تبیان، دستیار زندگی
چندی پیش آماری از سوی رئیس انجمن مدکاران اجتماعی ایران کشور منتشر شد مبنی بر اینکه در سال 91 به ازای هر 2.9 ازدواج یک طلاق در تهران رخ داده است. این در حالی است که به باور کارشناسان بیش از 20 درصد از طلاق ها در دوران عقد به وقوع می پیوندند. آماری که زنگ خ
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سونامی طلاق در دوران عقد!


چندی پیش آماری از سوی رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران کشور منتشر شد مبنی بر اینکه در سال 91 به ازای هر 2.9 ازدواج یک طلاق در تهران رخ داده است. این در حالی است که به باور کارشناسان بیش از 20 درصد از طلاق ها در دوران عقد به وقوع می پیوندند. آماری که زنگ خطری اجتماعی را هم به صدا در می آورد.

از هر چهار طلاق یکی در دوران عقد

طلاق

اینکه چرا طلاق در سال 91 به قله نمودار سینوسی خود رسیده و ما در این سال با افزایش شوک آور موارد طلاق روبرو شدیم بیش از هر چی معلول رخدادهایی که در این سال و در سالهای پیش از آن به بطن جامعه ما تزریق شد. این در حالی است که از هر چهار طلاق سال 91 ، یک مورد در دوران عقد که شیرین ترین دوره زندگی مشترک محسوب می شود، رخ داده است.

افزایش چند برابری هزینه مشترک؛ شوک سال 91

یکی از پیامدهایی که باعث افزایش موارد طلاق در عقد در سال گذشته شد، ماجرای تغییرات نرخ ارز و تورم چند برابری قیمت هایی بود که در سال 91 به جامعه ما تزریق شد. افزایش چند برابری قیمت ها باعث شد که جوانانی که در روزهای خوش دوران عقد به سر می بردند و در حال تدارک برنامه های ازدواج بودند، به ناگاه متوجه شوند که با این پس اندازی که برای تهیه منزل مستقل و هزینه ازدواج و خرید جهیزیه در نظر گرفته اند، نمی توانند از پس این قیمت های جدید بر بیایند و این مسئله جوانان را با بهت و سرخوردگی روبرو کرد و باعث شد برخی ها به دلیل اینکه نمی توانند از پس برآوردن هزینه های تشکیل زندگی بربیایند، به طور کلی از خیر ازدواج بگذرند و بیراهه طلاق را به عنوان مفری از این باتلاقی که به آن دچار شده اند، برگزینند.

یکی از خطراتی که دوام ازدواج را در دوران عقد تهدید می کند، این است که برخی از افراد پس از ازدواج به ناگاه روی دیگری از شخصیت خود را نمایان می کنند و رفتارهایی را بروز می دهند که ناقض ادعاهای پیش از عقدشان است. از سوی دیگر به مرور زمان برخی از زوجین دیگر اشتیاق روز اول خود را ندارند و این مسئله باعث می شود که متوجه عیب هایی از طرف مقابلشان بشوند که تا پیش آن نمی دیدند

همسری که مثل رویاها نیست!

یکی از خطراتی که دوام ازدواج را در دوران عقد تهدید می کند، این است که برخی از افراد پس از ازدواج به ناگاه روی دیگری از شخصیت خود را نمایان می کنند و رفتارهایی را بروز می دهند که ناقض ادعاهای پیش از عقدشان است. از سوی دیگر به مرور زمان برخی از زوجین دیگر اشتیاق روز اول خود را ندارند و این مسئله باعث می شود که متوجه عیب هایی از طرف مقابلشان بشوند که تا پیش آن نمی دیدند در چنینی همسرشان را فردی می یابند که شباهتی به فردی که در تصورشان بوده ندارد و بعضی ها تصمیم می گیرند این رابطه را برای همیشه به پایان برسانند.

