تبیان، دستیار زندگی
به عنوان یک نویسنده که برای سایت تبیان مقاله می نویسم ، هرازگاهی سری به پرسش و پاسخ های کاربران عزیز تبیانی می زنم......
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابزار شما برای تأثیرگذاری بر دیگران

علامت‌های موثر در روابط اجتماعی (1)


به عنوان یک نویسنده که برای سایت تبیان مقاله می نویسم ، هرازگاهی سری به پرسش و پاسخ های کاربران عزیز تبیانی می زنم . آنچه بیش از همه برای جوانان و نوجوانان عزیز مطرح است و باعث ایجاد دغدغه برایشان شده  ، بحث ارتباط های موثر ، و شیوه های برقراری روابط اجتماعی است : اینکه چگونه بتوانیم با دیگران تعامل سازنده  داشته باشیم !! ویا اینکه چگونه بتوانیم خوب و معقول جلوه نمائیم !!!

ارتباط اجتماعی

برآنیم تا در طی دو مقاله ،علامت های مهم و تاثیرگذار در یک رابطه ی سالم و مطلوب را مورد بررسی قرار دهیم :

علامت اول : تماس چشمی

از کجا می فهمید کسی به حرف شما گوش می دهد ؟ اولین نشانه ی برقراری ، تماس چشمی است . موضوعی خالص و به شدت ساده . اگر کسی به شما نگاه نکند ، به حرفهای شما گوش نمی دهد .

البته تمام موارد ذکر شده در این علامت ، مخصوص افراد هم جنس می باشد .

چند بار تا کنون فکر کرده اید ، و یا شاید به دوستانتان گفته اید :« وقتی با تو حرف می زنم ، به من نگاه کن ! » آیا متوجه شده اید چقدر ناراحت کننده است که با کسی حرف بزنید و او به شما نگاه نکند ؟ آیا هرگز متوجه شده اید که وقتی با کسی حرف می زنید و او به شما نگاه می کند ، چقدر راحت تر هستید ؟

اگر بیش از اندازه چشم از روی کسی که حرف می زند برتابید و نگاهتان را به طور طولانی از او برگیرید ، در طرف مقابل ، واکنش منفی ایجاد می کنید . زیرا او کم کم با خود فکر می کند : « من کسل کننده هستم ، او مرا دوست ندارد .» ، یا « او به حرف من علاقه ای ندارد .»

وقتی تماس چشمی خوب نباشد ، هیچ اندیشه ی مثبتی ایجاد نخواهد شد . برای اینکه خوب ظاهر شوید ، باید به هنگام گوش دادن تماس چشمی برقرار سازید .

با کسی که با شما حرف می زند ، اگر هم جنس شماست ، حتما تماس چشمی برقرار کنید . این گونه اشخاص متوجه می شوند که آیا شما به حرفهایشان گوش می دهید یا نمی دهید . هر چه تماس چشمی بیشتری برقرار کنید ، بیشتر درگیر و علاقه مند به نظر می رسید .

اگر با غیر همجنس خود صحبت می کنید ، مواظب نوع نگاهتان باشید . نگاهی که حاکی از توجه بیش از حد است ، با نگاهی که حاصل خیره شدن مصنوعی و نمایشی است متفاوت است .

در لحظه‌ی اکنون باقی بمانید :  اگر می خواهید از جذبه و گیرایی برخوردار باشید ، باید حضور داشته باشید . با طرف مقابل یک دقیقه یا یک ساعت وقت صرف کنید . سعی کنید در لحظه باقی بمانید و به کسی که حرف می زند ، توجه کنید . بدون حضور داشتن در لحظه ، نمی توانید گیرایی داشته باشید .

عادت کنید به هنگام گوش دادن با کسی که حرف می زند ، تماس چشمی برقرار کنید . به پیشانی ، پشت سر او و نقاط دیگر توجه نکنید . به غذاهای روی میز نگاه نکنید . بگذارید چشمان و توجه شما متعلق به او باشد ، و آن قدر به این رفتار ادامه دهید تا صحبتش به انتها برسد .

در خانه و با افراد خانواده هم به هنگام صحبت ، تماس چشمی برقرار کنید . وقتی در برقراری تماس چشمی از مهارت کافی برخوردار شدید ، می توانید از برقراری تماس چشمی معمولی ، به برقراری تماس چشمی برتر حرکت کنید .

اگر مطمئن نیستید که چند نوبت باید نگاه کردن در چشمان شخص صحبت کننده را عوض کنید ،به کسی که یک مستمع خوب است نگاه کنید . به کسانی که با هم صحبت دو طرف دارند توجه کنید . این گونه ، بهتر می توانید حرکت مناسب را تشخیص دهید

علامت دوم : سوسو زدن

به هنگام گوش دادن ، برقراری تماس چشمی برتر به مهارت دیگری احتیاج دارد . این روشِ برقراری تماس چشمی،  در واقع یک تماس چشمی برتر و شدیدتر است که ما اصطلاحا به آن « سوسوزدن » می گوییم . جریان از این قرار است که وقتی طرف مقابل صحبت می کند ، شما نگاهتان را از یک چشم او به چشم دیگرش منتقل می سازید . به عبارت دیگر ، یک بار در یک چشم و لحظاتی بعد در چشم دیگر او نگاه می کنید و به همین شکل ادامه می دهید .

