تبیان، دستیار زندگی
لابی گری ها دراین دوره مجلس و در این مقطع زمانی مانند مقاطعی که لابی گری ها در عرصه سیاسی داغ می شود، شکل خاص به خود گرفته است اما گویا گرمای آن به حدی است که با تذکر مرد لابی اصولگرایان همره شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لابی گری در منزل،هتل و باشگاه ها


لابی گری ها دراین دوره مجلس و در این مقطع زمانی مانند مقاطعی که لابی گری ها در عرصه سیاسی داغ می شود، شکل خاص به خود گرفته است اما گویا گرمای آن به حدی است که با تذکر مرد لابی اصولگرایان همراه شده است.

خارج از مجلس با وزرا جلسه نگذارید

باهنر

نایب رئیس دوم مجلس خطاب به وزرای پیشنهادی و همه نمایندگان مجلس، گفت: جلسات بیرون از مجلس را تعطیل کنید، اگر لازم است نشستی بین نمایندگان و وزرای پیشنهادی برگزار شود، مجلس به اندازه کافی فضا دارد.

،محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که ساعتی از جلسه علنی عصر امروز خانه ملت را برعهده داشت، پس از پایان صحن علنی و به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه، در سخنان کوتاهی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ما طی یک هفته گذشته نشست‌ها و جلسات زیادی با وزرای پیشنهادی آقای رئیس‌جمهور داشتیم. چه در مجلس و دفتر کار نمایندگان ملت یا کمیسیون‌های پارلمان و چه در خارج از خانه ملت و در مکان‌های مختلف.

وی افزود: امروز هیئت رئیسه رفت و آمدها به مجلس را محدود کرد تا نظم و انضباط بیشتری در خانه ملت حاکم شود، اما یک خواهشی از نمایندگان مجلس دارم، اینکه اگر محبت کنند هم نمایندگان مجلس هم وزرای پیشنهادی، جلسات بیرون از مجلس را تعطیل کنند، چه در منزل، چه در هتل و چه در باشگاه یا در مکان‌های دیگر باشد و چه این جلسات توسط نمایندگان مجلس، وزرای پیشنهادی و چه از سوی شخص ثالثی برگزار شود.

نایب رئیس دوم مجلس خاطر نشان کرد: پارلمان به اندازه کافی فضا برای تشکیل چنین جلساتی دارد، وقت هم وجود دارد، الحمدالله مجلس 24 ساعته است، اگر لازم بود جلساتی بین نمایندگان مجلس و وزرای پیشنهادی تشکیل شود، این جلسات را داخل مجلس برگزار کنید و بیرون و خارج از مجلس دیگر جلسه نگذارید.

لابی‌های اخیر بی‌سابقه است

نماینده مردم اصفهان در مجلس می گوید:: بی‌سابقه‌ترین لابی برای رای اعتماد به وزرا در مجلس نهم به چشم می‌خورد.

سالک با اشاره به لابی‌های گسترده در صحن بهارستان اشاره کرد و گفت: من در سه دوره مجلس حضور داشتم اما وضعیتی که برای لابی در مجلس نهم در طول هفته‌های گذشته به چشم می‌خورد، بسیار تاسف بار است چرا که عناصر عجیب و غریبی با التماس کردن و به دست گرفتن قرآن در بین نمایندگان حضور می‌یابد که همواره روی آنها علامت سوال بزرگی وجود دارد.

وی تاکید کرد: بی سابقه ترین لابی برای رای اعتماد به وزرا در مجلس نهم به چشم می‌خورد.

یک خواهشی از نمایندگان مجلس دارم، اینکه اگر محبت کنند هم نمایندگان مجلس هم وزرای پیشنهادی، جلسات بیرون از مجلس را تعطیل کنند، چه در منزل، چه در هتل و چه در باشگاه یا در مکان‌های دیگر باشد و چه این جلسات توسط نمایندگان مجلس، وزرای پیشنهادی و چه از سوی شخص ثالثی برگزار شود

محمد سلیمانی وزیر ارتباطات دولت نهم و نماینده مجلس نهم نیز دراینباره می گوید: این روزها شاهد حضور انواع و اقسام افراد در راهروهای مجلس برای انجام لابی‌گری به نفع وزیر هستیم. این افراد عمدتاً متعلق به جناح سیاسی خاص پیروز شده هستند. در راهروهای مجلس شاهد لابی‌گری‌های حرفه‌ای از نمایندگان ادوار گذشته مجلس، خصوصاً مجلس ششم، معاونین وزرا و مدیران کل دوران دولت‌های سازندگی و اصلاحات، سیاسیون حرفه‌ای و با سابقه هستیم.

