تبیان، دستیار زندگی
احساس شاد بودن و شادی داشتن، موجب می‌شود که توانایی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه فردی، نمود یافته و شانس دستیابی به موفقیت‌ها را افزایش دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوشحالی، شانس می‌آورد!


احساس شاد بودن و شادی داشتن، موجب می‌شود که توانایی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه فردی، نمود یافته و شانس دستیابی به موفقیت‌ها را افزایش دهد.


خنده شادی

شادی، یک حس مسری است؛ تحقیقات جدید روان‌شناسی ثابت کرده است که زمانی که فردی در یک جامعه خوشحال است، احتمال آنکه خواهر، برادر، دوست، همسر و حتی همسایه او خوشحال شوند، هشت تا 34 درصد افزایش می‌یابد.

طبق این تحقیقات، احساس شادی تا فاصله یک کیلومتری به دیگران سرایت می‌کند و احساس شاد بودن حتی تا یک سال می‌تواند بر یک فرد تأثیرگذار باشد. شادی و نشاط، یکی از نیازهای اساسی هر انسانی است؛ شادی به زندگی معنا می‌بخشد و موجب نشاط روحی و سلامتی و افزایش توانایی‌ها می‌شود.

انسان شاد می‌تواند قله‌های رفیع موفقیت را به سرعت طی کرده و در جامعه، نقش سازنده‌ای داشته باشد. جامعه‌شناسان نیز معتقدند كه شاد بودن جامعه از بروز آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌کند، ناهنجاری‌ها را به حداقل می‌رساند و با پررنگ کردن هنجارها، موجب رشد و پیشرفت جامعه می‌شود.

خوشحالی، خرسندی یا شادی، یک حالت روانی است که در آن، فرد احساس عشق، لذت، خوشبختی یا شادی می‌کند. شادی را نداشتن غم، احساس سرور، خلق خوش، داشتن آرامش، در کنار عزیزان بودن و داشتن نگرش مثبت نیز تعریف کرده‌اند.

تأثیر شادی بر سلامت اجتماعی، جسمی و روانی

حالت‌های هیجانی انسان، به دو گروه خوشایند و ناخوشایند، تقسیم‌بندی می‌شوند که هر چه هیجانات خوشایند در جامعه‌ای بیشتر باشد، میزان سطح سلامت اجتماعی، جسمی و روانی افراد آن جامعه نیز افزایش خواهد یافت. هیجان مثبت را شامل شادی، عشق و محبت عنوان می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که بین خلق خوش و ایده‌های خلاق، همبستگی مثبتی وجود دارد.

زندگی مملو از موقعیت‌هایی است که باید برای مشکلات نیز راه حلی پیدا کرد که با داشتن خلق خوش، می‌توانیم از عهده این امور برآییم. شادی و نشاط، تأثیر مشخصی نیز در ایجاد توانایی حل مسایل و مشکلات دارد. شادی، سیستم ایمنی بدن و گلبول‌های سفید (یاخته‌های خونی مبارزه‌کننده با عوامل بیماری‌زا) را هم تقویت می‌کند.

اگر شرایط روحی و روانی فردی بد باشد، مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها کم شده و زمینه برای ابتلا به انواع بیماری‌ها فراهم می‌شود. شادی و نشاط و خلق خوب در روابط فردی و بین فردی نیز تأثیر مثبت دارد؛ فردی که خلق خوب دارد، واکنش خوبی هم دریافت می‌کند. هنگامی که فردی، فکر بد و منفی دارد، دیگران هم از آثار ناشی از آن اذیت می‌شوند.

چگونه شاد باشیم؟

بسیاری از افراد، فکر می‌کنند که برای داشتن حس شادی، حتماً باید شرایط ویژه‌ای مانند رفاه کامل اقتصادی و اجتماعی ایجاد شود در حالی که می‌توان با پیروی از الگوهای ساده، احساس شادی و نشاط داشت تا در زندگی خود نیز موفق‌تر باشیم.

خرّم بزی و جهان به شادی گذران

پذیرش واقعیت، توجه به رفتار خود و درک شرایط دیگران، از جمله عواملی است که موجب می‌شود بتوانیم حس شادی را در خود ایجاد کنیم. هر فردی می‌تواند به خود کمک کند تا احساس شادی داشته باشد، فقط کافی است یک کاغذ و قلم در دست گرفته و عوامل ایجاد کننده حس شادی را فهرست کند. ورزش، خیرخواهی، رفتن به طبیعت، مصاحبت با افراد حکیم و خوش خلق و خواندن مطالب فکاهی، از جمله مواردی است که می‌تواند احساس شادی ایجاد کند.

توصیه‌هایی برای ایجاد حس شادی

متخصصان علم روانشناسی، همواره توصیه‌هایی را برای ایجاد حس شادی و نشاط ارایه کرده‌اند، یکی از آن‌ها این است که با یک دوست معتمد تماس گرفته و درباره مشکلات خود با او صحبت کنید تا ذهن شما از مشکلات خالی شود.

تماشای یک فیلم کمدی، خوردن یک غذای خوشمزه، دیدار یک دوست یا خویشاوند، سفر کوتاه درون شهری، رفتن به خرید، کشیدن نقاشی، یادآوری خاطرات خوب، دوش گرفتن، گوش دادن به موسیقی، استراحت كردن، نوشتن خاطرات روزانه، پیاده روی طولانی، خواندن کتاب، نگاه کردن عکس‌های دوران کودکی و حتی گریه کردن نیز می‌تواند احساس شادی و نشاط ایجاد کند.

به هر حال، هر چه شادی و نشاط، خلق خوش و سطح سلامت روانی مردم افزایش یابد، جامعه هم سالم‌تر خواهد بود؛ بنابراین نباید از نقش شادی بر سلامت عمومی افراد غافل شویم.

ایرنا

دکتر علی اصغر اصغر نژاد - روانشناس


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: h_h49490

برگرفته از گروه: اخلاق