گوش دادن حقیقی در برابر گوش دادن ساختگی

حتما معکوس "دقیق نگاه کردن"  را هم دیده اید . حتما متوجه شده اید اشخاص در مواقعی چهار چشمی به شما نگاه می کنند ، اما ته چشمشان متوجه شما نیست . این حالت نشان می دهد کسی که گوش می دهد ، نوع گوش دادنش ساختگی و مصنوعی است . او در واقع به شما گوش نمی دهد ، نگاهش تهی و خالی است و شما بلافاصله سوء ظنتان به او جلب می شود . می فهمید او به راستی به شما توجهی ندارد و به حرفی هم که می زنید ، بی علاقه است .

چشمانتان را حرکت بدهید .

اگر می خواهید دیگران ببینند که شما به حرفهایشان گوش می دهید ، چشمانتان باید حرکت داشته باشند . هر چه فعالیت چشم بیشتر باشد ، بیشتر درگیر و متوجه به نظر می رسید . هر چه فعالیت چشم کمتر باشد ، توجه و درگیری شما کمتر است .

ابزار شما برای تأثیر گذاری بردیگران : حالا که به هنر تماس چشمی طولانی پی بردید ، در منزل تمرین حرکت دادن چشم یا به عبارتی روش سوسوزدن را تمرین کنید . این بار که به صحبت کسی گوش می دهید ، چشمانتان را به ترتیب از یک چشم او به چشم دیگرش حرکت دهید . اما در این کار افراط نکنید . زیرا ممکن است این کار به حساب آن گذاشته شود که خدای ناکرده شما تیک عصبی دارید .

اگر مطمئن نیستید که چند نوبت باید نگاه کردن در چشمان شخص صحبت کننده را عوض کنید ،به کسی که یک مستمع خوب است نگاه کنید . به کسانی که با هم صحبت دو طرف دارند توجه کنید . این گونه ، بهتر می توانید حرکت مناسب را تشخیص دهید .

ارتباط اجتماعی

علامت سوم : متمایل کردن سر

وقتی کسی با شما حرف می زند ، به خصوص وقتی برایتان از اهمیت به خصوصی برخوردار است ، سرتان را اندکی خم کنید . می توانید جلوی آیینه تمرین کنید .

حالا به قاعده ی دیگری توجه کنید :  وقتی حرف می زنید ، سرتان را راست بگیرید ، ولی  وقتی گوش می دهید ، سرتان را به سمتی متمایل نمایید .

می توانید سه روشی را که تاکنون یاد گرفته اید ، با هم ترکیب کنید . چشمانتان را روی چشمان کسی که حرف می زند جابه جا کنید ، تماس چشمی برقرار کنید و بعد سرتان را در حال شنیدن کمی کج کنید . اینها روش هایی هستند که مستمعین بزرگ و آنهایی که در این خصوص تبحر دارند ، از آن استفاده می کنند .

علامت چهارم : سر را به علامت تأیید پایین آوردن

سر به علامت تأیید پائین آوردن ، روش قدرتمند دیگری برای نشان دادن گوش کردن است ؛ که گیرایی شما را به دیگران انتقال می دهد . بعضی ها عادت دارند  که وقتی گوش می دهند ، سرشان را به علامت تأیید فرود آورند ، اما جمع دیگری اصولا سر تکان نمی دهند . وقتی به واکنش دیگران به هنگام گوش دادن توجه کنید ، متوجه می شوید که سر به علامت تأیید پایین آوردن تا چه اندازه مهم است . وقتی این علامت وجود نداشته باشد ، گیرایی شنونده و انرژی او به میزان زیاد کاهش می یابد .

سه راه برای "سر به علامت تأیید پایین آوردن" : سر تکان دادن ، نشانه ی آن است که به چه خوبی گوش می دهید ، چه فکری در سر دارید ، و چه احساسی می کنید. در واقع ، با سه نوع سر تکان دادن مواجه هستیم : سر تکان دادن آرام ، سر تکان دادن کمی سریع تر و سر تکان دادن بسیار سریع .

هر یک از اینها فایده و اثر خودشان را دارند ، و اغلب مردم متوجه آن می شوند .

سر تکان دادن آرام در واقع این پیام را مخابره می کند :« دارم درباره اش فکر می کنم . » این سر تکان دادن لزوما به این معنی نیست که شما موافق صحبت هستید .

بعد به سر تکان دادن کمی سریع تر می رسیم ، که در واقع می گوید : « حق با شماست ، حرف شما را قبول دارم . »

و سرانجام به سر تکان دادن بسیار سریع می رسیم ، که می گوید : « حرفت را قبول دارم و از آنچه می گویی ، به هیجان آمده ام .»

شما هم این را روی دوستانتان آزمایش کنید و نتیجه اش را ببینید .

