تبیان، دستیار زندگی
کوله پشتی در صورت استفاده مناسب ، بهترین وسیله حمل وسایل مدرسه نظیر کتاب ، دفترچه و ... برای دانش آموزان است ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوله پشتی مناسب ترین وسیله برای حمل وسایل مدرسه است کیف مدرسه

کوله پشتی در صورت استفاده مناسب ، بهترین وسیله حمل وسایل مدرسه نظیر کتاب ، دفترچه و ... برای دانش آموزان است .

چون کیف های دستی بر اساس راست دست یا چپ دست بودن کودکان به طور معمول تمام مدت با یک دست حمل می شود در نتیجه به ستون فقرات و عضلات یک طرف بدن فشار می آورد همچنین کوله های یک بندی همسبب عدم تقارن ستون مهره ها و آسیب به آن ها می شود در نتیجه تفاوتی بین کوله های یک بندی با کیف های دستی وجود ندارد.

کوله پشتی دانش آموز

وزن کوله پشتی با محتویاتش نباید بیش از 10 تا 20 درصد وزن دانش آموز باشد برای مثال اگر کودک 40 کیلو وزن دارد وزن کوله پشتی وی نباید از 5 کیلو بیشتر باشد .

پهنای کوله پشتی نباید از پهنای تنه کودک بیشتر باشد . دکتر رحیمی در ادامه توضیح داد در صورتی که کوله پشتی یک بنده است یا از کیف دستی برای حمل وسایل مدرسه استفاده می شود باید کودک توجه کند که کیف یا کوله را از دستی به دست دیگر بدهد یا از روی یک شانه روی شانه دیگر بیندازد.

بهتر است کوله پشتی کودک یک بند هم برای بسته شدن دور کمر داشته باشد تا کوله در قسمت پشت کودک به طور ثابت قرار گیرد ومرتب وزنش به این طرف و آن طرف بدن متمایل نشود.

بند کوله پشتی باید پهن ونرم باشد . پهن بودن بند ازدید گاه وی سبب می شود وزن تحمیل شده بر روی بدن به صورت مناسب توزیع شود این متخصص توانبخشی در ادامه گفت بهتر است برای کودکان کیفهایی تهیه شود که دسته های سخت و خشک ندارد.

کیف و کفش مناسب مدرسه

بند کیف یا کوله پشتی باید قابل تنظیم به صورت کوتاه و بلند باشد تا به تناسب جثه فرد تنظیم شود. برخی از کودکان عادت دارند بند کوله را خیلی بلند تنظیم کنند طوری که کوله به جای کمر دور باسن آنها قرار گیرد.

چنین وضعیتی سبب می شود دانش آموز برای حفظ تعادل خود به جلو خم شود و در اثر تکان خوردن کیف وضعیت نا متعادلی در هنگام راه رفتن داشته باشد ، برای جلوگیری از بروز این مشکل باید بند کوله متناسب با جثه کودک تنظیم گردد .

به طور کلی محققان برای خرید واستفاده از کوله پشتی راهنمایی های زیر را پیشنهاد می کنند:

  • اندازه ی کوله پشتی باید با جثه وسن کودک مناسب باشد. کودکانی که جسه ی ریزتری دارند و کم سن وسال ترند، باید کوله پشتی کوچکتری داشته باشند. درهنگام خرید کوله پشتی به مواد سازنده ی آن توجه نمایید وبرای حمل راحت تر ، دسته های آن باید ابردوزی شده باشند.
  • درهنگام خرید کیف کولی توجه نمایید که چرخدار باشد و بند های آن طوری باشند که درهنگام حمل آن وزن متعادل روی شانه ها و کمر قرار بگیرد.
  • درهنگام قرار دادن وسایل در کیف کولی ، وسایل سنگین تر را عقب تر قرار دهید. این عمل باعث می شود که وزن کیف کولی به طور متعادل توزیع شود. درهنگام گذاشتن وسایل درکیف کولی ، توجه نمایید که وزن آن کمتر از 10 تا 15 درصد وزن بدن کودک باشد.
  • بندهای شانه را تنظیم کنید تا کیف کولی به راحتی روی کمر قرار بگیرد. کودک باید از هردو بند استفاده کند.


مرکز یادگیری سایت تبیان