تبیان، دستیار زندگی
به گفته مدیرکل مدارس غیرانتفاعی وزارت آموزش و پرورش، امسال شهریه مدارس غیردولتی بین 10 تا 25 درصد افزایش می‌یابد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهریه مدارس غیردولتی 20 درصد افزایش یافت

به گفته مدیرکل مدارس غیرانتفاعی وزارت آموزش و پرورش، امسال شهریه مدارس غیردولتی بین 10 تا 25 درصد افزایش می‌یابد.

به سوی نوآوری و پیشرفت

به گزارش ایسنا، حسین شربت دار در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بیش از 10 هزار مدرسه غیردولتی در کشور وجود دارد که بیش از یک میلیون دانش آموز در آن ها تحصیل می کنند.

وی هوشمند سازی مدارس را از جمله اولویت‌های امسال برشمرد و تصریح کرد: در سال گذشته با حمایت‌های انجام گرفته تقریبا تمامی مدارس مقطع ابتدایی در مسیر هوشمند سازی قرار گرفتند.

وی با بیان این که هوشمند سازی مدارس متوسطه اول و دوم از اولویت‌های امسال است، ابراز امیدواری کرد: امسال تمامی مدارس متوسطه غیردولتی کشور در مسیر هوشمند سازی قرار می‌گیرند.

شربت دار در ادامه در مورد افزایش شهریه مدارس غیرانتفاعی گفت: بر اساس قانون، شهریه تمامی مدارس غیردولتی به میزان 15 درصد شهریه مصوب سال قبل افزایش خواهد یافت.

به گفته مدیرکل مدارس غیرانتفاعی وزارت آموزش و پرورش، بنا بر صلاحدید همچنین پنج درصد بابت هوشمند سازی مدارس و پنج درصد نیز بابت کیفیت بخشی مدارس به میزان شهریه اضافه خواهد شد.

وی تاکید کرد: در مجموع امسال شهریه مدارس غیردولتی بین 10 تا 25 درصد افزایش می‌یابد.

شربت دار گفت: همه ساله میزان شهریه به والدین اعلام می‌شود و هرگونه شکایت والدین قابل پیگیری است.

طرح شهاب سراسری شد

همچنین شیوه نامه طرح شناسایی وهدایت استعدادهای برتر(شهاب) در مرحله فراگیر آزمایشی سال تحصیلی 93-92 با امضای وزیر آموزش وپرورش در قالب بخشنامه به ادارات کل آموزش وپرورش استانهای کشور ابلاغ شد.

دراین شیوه نامه که از سوی ستاد مرکزی اجرایی طرح مستقر در مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان تدوین شده، ضمن پرداختن به اهداف طرح شهاب همچون پرورش استعدادهای برتر و سرآمد و ایجاد سازوکار مناسب برای رشد و بالندگی آن ها، تقویت و درونی کردن هویت دینی و ملی دارندگان استعدادهای برتر دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی برای ایفای نقش سازنده از سوی آنان در اعتلای کشور و حمایت تربیتی و معنوی از این دانش آموزان برای بهره‌مندی از قابلیت‌های آنان در تعالی کشور آمده است: طرح شهاب زیر نظر شورای راهبری این طرح در بنیاد ملی نخبگان به ریاست معاون پژوهش و برنامه ریزی این بنیاد و ستاد مرکزی اجرایی طرح شهاب در وزارت آموزش وپرورش به ریاست رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان اجرایی خواهد شد.

اختلال املانویسی

براساس این گزارش، در این شیوه نامه به ترکیب اعضای شورای راهبری طرح شهاب در بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش وپرورش و وظایف هردو بخش اشاره شده است و جامعه هدف مرحله آزمایشی فراگیر طرح شهاب شامل اجرای این طرح در تمامی مناطق در پایه‌های چهارم دوره دوم ابتدایی و هفتم دوره اول متوسطه در تمام استان‌ها می‌شود و اجرای آن در استان‌های خراسان شمالی، کرمانشاه و هرمزگان در مناطق منتخب در پایه‌های پنجم و ششم دوره دوم ابتدایی، در آ ذربایجان شرقی و خراسان جنوبی در مناطق منتخب در پایه هشتم دوره اول متوسطه و در اصفهان و البرز در مناطق منتخب در پایه نهم تا یازدهم دوره دوم متوسطه استمرار می‌یابد.