از جمله مطالبی که بیان می‌کنند می‌توانم چند مورد را ذکر کنم: « وزیر پیشنهادی هر چه شما گفتید عمل می‌کند»، «او اهل تعامل است»، «ایشان در فتنه نقشی نداشته است»، «اینکه می‌گویند ایشان با سران فتنه همراهی کرده دروغ است»، «ایشان فردی سالم و بدون حاشیه است و بین کارمندان وزارتخانه بسیار محبوب است» و خلاصه آنچه حسن حساب می‌آید به حساب وزیر بیان می‌کنند و او را از هر عیب و ایرادی مبرا می‌دانند، کاملاً معلوم است که افراد لابی‌گر سازماندهی شده‌اند و تقسیم کار کرده‌اند که با هر نماینده‌ای چگونه و از چه زاویه‌ای صحبت کنند و انسان در کار این جماعت می‌ماند که آیا دلشان برای خودشان می‌تپد یا برای وزیر.

احمد سالک

همچنین دیروز حمید رسایی نماینده تهران، در انتهای اظهارات خود در مخالفت با کلیت کابینه حسن روحانی گفت: گلایه ای از برخی نمایندگان و همکاران خودمان دارم . در روزهای قبل برخی از همکاران با دعوت از وزرا و نمایندگان در برخی رستوران ها و هتل های بیرون از مجلس، حیثیت اکثر نمایندگان را زیر سئوال بردند. حتی رییس یکی از کمیسیون های مهم نظارتی مجلس شب گذشته نمایندگان و وزرا را به رستورانی در بیرون دعوت کرده که واقعا شرم آور است و بنده در اعتراض به این اقدام رییس کمیسیون اصل 90 از ادامه عضویت در این کمیسیون استعفا می دهم.

لابی گری ها در حد عادی است 

اما عوض حیدر پور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دراینباره طوری دیگر فکر می کند وی می گوید: در ارتباط با رفت‌ و آمدهای اخیر افراد متعدد در راهروهای مجلس و تشکیل جلسات مختلف مجامع نمایندگان استانی با نمایندگان از سوی وزرای پیشنهادی مجلس باید بگویم که از دیدگاه من برخلاف نظر برخی دیگر از نمایندگان مجلس، لابی گری‌ها و رفت ‌و آمدهای حمایتی این روزهای مجلس کاملا در حد معمول و عادی است و این روند در دوره‌های قبلی مجلس و دولت‌های دیگر هم بوده و به عنوان یک امر عادی در این زمان تلقی می‌شود.

در همین ارتباط احمد بخشایش دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید: در ارتباط با موضوع افزایش لابی گری‌ها در راهروهای مجلس، باید مطرح کنم که حضور وزرا پیشنهادی دولت یازدهم به همراه عده‌ای از معاونین و مشاوران برنامه آنها در ساختمان خانه ملت، طبق شنیده‌ها و گفته‌ها نمایندگان با سابقه‌تر یک امر عادی است.

من در سه دوره مجلس حضور داشتم اما وضعیتی که برای لابی در مجلس نهم در طول هفته‌های گذشته به چشم می‌خورد، بسیار تاسف بار است چرا که عناصر عجیب و غریبی با التماس کردن و به دست گرفتن قرآن در بین نمایندگان حضور می‌یابد که همواره روی آنها علامت سوال بزرگی وجود دارد

وی در ادامه افزود: با توجه به حساسیت موضوع ارائه برنامه‌های وزرا به اعضای کمیسیون‌ها و جلب نظر اعضای کمیسیون‌ها توسط وزیر پیشنهادی به منظور کسب رای اعتماد، حضور مشاوران و نمایندگان این وزرا در ساختمان مجلس امری طبیعی به نظر می‌رسد کما اینکه این روال قبلا هم بوده است.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته لازم به ذکر است که این حضور و رفت‌ و آمدهای سیاسی و لابی گرانه بطور چشمگیری د ر روزهای اخیر در ساختمان بهارستان افزایش داشته و افراد مختلفی از سوی وزیر پیشنهادی به تبیین برنامه‌ها و نظرات وزرای پیشنهادی دولت یازدهم با مجامع استانی و اعضای کمیسیون‌های مربوطه می پردازند.

وی در پایان اذعان داشت: علت بوجود آمدن چنین رخداد و جوی در راهروهای مجلس تحت عنوان افزایش لابی گری‌ها، فرصت اندک برای بررسی صلاحیت وزرا از سوی نمایندگان مردم است.

نمایندگان باید توجه کنند لابی گری اگر معنای سیاسی منفی خود را پیدا کند در مسیر پشت کرده به اعتماد مردمی که افراد را نماینده خود انتخاب کرده اند و همینطور موجب مخدوش شدن نقش نظارتی مجلس خواهد شد.

فرآوری عطالله باباپور
بخش سیاست تبیان


منابع: فارس/ رجا/ فردا