تبیان، دستیار زندگی
بر اساس آمار مرکز کنترل بیماری های آمریکا تعداد افرادی که در سراسر جهان به دیابت مبتلا می شوند به سرعت در حال افزایش است در آمریکا روند ابتلا به این بیماری بین 1995 تا 2010 ،به طور متوسط 82 درصد افزایش یافته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان دیابت با فناوری‌های نوین پزشکی

(قسمت چهارم)


بر اساس آمار مرکز کنترل بیماری های آمریکا تعداد افرادی که در سراسر جهان به دیابت مبتلا می شوند به سرعت در حال افزایش است در آمریکا روند ابتلا به این بیماری بین 1995 تا 2010 ،به طور متوسط 82 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در اوکلاهوما این میزان 226 درصد افزایش داشته است.

درمان دیابت با فناوری‌های نوین پزشکی

تحقیقات اخیر بر روی این بیماری دو راهکار جدید برای درمان دیابت ارائه نموده است:

درمان دیابت با روشن کردن یک ژن پژوهشگران کانادایی با شناسایی یک پروتئین جدید، به شیوه نوینی برای درمان دیابت نوع دو نزدیک شده اند. مقاومت به انسولین که در دیابت نوع دو مشاهده می شود تا حدودی ناشی از نبود پروتئینی است که پیش از این به دیابت مرتبط نشده بود. این پیشرفت می تواند به طور بالقوه ای به پیشگیری از دیابت منجر شود. 90 درصد افراد دیابتی در سراسر جهان به دیابت نوع دو مبتلا هستند. دیابت بیماری دشواری است که در آن سلول های بدن نمی توانند از قند استفاده کنند.

دکتر Alexey Pshezhetsky از مرکز تحقیقات بیمارستانی دانشگاه سنت جاستین با همکاری دانشگاه مونترال کانادا کشف کرد مقاومت به انسولین که در دیابت نوع دو مشاهده می شود تا حدی ناشی از نبود پروتئینی است که  پیش از این به دیابت مرتبط نشده بود. وی گفت: کشف کردیم پروتئین نورآمینیداز  که به اختصار به صورت Neu1  نشان داده می شود، با تنظیم میزان اسید سیالیک بر روی سطح سلول ها، جذب قند را در سلول های بدن «روشن»  یا «خاموش» می کند.

این دانشمند اظهار داشت: اکنون در تلاش برای یافتن راهی هستیم تا میزان و عملکرد  Neu1 را در افراد مبتلا به دیابت احیا کنیم. اگر بتوانیم ته مانده های اسید سیالیک را از روی سطح سلول برداریم، گیرنده های انسولین مجبور می شوند کار آنها را که جذب قند خون است به خوبی انجام دهند. به گفته وی این کار می تواند به پزشکان امکان کاهش انسولین درمانی را داده و اپیدمی دیابت نیز کاهش می یابد.

نتایج این تحقیقات بر روی موش ها در نشریه دیابت منتشر شده و Pshezhetsky و همکارانش اکنون در حال آزمایش نتایج خود بر روی بیماران دیابتی هستند.

درمان دیابت با فناوری‌های نوین پزشکی

اگرچه دیابت نوع دو در ابتدا با رژیم غذایی ورزش و دوری از دخانیات درمان می شود اما اگر میزان انسولین از سطح طبیعی کاهش یافت پزشکان سعی می کنند میزان طبیعی این هورمون را با دارو احیا کنند. بر اساس آمار مرکز کنترل بیماری های آمریکا تعداد افرادی که در سراسر جهان به دیابت مبتلا می شوند به سرعت در حال افزایش است در آمریکا روند ابتلا به این بیماری بین 1995 تا 2010 ،به طور متوسط 82 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در اوکلاهوما این میزان 226 درصد افزایش داشته است.

تکنیک جدید دریافت دارو در خدمت دیابتی ها محققان برای درمان دیابت تکنیک جدید دریافت دارو ابداع نموده اند که درآن از موادی با خاصیت اسفنج و دربرگیرنده انسولین استفاده شده است.

تومورها محیط ها ی اسیدی هستند و غلظت یون هیدروژن در آن ها بالاست. بنابراین ساختارهای اسفنجی را می توان از داروهای ضد سرطانی پر کرد. این ساختارها توسط بدن جذب می شوند و برای سلامت افراد مضر نیستند

این ماده در پاسخ به مقدار قند خون باز یا جمع شده و انسولین در هنگام نیاز آزاد می شود. از این تکنیک برای رساندن دارو به سلول های سرطانی نیز می توان استفاده کرد. دراین مطالعه پژوهشگران در پی شبیه سازی عملکرد سلول های بتای سالم که انسولین تولید نموده و آزاد می کنند به این تکنیک دست یافته اند. آن ها دریافتند که با یک سیستم دریافت دارو می توان سلولهای سرطانی و دیگر سلول های دچار بیماری را مورد هدف قرار داد.

درمان دیابت با فناوری‌های نوین پزشکی

محققان با استفاده از ماده ای که در میگو و خرچنگ وجود دارد ساختارهای کروی و اسفنجی شکلی را طراحی نموده اند. این ساختارها نانوکپسول های کوچک تری را که از یک پلی مر متخلخل ساخته شده اند در بر می گیرند. دراین نانو کپسول ها آنزیم های گلوکز اکسیداز یا کاتالاز قرار دارند. ساختار های مذکور منبعی از انسولین را حمل کرده، 250 میکرومتر قطر داشته و قابل تزریق به بیماران دچار دیابت می باشند. زمانی که قند خون بیمار افزایش می یابد واکنشی را آغاز می کند که باعث آزاد شدن یون های هیدروژن از نانو کپسول ها می شود. این یون ها به رشته های سازنده ساختار اسفنجی شکل متصل شده سبب بار دار شدن آن ها می شوند در پی این اتفاق رشته ها همدیگر را رانده و روزنه های موجود در این ساختار بزرگ تر شده و مولکول های انسولین فرصت بیرون رفتن ازآن ها  و ورود به جریان خون را می یابند.

انسولین هورمونی است که باعث انتقال گلوکز یا قند خون به سلول ها می شود. در افراد دیابتی نیاز به تزریق انسولین وجود دارد. در حضور انسولین قند خون شروع به پایین آمدن می کند در این حالت ساختار مذکور بار مثبت خود را از دست داده و رشته های سازنده آن شروع به جمع شدن می کنند و مجدداً اندازه روزنه های آن تا حدی کوچک می شود که مولکول های انسولین در آن گیر می افتند. با آزمایش این تکنیک در موش ها، کاهش قند خون تا 48 ساعت مشاهده شده است. پژوهشگران در صدد بهینه کردن  این تکنیک و کاربرد آن بر ضد سرطان می باشند. تومورها محیط ها ی اسیدی هستند و غلظت یون هیدروژن در آن ها بالاست. بنابراین ساختارهای اسفنجی شرح داده شده را می توان از داروهای ضد سرطانی پر کرد. این ساختارها توسط بدن جذب می شوند و برای سلامت افراد مضر نیستند.

فرآوری: سمانه سادات عنایتی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: خبرگزاری مهر، Medicalexpress، بنیان نیوز