فراهم آوردن شرایط روی آوردن به سمت خدای متعال، انس با قرآن، تقویت روحیه تلاشگری دانش آموزان مستعد برای هدایت استعدادهای ویژه آنان، جلب همکاری و مشارکت والدین، تاکید بر مشوق‌های درونی در برابر مشوق‌های بیرونی، محوریت معلم در کلیه مراحل فرآیند هدایت و.... بخشی از اصول حاکم بر هدایت استعداد دانش آموزان در طرح شهاب است که به تفکیک دوره‌های مختلف تحصیلی طراحی شده است.

اعتبارات و منابع مالی لازم برای اجرای این طرح، سرجمع اعتبارات وزارت آموزش وپرورش با تایید ستاد اجرایی مرکزی طرح مذکور از سوی معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی این وزارتخانه است که به ادارات کل آموزش وپرورش استان‌ها تخصیص می‌یابد و نظارت عالی بر حسن اجرای مرحله آزمایشی فراگیر طرح شهاب برعهده کمیته نظارت و ارزیابی است که زیر نظر شورای راهبری این طرح فعالیت می‌کند و به موازات آن دبیرخانه ستاد اجرایی مرکزی نیز از طریق بازدیدهای دوره‌ای و اعزام نماینده براساس شاخص‌های کمی و کیفی بر حسن اجرای طرح در این مرحله نظارت خواهد داشت.

شمار نوآموزان پیش‌دبستانی امسال یک میلیون نفر می‌شود

رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش از رشد 60 درصدی پذیرش نو آموزان در مراکز پیش دبستانی در سال 92-91 خبر داد.

فرشته حشمتیان اظهار کرد: در سال‌های اخیر برای گسترش مراکز پیش دبستانی و ارتقاء تربیت نوآموزان ریل گذاری خوبی انجام شد و اقدامات موثری صورت گرفته است.

خانه و مدرسه دو کانون مهم و موثر در تربیت و آموزش آینده سازان ایران

وی افزود: نوآموزان مراکز پیش‌دبستانی در سال 91-90 تعداد 511 هزار و 924 نفر بود که این رقم در سال 92-91 به بالغ بر 874 هزار و 500 نوآموز رسیده است که حدود 60 درصد رشد را نشان می دهد.

حشمتیان اضافه کرد: این در شرایطی است که براساس تفاهم نامه منعقده با دستگاه‌های برون سازمانی و دریافت مجوز نهادها و سازمان های ذیربط از وزارت آموزش وپرورش حدود 300 هزار نوآموز بیشتر جذب شده است.

وی پیش بینی کرد که تعداد نو آموزان در سال جدید تحصیلی ( 93-92) بالغ بر یک میلیون نوآموز برسد که بیش از 75 درصد جمعیت لازم التعلیم را شامل خواهد شد.

حشمتیان در ادامه افزود: اعتقاد من این است که این موتور روشن شده و تلاش همکاران با شتاب بیشتری به سوی تحقق اهداف تعیین شده به حرکت خود ادامه خواهد داد.

وی اضافه کرد: در پوشش نو آموزان پیش دبستانی بالاترین رتبه را کسب کرده است. بطوری که می توان گفت بیش از 90 درصد نو آموزان استان راتحت پوشش فعالیت‌های تربیتی قرارداده است. همچنین سایر استان‌ها نیز به همین روش رقابت‌های مطلوبی را نشان داده‌اند.


همشهری آنلاین

مرکز یادگیری سایت تبیان