تبیان، دستیار زندگی
با وجودی که الگوی زندگی همه ما نسبت به گذشته تغییر کرده است و به دلیل کار و گرفتاری نمی‌توانیم همیشه دور یک سفره بنشینیم و برنامه‌های دسته‌جمعی داشته باشیم، اما در بعضی خانواده‌ها این فرصت‌ها به عمد نادیده گرفته می‌شوند و ............
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه‌تان را دوباره بسازید


با وجودی که الگوی زندگی همه ما نسبت به گذشته تغییر کرده است و به دلیل کار و گرفتاری نمی‌توانیم همیشه دور یک سفره بنشینیم و برنامه‌های دسته‌جمعی داشته باشیم، اما در بعضی خانواده‌ها این فرصت‌ها به عمد نادیده گرفته می‌شوند و ............

خانواده

خداوند وصلت را مایه الفت دل ها و پیوستگی نسبی قرار داد.( به واسطه وصلت) رشته های خویشاوندی را به هم پیوست و آن را مایه مهر و محبت ساخت. در این(پدیده) برای مردمان، نشانه هایی( از قدرت و رحمت خداوند) است. امام هادی(ع)

خانواده، کوچک‌ترین و درعین‌حال زیربنایی‌ترین واحد اجتماع است که باید در حفظ و شکوفایی آن کوشید. تأثیرگذاری مستقیم، گستره تأثیر و طول مدت آن، شاخصه‌های مهمی‌هستند که توجه به خانواده را ضروری می‌سازند. خانواده، مناسب‌ترین بستر برای رشد انسان است. آدمی‌نیازهایی دارد که تأمین هریک از آنها به شیوه مناسب و درست، گامی‌در مسیر رشد و تعالی وی است و خانواده بهترین جایگاه تأمین این نیازهاست. اما گاهى، به‌دلیل برخی عوامل، این محیط امن و جایگاه تعالی‌بخش، محل کدورت و ناامنی و رکود می‌شود.

با وجودی که الگوی زندگی همه ما نسبت به گذشته تغییر کرده است و به دلیل کار و گرفتاری نمی‌توانیم همیشه دور یک سفره بنشینیم و برنامه‌های دسته‌جمعی داشته باشیم، اما در بعضی خانواده‌ها این فرصت‌ها به عمد نادیده گرفته می‌شوند؛ در واقع اعضای خانواده در کنار هم زندگی می‌کنند اما «با هم» نیستند. این حالت در هر دو نوع خانواده (کامل و تک سرپرست) دیده می‌شود.

از میان شاخص‌ترین نمادهای جدایی اعضای خانواده می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- تصمیم‌گیری‌ها تک نفره یا در نهایت 2 نفره است.

** افراد خانواده از برنامه‌های جمعی کمتر استقبال می‌کنند و برنامه‌های تک نفره یا دوستانه برای آنها ارجح است.

** ارتباط کلامی بین اعضای خانواده - به ویژه زن و شوهر - حداقل است و بسیاری از این ارتباط‌های کلامی به مشاجره ختم می‌شوند.

**  وابستگی بین اعضای خانواده از حالت طبیعی هم کمتر است.

** زن و شوهر دائما از هم ایراد می‌گیرند و بی‌اعتنایی، کج‌خلقی، قهر‌های طولانی و... ازجمله رفتارهای طبیعی بین آنهاست.

** اعضای خانواده برای بهبود روابط هیچ تلاشی نمی‌کنند و تلاش‌های انجام‌شده نیز به شکست می‌انجامد.

**چیزی به اسم سفره خانوادگی برای صرف هیچ‌یک از وعده‌های غذایی وجود ندارد، حتی اگر همه افراد خانواده در منزل باشند.

فرقی نمی‌کند متعلق به خانواده تک سرپرست هستیم یا خانواده کامل؛ مهم آن است که بتوانیم با رفتارمان، با جمع بزرگ یا کوچک خانواده «کاشانه‌ای گرم» بسازیم

خانه را از نو بسازیم

فرقی نمی‌کند متعلق به خانواده تک سرپرست هستیم یا خانواده کامل؛ مهم آن است که بتوانیم با رفتارمان، با جمع بزرگ یا کوچک خانواده «کاشانه‌ای گرم» بسازیم.

