تبیان، دستیار زندگی
پایگاه خبری ESPN در گزارشی به تحلیل صعود فوتبال ایران به جام جهانی 2014 و نیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران پرداخت و نوشت: باراك اوباما هنوز پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریك نگفته است اما شاید فوتبال بتواند این انتظار را كوتاه كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از حضور ایران در جام جهانی

شاید اوباما برای روحانی پیام بفرستد


پایگاه خبری ESPN در گزارشی به تحلیل صعود فوتبال ایران به جام جهانی 2014 و نیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران پرداخت و نوشت: باراك اوباما هنوز پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریك نگفته است اما شاید فوتبال بتواند این انتظار را كوتاه كند.
به نوشته این سایت، كمتر از چهار ماه دیگر ممكن است تیم های ملی فوتبال دو كشور در رقابت های جام جهانی هم گروه شوند و هر كسی كه به توانایی فوتبال برای گردهم آوردن مردم تردید دارد باید خاطرات جام جهانی 1998 را به یاد بیاورد.

آن بازی چند روز قبل از نشست لیون برگزار شد و بیل كلینتون رییس جمهوری آمریكا پیش از مسابقه برای ایرانی ها پیام صلح فرستاد. دقایقی قبل از شروع بازی هم بازیكنان آمریكایی به حریف ایرانی خود دسته های گلی بزرگتر از جام قهرمانی در لیگ اروپا دادند.

در آن دیدار تیم ایران در مرحله گروهی آمریكا را 2 بر یك شكست داد و پس از بازی دو تیم با هم عكس یادگاری گرفتند. عكسی كه به یكی از تصاویر به یادماندنی جام جهانی تبدیل شد.

تیم ایران در مرحله گروهی آمریكا را 2 بر یك شكست داد و پس از بازی دو تیم با هم عكس یادگاری گرفتند. عكسی كه به یكی از تصاویر به یادماندنی جام جهانی تبدیل شد

حمید استیلی بازیكن تیم ایران در دیدار با آمریكا وقتی گل نخست را به ثمر رساند شادمانی «ماركو تاردلی» گونه ای انجام داد و ایرانی های سراسر دنیا را از خود بی خود كرد. این اولین برد تیم ملی ایران در جام جهانی بود و اگرچه بازگویی تأثیر مسائل سیاسی بر آن بازی سخت است ولی حداقل ایران و آمریكا برای 90 دقیقه در فضایی سالم و محترمانه در سطح جهانی با هم به رقابت پرداختند.

آنهایی كه آنجا بودند می گویند كه فضا به آرامی آنچه تصاویر تلویزیونی نشان می دهد نبوده با این حال نمونه خوبی از تأثیر فوتبال بر سیاست محسوب می شود.

اكنون 15 سال گذشته و روابط دو كشور تیره تر شده است. آمریكا تحریم هایی را علیه ایران اعمال كرده كه اقتصاد تهران را در آستانه آغاز دوره جدید ریاست جمهوری تحت تاثیر قرار داده است. ایران در فروش نفت خود مشكل دارد، ارزش ارز در حال سقوط است و تورم سیر صعودی را طی می كند.

ایران

از نظر ده ها میلیون مردم ایران، چشم انداز جام جهانی فرار از این مشكلات است اما آمادگی برای این مسابقات و رویای صعود از مرحله گروهی بی تأثیر از افزایش انزوای بین المللی ایران نبوده است. تیم ملی ایران به لطف گل رضا قوچان ن ‍ ‍ ژاد به كره جنوبی، به جام جهانی صعود كرد. بازیكنی كه در كودكی ایران را به مقصد هلند ترك كرد و دو سال پیش ، بعد از انجام مراحل اداری توانست جواز بازی برای تیم ملی كشورش را كسب كند.

رقابت كار راحتی نیست به خصوص وقتی اصول نقل و انتقال بین المللی پول به این آسانی نباشد. فدراسیون فوتبال ایران در سال 2012 برای دریافت یك میلیون دلار پول از كنفدراسیون فوتبال آسیا هم مشكلاتی داشت.

علی كفاشیان در این باره گفته بود: ‌ما در حال بررسی تمامی گزینه ها برای دریافت هر چه زودتر این مبلغ هستیم. بعد از اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران، انتقال پول سخت تر شده است و كنفدراسیون آسیا نمی تواند پول را به حساب ما واریز كند. دشمنان ایران سخت تلاش می كنند تا بر فوتبال ایران فشار وارد كنند.

كارلوس كی روش مربی كه گفته می شود در ازای 2 میلیون دلار در سال قبول كرده تیم ملی را به برزیل ببرد، تصمیم داشت یك اردوی تداركاتی در پرتغال برگزار كند اما به دلیل كمبود بودجه موفق نشد.