عقدهای طولانی

مشکلات اقتصادی از جهت دیگری هم باعث افزایش طلاق شد، به این ترتیب که برخی از جوانان زمانی که دیدند در زمان مقرری که پیش از این درباره اش به توافق رسیده اند، نمی توانند مراسم عروسی را برگزار کنند، تصمیم گرفتند که زمان ازدواج را به تعویق بیندازند. تعویق زمان عروسی و طولانی شدن دوران عقد هم که یکی از عوامل افزایش اختلاف ها است از دیگر مسائلی بود که در ادامه باعث شد که دوران عقد برخی از زوج ها هیچ وقت به مراسم عروسی و ازدواج ختم نشود.

چرا ازدواج‌ها به طلاق می‌رسند؟

ازدواج های زودهنگام آغازی برای طلاق در عقد

یکی از دلایل اینکه آمار طلاق در دوران عقد در سالهای گذشته تا به این اندازه افزایش پیدا کرده ، وقوع ازدواج های زودهنگامی است که بدون شناخت کافی و در کمترین مدت زمان آشنایی صورت می گیرد. اینکه برخی از جوانان به بهانه ازدواج روابطی را کلید می زنند و در نهایت پس از چند سال نه تنها ازدواج نمی کنند، بلکه با کوله باری از آسیب از این رابطه های خارج می شوند، به هیچ عنوان به نفع بنیان خانواده و جامعه ما نیست اما این مسئله دلیل نمی شود که برخی از والدین با محدودیت های بیش از حد امکان شناخت طرفین پیش از عقد را از میان ببرند و کار را به جایی برسانند که دختر و پسر برای رهایی از محدودیت های بی مورد والدین تن به عقدی زودهنگام بدهند و زمانی پی به شخصیت یکدیگر ببرند که دیگر دیر شده است. متاسفانه برخی از خانواده ها به دلیل اینکه آشنایی پیش از عقد را خطرناک می پندارند، حتی اجازه این که طرفین بتوانند در جلساتی به گفتگو و شناخت هم بنشنیند را هم نمی دهند  و الزام آنها به عقد زودهنگام می تواند آغازی برای یک طلاق زودهنگام باشد.

برخی از دختران زمانی که می بینند خواستگار پولدار در خانه شان را زده است، از ترس اینکه مبادا پشت پا به بختشان بزنند و بدون شناخت و تحقیق لازم تن به ازدواج می دانند غافل از اینکه خواستگار محترم آنطور هم که نشان نمی دهد نیست، اما زمانی دختر و خانواده اش پی به شخصیت واقعی خواستگار می برند که دیگر کار از کار گذشته

هول حلیم و افتادن در دیگ

یکی دیگر از مسائلی که باعث ازدواج زودهنگام و در ادامه طلاق در دوران عقد می شود این است که برخی از دختران زمانی که می بینند خواستگار پولدار در خانه شان را زده است، از ترس اینکه مبادا پشت پا به بختشان بزنند و بدون شناخت و تحقیق لازم تن به ازدواج می دانند غافل از اینکه خواستگار محترم آنطور هم که نشان نمی دهد نیست، اما زمانی دختر و خانواده اش پی به شخصیت واقعی خواستگار می برند که دیگر کار از کار گذشته و خواستگار شوهر عقدی دختر خانه شده است. آن وقت است که تازه متوجه می شوند که از هول حلیم به داخل دیگی افتاده اند که برای رهایی ان بایید راه راهروهای دادگاه را پیش بگیرند.

به هر رو باید گفت که ازدواج در دوران عقد به نسبت جدایی پس از ازدواج و تشکیل خانواده، آسیب های کمتری را به دنبال دارد و در این میان کودکی به فرزندان طلاق اضافه نمی شود اما در هر حال هم خانواده و هم مدیران فرهنگی باید تدابیری را بیندیشند تا ازدواج در بهترین و سنجیده ترین شرایط انجام شود تا ما در آینده دیگر با سونامی آمار طلاق در عقد روبرو نشویم.

سپیده اماده

بخش اجتماعی تبیان