فعال است.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: ماهنامه طلایه داران (اکرم گلزاری)

مطالب مرتبط:

از درختان چه می دانید؟

دانستنیهای فصل تابستان

از سرسخت‌ترین موجود تا مورچه‌هاى احساساتى

اولین هواپیما

آیا میدانید ماه باعث رشد مو می‌شود؟

هواپیماها چگونه کار می‌کنند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.