برای این کار به چند کلید نیاز داریم:

- با هم گفتگو کنید: بر قراری ارتباط و گفتگو، یکی از عناصر مهم و کلیدی برای ایجاد روابط خوب بین اعضای خانواده است. بدون ارتباط مناسب بین اعضا نمی توان به روابط خانوادگی سر و سامان داد و آن را بهبود بخشید. زمانی را در نظر بگیرید و آن را فقط برای انجام کارهایی به همراه سایر افراد خانواده اختصاص بدهید مثل شریک شدن برای انجام کاری با سایر افراد خانواده، برنامه ریزی برای کارها، شنیدن حرف های همدیگر، یا اصلاً فقط نشستن و با هم حرف زدن در مورد هر چیزی که دوست دارید.

- برای همدیگر وقت بگذارید: حتماً زمانی را برای با هم بودن در نظر بگیرید، زمانی فقط و فقط برای دور هم بودن نه هیچ کار دیگری. سعی کنید با نظر همه اعضای خانواده کارهایی را در آن زمان انجام دهید که برایتان لذت بخش است، بازی تفریح و شادی را فراموش نکنید، چون از کلیدهای مهم برای رسیدن به خانواده ای سالم و با نشاط است.

- مسئولیت ها را تقسیم کنید: هر عضو خانواده باید مسئولیت هایی را در خانه به عهده بگیرد و به بهترین صورت آنها را انجام دهد. این امر اهمیت کار گروهی را برای خانواده نشان می دهد و قوانین و توقعات مورد نظر برای هر عضو را مشخص می کند.

- فعالیت های مذهبی را جدی بگیرید: زمانی را به فعالیت های مذهبی بپردازید. مثلاً به زیارتگاه ها، مراکز مذهبی، مساجد و ... بروید و در فعالیت های خاص مذهبی شرکت کنید، این کار ارزش های حاکم بر خانواده را نشان می دهد و انرژی مضاعفی به اعضای آن می بخشد.

خانواده

- برای همدیگر احترام قایل باشید:با هم با مهربانی رفتار کنید. همان طور که توقع دارید دیگران با شما رفتار کنند با آنان رفتار کنید و همیشه  این را که فقط دیگران باید با شما خوب رفتار کنند حق مسلم خود ندانید، بلکه خودتان هم نسبت به دیگران احساس مسئولیت داشته باشید.

پیامبر اکرم(ص) در این باره می فرمایند:

بهترین شما کسی است که برای خانواده اش بهتر باشد، و من بهترین شما برای خانواده ام هستم. زنان را کسی گرامی نمی دارد، مگر انسان بزرگوار و کسی به آنها اهانت نمی کند مگر انسان پست.

- مراقبت گفتار و کردار خود باشید: اگر گفتار و رفتار شما به مسایل اخلاقی مربوط می شود، به شدت مراقب باشید، سایر اعضای خانواده شما را زیر نظر دارند و رفتارتان را خواهی نخواهی ارزیابی می کنند و آنچه را در عمل می بینند برایشان مهم است، نه صرفاً حرف و گفته شما! در این مورد بسیار حساس باشید زیرا گفتار بدون عمل به مرور زمان از اعتبار، احترام و تأثیر شما بر سایرین کم می کند.

- گفتگو فراموش نشود: جوبحث و گفتگوی سازنده را در خانه ایجاد کرده و سعی کنید با هم در مورد موضوعات مختلف حرف بزنید و در نهایت به راه حل خوب و کارساز برسید.

- به ذهن خود فرصت بدهید: وقتی گرم بحث و گفتگو هستید، یادتان باشد که برای مدت کوتاهی گفت و گو را قطع کنید و کمی به ذهن خود فرصت استراحت بدهید. همین زمان کم از ایجاد فضایی خسته کننده و ایجاد بی حوصلگی جلوگیری می کند و انرژی خوبی برای ادامه بحث و به نتیجه رسیدن به شما می دهد.

- پشتیبان خانواده باشید: همیشه پشتیبانی و حمایت خود را از سایر اعضای خانواده به طور علنی نشان بدهید و آنها را تشویق کنید، برای رسیدن به موفقیت نهایت همکاری را با آنها داشته باشید.

- منسجم عمل کنید: در انجام فعالیت های خود به عنوان اعضای یک خانواده، منسجم عمل کنید. برنامه داشته باشید و آنها را طوری هماهنگ کنید که همه مشتاقانه منتظر اجرا و شرکت در فعالیت ها باشند.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: همشهری آنلاین، ماهنامه شادکامی و موفقیت، دو هفته نامه خانواده همراه با تغییرات و اضافات

مطالب مرتبط:

جایی برای لذت بردن

خانواده‌ی موفق، یک اتفاق ساده

آموزش عشق ورزی به فرزندان

یک بهانه‌ی زیبا برای ما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.