تبیان، دستیار زندگی
خم شدن های دائم روی دار قالی و نشستن های غیراصولی طولانی مدت پای دار، می تواند باعث تغییر شکل ستون فقرات شود و در ناحیه کمر حالت قوزی شکل ایجاد کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماری‌های شایع در قالیبافان


خم شدن های دائم روی دار قالی و نشستن های غیراصولی طولانی مدت پای دار، می تواند باعث تغییر شکل ستون فقرات شود و در ناحیه کمر حالت قوزی شکل ایجاد کند.


قالیبافی

قالیبافی از جمله هنرهای شناخته شده و بومی است که در ایران 2000 سال پشتوانه دارد. اصلا مگر می‌شود خانه‌های ایرانی را بدون فرش تصور کرد؟ البته در سال‌های اخیر تمایل به خرید فرش‌های ماشینی بیشتر شده، اما کم نیستند افرادی که هنوز جزو طرفداران پروپا قرص فرش‌های دستباف با نقشه‌ های اصیل ایرانی هستند؛ هر چند مخاطرات شغلی قالیبافی کم نیست و بافت فرش به قیمت سلامت بافنده تمام می‌شود.

بیماری های ناشی از کم نوری

با وجود این که قالیبافی یک کار ظریف محسوب می شود و به روشنایی زیادی نیاز دارد، اما بیشتر کارگاه های قالیبافی با مشکل کم نوری مواجه اند و ادامه کار در چنین شرایطی به مرور زمان باعث بروز سردرد، سرگیجه، خستگی زودرس و بویژه ضعف بینایی در قالیباف ها می شود.

همچنین ساعت های کاری طولانی مدت در محیط های تاریک و مرطوب و نتابیدن نور آفتاب، احتمال بروز پوکی استخوان را افزایش می دهد.

این در حالی است که به کمک راهکارهایی مثل سفیدکاری سقف و دیوارهای کارگاه برای انعکاس بیشتر نور، استفاده از نور طبیعی به واسطه نصب پنجره های بزرگ و استفاده از لامپ های مهتابی و آویز برای نوردهی عمومی کارگاه می توان از بروز آسیب های ناشی از کمبود نور پیشگیری کرد.

خطر بیماری های اسکلتی عضلانی

خم شدن های دائم روی دار قالی و نشستن های غیراصولی طولانی مدت پای دار، می تواند باعث تغییر شکل ستون فقرات شود و در ناحیه کمر حالت قوزی شکل ایجاد کند.

تماس کارگران قالیباف با پشم آلوده ممکن است آنها را دچار بیماری های پوستی و تنفسی و مهم تر از همه آسم و سیاه زخم کند. بنابراین باید پشم ها را از محلی خریداری کرد که ضدعفونی شده باشند

همچنین بر اثر گرفتن تارها با انگشتان دست، ورم مفاصل ایجاد می شود. از دیگر بیماری هایی که سلامت قالیباف ها را تهدید می کند، می توان به تغییر شکل استخوان های زانو (کج شدن)، ورم مفاصل پا و تنگ شدن لگن خاصره در خانم ها که باعث اشکال در زایمان، سزارین اجباری یا حتی مرده زایی و سقط جنین می شود، اشاره کرد.

البته با رعایت نکاتی مثل گرفتن تار قالی و بافتن به وسیله سیخک های مخصوص برای حفاظت از مفاصل انگشتان، استفاده از دارهای مخصوص مجهز به صندلی مناسب و زیر پایی برای بافت قالیچه های کوچک، استفاده از دار استاندارد با نیمکت های قابل تنظیم و مجهز به تشک و پشتی مناسب برای بافت قالی های بزرگ و ممنوع شدن استخدام دختران کمتر از 12 سال در کارگاه های قالیبافی (چون استعداد بیشتری برای ابتلا به این بیماری ها دارند) می توان آسیب ها را به حداقل رساند.

بیماری پوستی و تنفسی در کمین قالیباف

تماس کارگران قالیباف با پشم آلوده ممکن است آنها را دچار بیماری های پوستی و تنفسی و مهم تر از همه آسم و سیاه زخم کند. بنابراین باید پشم ها را از محلی خریداری کرد که ضدعفونی شده باشند.

البته برای ضدعفونی پشم آلوده به عامل بیماری سیاه زخم، کافی است آنها را حدود 10 دقیقه در آب بجوشانیم. در عین حال نصب تهویه مناسب نیز مانع بروز بسیاری از مشکلات تنفسی خواهد شد.

نکات طلایی

اگر شغل شما قالیبافی است، برای پیشگیری از بیماری های شغلی باید به فکر سلامت خود باشید.

ورزش چشم

- در طول روز چشم ها را به هر چهار طرف در جهت عقربه های ساعت و خلاف آن بچرخانید.

- چشم ها را بسته و تا عدد 10 بشمارید.

- از جایتان بلند شوید، کمی قدم بزنید و به مناظر دوردست نگاه کنید.

- چند مرتبه در روز عضلات سرشانه را به طرف بالا آورده و تا 10 شماره بشمارید و سپس رها کنید.

- سر را در جهت عقربه های ساعت و سپس خلاف آن بچرخانید.

- نرمش مچ دست و کمر را انجام دهید.

- در حالت ایستاده دست ها را از آرنج خم کرده و سپس باز نموده و به عقب ببرید.

- در زمان استراحت پاهایتان را دراز و ماهیچه های پا را منقبض و سپس رها کنید.

- هنگام خواب شبانه زیر پاهایتان یک بالش قرار دهید، چرا که این کار از بروز واریس جلوگیری می کند.

- در فواصل زمانی معین ماهیچه های پا را منقبض کرده و سپس رها کنید. تکرار این عمل از سفت شدن مایع بین بافتی زانو جلوگیری می کند.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

جام جم - محبوبه رحیمی ، مدرس قالیبافی

سایت گره – شرکت نگارین فرش غرب

مطالب مرتبط:

اول امنیت و سلامت، بعد كار

مخاطرات شغلی كارگران نساجی

آسیب‌های شغلی کشاورزان

خطرهای شغلی ماموران راهنمایی و رانندگی

در محل کارتان نیز به فکر سلامتی‌تان باشید

5 خطر شغلی دندانپزشکان

سلامت شغلی تایپیست‌ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.