كی روش در این باره اظهار داشت: هدف ما صعود به دور دوم جام جهانی است اما این اتفاق بدون منابع كافی روی نخواهد داد.

بدتر اینكه سفر به پرتغال می توانست شامل بازی سودمند دوستانه با غنا هم باشد. آزمونی كه هر تیم آسیایی به دنبال آن است. اما رسانه های آفریقایی مدعی شده اند كه این بازی به دلیل نگرانی ایران از شكست سنگین از غنا لغو شده است.

كی روش در این خصوص نیز گفت: نمی دانم این شایعه ها از كجا می آید. ما باید از بازی های دوستانه درس بگیریم ولی نمی توانیم با تیم هایی مثل برزیل كه بازی كنیم.

اما هر كسی كه با مشكلات ایران برای ترتیب دادن این بازی آشنایی داشته باشد بلافاصله شایعات را رد می كند. تیم های كمی در دنیا هستند كه به اندازه ایران برای برگزاری یك بازی دوستانه خوب مشكل داشته باشد و مطمئنا بازی های هیچكدام از آنها به این اندازه لغو نشده است.

در ماه های پیش از جام جهانی 2006 و زمانی كه برخی از سیاستمداران غربی خواستار حذف ایران از این رقابت ها شده بودند، تیم های رومانی، اوكراین، نیجریه و غنا تصمیم گرفتند سفرهای خود برای بازی دوستانه در تهران را لغو كنند تا اینكه ایران مجبور شد با تیم دوم مقدونیه بازی كند

در ماه های پیش از جام جهانی 2006 و زمانی كه برخی از سیاستمداران غربی خواستار حذف ایران از این رقابت ها شده بودند، تیم های رومانی، اوكراین، نیجریه و غنا تصمیم گرفتند سفرهای خود برای بازی دوستانه در تهران را لغو كنند تا اینكه ایران مجبور شد با تیم دوم مقدونیه بازی كند. اگر ایران در مسابقات «جام خ ل ی ج» شركت می كرد هم باز وضعیت به این بدی نمی شد. مسابقاتی كه با شركت تیم هایی مثل عربستان، عراق و امارات برگزار می شود. دوره بعدی این رقابت ها ژانویه برگزار خواهد شد و تجربه خوبی برای شروع آخرین مرحله آمادگی برای برزیل خواهد بود ولی ایران به دلیل نام مسابقات در آن شركت نخواهد كرد.

ایران

ایرانی ها از نامگذاری آخرین لیگ فوتبال امارات به نام جعلی «خلیج ع ر ب ی» هم دل خوشی ندارند. این در حالیست كه جمعیت زیادی از ایرانی ها در دبی زندگی می كنند و این كشور مقصد محبوبی برای بازیكنانی بوده كه می خواهند در خارج از ایران بازی كنند. چندی پیش نیز جواد نكونام كاپیتان تیم ملی ایران به همین دلیل نتوانست از استقلال به تیم الشارجه امارات بپیوندد.رسانه ها بعد از این اتفاق از علی كفاشیان نقل كردند: ما چاره ای جز این كار نداشتیم.

همچنین گفته شد كه به این بازیكن و تعدادی دیگر از بازیكنانی كه قصد رفتن به امارات داشتند، غرامت پرداخت می شود.

با وجود این خود نكونام جلوگیری از چنین انتقالی را تكذیب كرد و گفت خودش هیچ تمایلی برای خروج از ایران نداشته است.

وی تأكید كرد: خلیج فارس همیشه خلیج فارس باقی خواهد ماند و من هرگز به تیمی از لیگی كه به نام خلیج فارس توهین كند، نخواهم رفت.

خلیج فارس همیشه خلیج فارس باقی خواهد ماند و من هرگز به تیمی از لیگی كه به نام خلیج فارس توهین كند، نخواهم رفت.

درگیری های منطقه ای دیگری نیز بر روی روابط فوتبالی دو كشور نیز تأثیر گذاشته است از جمله مسئله مالكیت جزایر سه گانه هرمز.

فدراسیون فوتبال امارات بعد از سفر محمود احمدی نژاد رییس جمهویر سابق ایران به این جزایر در سال 2012، دیدار دوستانه دو تیم را لغو كرد و مدعی شد دیدارهای دوستانه باید بین كشورهای دوست برگزار شود.

ESPN در پایان یك بار دیگر به مسابقات جام جهانی 2014 برزیل و توانایی فوتبال برای گردهم آوردن مردم اشاره كرده حتی برای مدت كوتاهی اشاره كرده است گرچه انزوای بین المللی ایران و مسائل سیاسی دست به دست هم داده اند تا حضور ایران در برزیل اندك باشد.

فرآوری: بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایرنا