تبیان، دستیار زندگی
طبق هماهنگی های قبلی روز شنبه 29 تیر ماه همکاران فعال در انجمن پژوهش های دانش آموزی تبیان در کارگاه سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان شرکت کردند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا انصاری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضور همکاران فعال انجمن در کارگاه پژوهشکده رویان

حضور همکاران در کارگاه پژوهشکده رویان

طبق هماهنگی های قبلی روز شنبه 29 تیر ماه همکاران فعال در انجمن پژوهش های دانش آموزی تبیان در کارگاه سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان شرکت کردند.

در این کارگاه همکاران از مدرسه های ضحی، سلمه، خدیجه کبری، سلام و ثامن حضور داشتند.  جناب آقای نظاری راهبری کارگاه را به عهده داشتند. طبق برنامه ی زمان بندی ابتدا صحبت هایی در مورد شکل گیری پژوهشگاه رویان شد. این پژوهشگاه در سال 1370 به همت زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی ابتدا با هدف درمان ناباروری تاسیس شده است. هم اکنون به روش های IVF,IUI ,ICSI  درمان ناباروری در این مرکز انجام می شود. در ادامه پژوهشگاه  فعالیت هایی را که به نوعی به هدف اصلی مربوط بودند شروع کرده است.

هم اکنون این مرکز از سه پژوهشکده

  • علوم و تولید مثل،
  • زیست فناوری و
  • سلول های بنیادی

تشکیل شده است.

همچنین بانک خون بند ناف نیز در این مرکز وجود دارد. از سلول های خون بند ناف برای ترمیم سلول های دیگر شخص اهدا کننده می توان استفاده کرد. در ادامه در مورد هر سه پژوهشگاه توضیحاتی داده شد.

در قسمت بعدی خانم دکتر حاجی زاده مقاله ای در مورد طب ترمیمی ارائه کردند. علیرغم ادعای پزشکی این علم تا کنون بیشتر به پیشگیری و توقف بیماری ها پرداخته است دانش سلول های بنیادی تلاش می کند که درمان کامل و نه توقف بیماری ها را انجام دهد. در طب شیمیایی دارویی بدون هوشمندی وارد بدن می شود و قطعا علاوه بر تسکین و توقف بیماری عوارض دیگری هم دارد. اما در طب ترمیمی سلولی با هوشمندی و دقیقاً برای هدف خاصی وارد بدن می شود و کار بهبود را انجام می دهد.

حضور همکاران در کارگاه پژوهشکده رویان

این روش درمان چون از سلول های انسانی و در بسیاری موارد خود بیمار استفاده می شود، احتمال عدم پذیرش بدن بسیار کم است و یا وجود ندارد. سپس با وسایل کارمخصوص این آزمایشگاه آشنا شدیم و کارهای عملی را شروع کردیم. چون کار در این آزمایشگاه در حد کار با سلول است ابزار و وسایل خاص، دقیق و عاری از هرگونه آلودگی دارد. در تمام مدت  سلول ها زنده هستند و باید زنده بمانند بنابراین شرایط زنده بودن و آلوده نشده آن ها خارج از بدن باید مهیا باشد.

سلول ها قبل از کار در شرایط انجماد  و در دمای 190 درجه در کپسول مخصوصی نگه داری می شوند. ابتدا باید به شرایط محیط برگردند این کار که به روش بن ماری در دستگاه مخصوصی انجام می شود. سپس در هود مخصوص آزمایشگاه برای دیدن زیر میکروسکوپ آماده می شوند و بعد از آن با میکروسکوپ مخصوص آن ها را دیدیم.  در نهایت در دستگاه  انکوباتورکه شرایط دما، هوا و تغذیه ای بدن را دارد برای کارهای بعدی نگه داری شدند.

سلول زنده در خارج از بدن انسان تا 5 روز اگر در شرایط ایده آل باشد می تواند زنده بماند. در انتها در مورد چگونگی برگزاری کارگاه برای دانش آموزان مقطع های مختلف بحث شد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: زهرا انصاری

تنظیم: نسرین صادقی