برای اینکه بفهمید چه فاصله ای از طرف مقابل مناسب است ، به واکنشهای خود وقتی اشخاص بیش از اندازه به شما نزدیک یا از شما دور می شوند ،  توجه کنید . بعد آنچه را که درباره ی طرز حالت بدن با دیگران آموخته اید ، مورد استفاده قرار بدهید

علامت پنجم : زبان تن

وقتی نشسته اید ، حالت بدن شما در برابر کسی که حرف می زند تا حدود زیاد موضع و علاقه ی شما به صحبت او را نشان می دهد . وقتی به سمت کسی متمایل می شوید ، انگار با حالت بدنی خود به او می گویید : «به نظرم می رسد که حرفهای جالبی می زنید . شما با نیرویی جادویی مرا به سمت خود می کشید . » اما اگر در جهت خلاف کسی که حرف می زند متمایل شوید ، انگار می گویید :« از حرفهایت خسته شدم . دهها کار جالب دارم بکنم که از گوش دادن به حرفهایت بهتر است . »

همه چیز مهم است

به عنوان یک قانون سر انگشتی ، سعی کنید وقتی کسی با شما حرف می زند ، بدنتان را به سمت او متمایل کنید . اگر پاهایتان را روی هم انداخته اید ، کاری کنید زانو و ساق پایی که در رو قرار گرفته به سمت کسی که حرف می زند نشانه رود . مراقب باشید که دستهایتان روی هم نباشند . به هنگام صحبت کردن ، دستهایتان را تکان بدهید . این گونه ، گشادگی و پذیرا بودن را به نمایش می گذارید .

وقتی ایستاده اید . به فاصله خود با شخص طرف مقابل توجه کنید . نه فاصله ی خیلی دور مناسب است ، نه فاصله ی خیلی نزدیک . برای اینکه بفهمید چه فاصله ای از طرف مقابل مناسب است ، به واکنشهای خود وقتی اشخاص بیش از اندازه به شما نزدیک یا از شما دور می شوند ،  توجه کنید . بعد آنچه را که درباره ی طرز حالت بدن با دیگران آموخته اید ، مورد استفاده قرار بدهید.

ارتباط اجتماعی

دوایر ارتباط

سه دایره ی هم مرکز را در نظر بگیرید . تصور کنید که شما در مرکز دوایر قرار گرفته اید .

اولین دایره ، در فاصله دو پایی شما از طرف مقابل قرار دارد . این یک فضای شخصی و صمیمانه است . اعضای خانواده معمولا در این فاصله از یکدیگر قرار می گیرند . اگر با همتایان تجاری و یا آشنایان خود این حد فاصل را رعایت کنید ، به طور مشخص آنها را ناراحت می کنید . واکنش شما احتمالا به گونه ای است که انگار آن شخص می خواهد با چنگ زدن به صورت شما ، شما را مرعوب خود سازد .

دایره دوم ، حدود شش پا از شما فاصله دارد . این فاصله ی مناسبی است که باید با همتایان تجاری و یا آشنایان خود رعایت کنید . وقتی می خواهید موثر باشید ، در این حد فاصله از طرف مقابل قرار بگیرید ، نه نزدیک تر و نه دورتر .

دایره سوم ، هشت تا ده پا از شما فاصله دارد . این دایره حفظ ایمنی و حمایت از خود است که آن را با غریبه ها لحاظ می کنید . هر حرکت ناگهانی از سوی کسی که او را نمی شناسید ، می تواند شما را ناخودآگاه هوشیار و گوش به زنگ کند.

ابزار شما برای تأثیر گذاری بر دیگران

این بار که با کسی حرف می زنید ، همه ی بدنتان را به سمت او بچرخانید و به او توجه کامل کنید . اگر به حالت نشسته هستید ، به سمت او متمایل و خم شوید ،انگار می خواهید به تک تک کلمات او چنگ بیندازید . به دهان و چشمان او نگاه کنید ، سمت نگاهتان را روی چشمان او عوض کنید .

وقتی ایستاده اید ، مراقب منطقه ی امن و راحت طرف مقابل باشید . مستقیما روبه روی او قرار بگیرید، از او دو تا چهار پا فاصله بگیرید و وزن خود را کمی به سمت جلو متمایل کنید . اگر حرف جالبی می زنند ، به حالت راحت بنشینید و بدنتان را کمی به عقب متمایل نمایید . این گونه ، به طرف مقابل می گویید که دارید به حرفهایش گوش  می دهید و به شنیدن علاقه مند هستید .

همه ی این علائم نشان می دهند که شما مایل به حرف زدن با  دیگران هستید . این روشها و رعایت این فنون ، به دیگران احساس خوشایندی می دهد .

در مقاله ی بعد ، به علامات دیگری در یک ارتباط موثر می پردازیم. علاماتی چون : " زبان تنی که باید از آن اجتناب کنید" ، اطمینان خاطر دادن صوتی و کلامی " و دیگر مواردی که می تواند به شما در تعاملات اجتماعی مطلوب یاری رساند .

    ادامه دارد ...

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

روشهای كسب احترام در محیط كار

در مصاحبه کاری موفق شوید

شما لمسی هستید یا بصری؟

اول فكر كن؛ بعد حرف بزن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.