تبیان، دستیار زندگی
جلسه رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور در مجلس آغاز شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کابینه روحانی با 148 موافق و18 مخالف


جلسه رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور در مجلس آغاز شد.

مجلس شورای اسلامی از دقایقی پیش بررسی رای اعتماد وزاری پیشنهادی کابینه حسن روحانی را آغاز کرد. بنا بر آنچه هیات رییسه مجلس اعلام کرده است، بعد از اظهارت رییس جمهور 5 موافق و 5 مخالف به بیان دیدگاه های خود در خصوص کلیات کابینه پینشهادی می پردازند.

روحانی

همچنین از میان 18 مخالف ثبت نام کرده، محمد دهقانی نقندر، عطاءالله حکیمی، حمید رسایی، محمد بزرگورای و جواد قدوسی به عنوان مخالفان کابینه پیشنهادی در این جلسه صحبت خواهند کرد. از 5 مخالفی که بر اساس قرعه کشی انتخاب شده اند 4 نفر عضو جبهه پایداری هستند. این ترکیب نشان می دهد که اکثریت مخالفین کابینه روحانی عضو جبهه پایداری هستند.

همچنین از 148 موافق ثبت نام کرده، احمد شوهانی،جعفری نماینده خلخال، جعفرزاده ایمنی، حمیدرضا فولادگر و منصوری آرانی به عنوان موافقان صحبت خواهند کرد.

طبق ماده 206 آیین‌نامه داخلی مجلس، قبل از تشکیل اولین جلسه بررسى برنامه‏هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هیئت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول کلى و ترکیب هیئت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هر یک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‏هاى جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت‌نام مى‏نمایند.

هر یک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتى از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر قرار دهد. در شروع بحث در مورد هیئت وزیران، رئیس‌جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفى وزیران از ترکیب هیئت وزیران دفاع خواهد نمود. پس از آن مجلس، بررسى برنامه دولت و ترکیب هیئت وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک‌نفر مخالف و یک‌نفر موافق و هر کدام براى مدت پانزده دقیقه انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور یا کسانى که او تعیین خواهد نمود به سۆالات و اظهارات مخالفان پاسخ مى‏دهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس‌جمهور و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت خواهد بود. در پى اظهارات و دفاعیات رئیس‌جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‏ها و صلاحیت هر یک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد نمود.

طبق ماده 206 آیین‌نامه داخلی مجلس، قبل از تشکیل اولین جلسه بررسى برنامه‏هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هیئت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول کلى و ترکیب هیئت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هر یک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‏هاى جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت‌نام مى‏نمایند

در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک‌نفر مخالف و موافق هر کدام براى مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس‌جمهور به مدت سى دقیقه براى دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت. بحث و بررسى براى تک تک وزیران به ترتیب حروف الفباى وزارتخانه به همین شیوه انجام مى‏گیرد، رئیس‌جمهور مى‏تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به طور یکجا از آنان دفاع نماید. پس از آن رأى‏گیرى به عمل مى‏آید و شمارش و اعلام نتیجه آراء پس از رأى‏گیرى براى همه وزرا صورت

خواهد گرفت. سۆالات کتبى نمایندگان در طول مدتى که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.

در تبصره 2 این ماده آمده است: چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأى اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هر دلیل وزیر نداشته باشد رئیس‌جمهور موظف است با رعایت اصل یکصد و سى و پنجم قانون اساسى حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگرى را براى أخذ رأى به مجلس معرفى نماید.

مجلس از امروز تا روز چهارشنبه در دوشیفت کاری صبح و عصر برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی را مورد بحث و برررسی قرار خواهد داد.

روحانی 13 مردادماه در مراسم تحلیف خود، وزرای پیشنهادی خود برای تصدی 18 وزارتخانه معرفی کرد که به شرح ذیل است:

1. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمود واعظی

2. وزارت اطلاعات: سیدمحمود علوی

3. وزارت اقتصاد: علی طیب‌نیا

4. وزارت امور خارجه: محمدجواد ظریف

5. وزارت آموزش و پرورش: محمد نجفی

6. وزارت بهداشت: سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی

7. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: علی ربیعی

8. وزارت جهاد کشاورزی: محمود حجتی

9. وزارت دادگستری: مصطفی پورمحمدی

10. وزارت دفاع: حسین دهقان

11. وزارت راه و شهرسازی: عباس احمد آخوندی

12. وزارت صنعت، معدن و تجارت: محمدرضا نعمت‌زاده

13. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: جعفر میلی‌منفرد

14. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: علی جنتی

15. وزارت کشور: عبدالرضا رحمانی‌فضلی

16. وزارت نفت: بیژن نامدارزنگنه

17. وزارت نیرو: حمید چیت‌چیان

18. وزارت ورزش و جوانان: مسعود سلطانی‌فر

بخش سیاست تبیان


منبع: خبر آنلاین