تبیان، دستیار زندگی
خطبه های عید فطر مقام معظم رهبری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگران" مصر" هستیم


ما از آنچه كه در مصر میگذرد، نگرانیم. گمان وقوع جنگ داخلى در مصر، با كارهائى كه دارد میشود، روزبه‌روز تقویت پیدا میكند؛ و این فاجعه است.


خطبه‌ی اول

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد لله ربّ العالمین بارئ الخلائق اجمعین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوكّل علیه و نصلّى و نسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدییّن المعصومین المكرّمین سیّما بقیّةالله فى الأرضین.

آیت الله خامنه ای

همه‌ى شما برادران و خواهران عزیز نمازگزار و مۆمنین حاضر در این اجتماع باشكوه را و خودم را توصیه میكنم و دعوت میكنم به حفظ تقوا و پرهیزگارى، كه مایه‌ى سعادت و پیروزى در دنیا و آخرت است. و تبریك عرض میكنم عید سعید فطر را به همه‌ى شما، و همه‌ى ملت ایران، و همه‌ى مسلمانان عالم.

ماه رمضان، سرشار از بركات الهى، بر ملت ما و دیگر مسلمانان گذشت و سعادتمندانِ بسیارى از بركات این ماه بهره‌مند شدند. در این هواى گرم، در این روزهاى بلند، با زبان روزه و با احساس گرسنگى و تشنگى و پرهیز از لذات و هوى‌هاى نفسانى، روز را به اطاعت پروردگار سپرى كردند و بسیارى شب را به دعا، به ذكر، به مناجات، به قیام لله پرداختند. آنهائى كه با عبادت خدا، با انجام فرائض الهى در این ماه به تكلیف خود عمل كردند، احساس رضایت و بهجت میكنند. كار معنوى و مجاهدت با نفس در این ماه، به صاحبان همت و صاحبان اراده، كه شما مردم عزیز هستید و روزه را تحمل كردید، احساس شادى و مسرت معنوى میبخشد. این هم یكى از خصوصیات كار براى خدا و تلاش و مجاهدت لله است كه صاحب آن، با وجود تحمل مشكل و تحمل زحمت، احساس شادى میكند و خداوند این شادى را متصل كرده است به شادى روز عید فطر؛ كه در عظمت این روز همین بس كه شما در قنوتهاى نُه‌گانه‌ى این نماز پربركت، خدا را قسم میدهید به این روز - «اسئلك بحقّ هذا الیوم»(1) - این نشان‌دهنده‌ى رتبه‌ى بالاى این روز است.

امیدواریم خداى متعال عبادات شما را قبول كند و رحمت و تفضل خود را بر ملت ایران سرازیر و مرحمت فرماید و اجر فراوانى به خاطر تلاشهائى كه در این ماه انجام دادید، به شما بدهد. یكى از تلاشهاى بزرگ این ماه، راهپیمائى روز قدس بود كه حقیقتاً با هیچ زبانى نمیتوان اهمیت كار شما را توصیف كرد؛ كه در هواى گرم، با زبان روزه، در این خیابانها، در سرتاسر كشور، حركت كردید براى اینكه ایستادگى ملت ایران را درباره‌ى این مسئله‌ى مهم جهان اسلام و تاریخ اسلام اثبات كنید. ملت زنده یعنى این. لازم است با همه‌ى وجود و از اعماق دل، از این همت ملت ایران تشكر كنیم.

كار معنوى و مجاهدت با نفس در این ماه، به صاحبان همت و صاحبان اراده، كه شما مردم عزیز هستید و روزه را تحمل كردید، احساس شادى و مسرت معنوى میبخشد

یك سنت خوب هم امسال بیش از سالهاى دیگر دیده شد، كه خوب است مورد توجه قرار بگیرد و آن، افطارى دادنهاى ساده و بى‌پیرایه در مساجد و در خیابانها بود در بیشتر شهرهاى كشور - كه بسیار كار شایسته‌اى است - در مقابل افطارى‌هاى مسرفانه‌اى كه شنیده شد، دانسته شد كه بعضى‌ها به بهانه‌ى افطار، حركات و عمل مسرفانه انجام میدهند و به جاى اینكه در ماه رمضان وسیله‌اى بشوند براى نزدیكى روحى به فقرا و مستمندان، با این عمل، با این حركت، خود را در لذات جسمانى غرق میكنند. نمیخواهیم بگوئیم كه اگر در افطار، كسى غذاى مطبوعى مصرف كرد، این كار ممنوع است؛ نه، در شرع اینها ممنوع نیست؛ اسراف ممنوع است، زیاده‌روى ممنوع است، ریخت‌وپاش فراوانى كه گاهى در اینجور مجالس انجام میگیرد، ممنوع است. چه بهتر كه كسانى كه میخواهند افطارى بدهند، با همین سنتى كه رائج شده است، افطارى بدهند؛ كه مردم را، رهگذران را و كسانى را كه مایلند از افطارى استفاده كنند، در این سفره‌هاى رایگان و با بذل و بخشش و گشاده‌دستى، در كوچه‌ها، در خیابانها، در حسینیه‌ها، افطارى میدهند.

امیدواریم خداوند متعال به همه‌ى شما ملت ایران بركت بدهد، اعمال شما را قبول كند و توفیق حفظ دستاورد ماه مبارك رمضان را تا سال آینده به همه‌ى شما مرحمت كند.

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌

والعصر. انّ الانسان لفى خسر. الّا الّذین ءامنوا و عملوا الصّالحات‌

و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصّبر.(2)

آیت الله خامنه ای

خطبه‌ی دوم

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد لله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین المنتجبین سیّما علىّ امیرالمۆمنین و سیّدة نساء العالمین و الحسن و الحسین سبطى الرّحمة و امامى الهدى و علىّ‌بن‌الحسین زین‌العابدین و محمّدبن‌علىّ الباقر و جعفربن‌محمّد الصّادق و موسى‌بن‌جعفر الكاظم و علىّ‌بن‌موسى‌الرّضا و محمّدبن‌علىّ الجواد و علىّ‌بن‌محمّدالهادى و الحسن‌بن‌علىّ‌العسكرى و الحجّة القائم المهدىّ صلوات الله علیهم اجمعین و السّلام على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المۆمنین و نستغفر الله و نتوب الیه.

همه‌ى برادران و خواهران را دعوت میكنم، توصیه میكنم به رعایت تقوا در گفتار، در كردار، در موضعگیرى، در حركتهاى گوناگون اجتماعى، اقتصادى، سیاسى.

در این ایام، در منطقه‌ى غرب آسیا و شمال آفریقا و كلاً در منطقه‌ى اسلامى، حوادث بسیارى در جریان است؛ چند مورد از این حوادث را با اختصار مورد اشاره قرار میدهیم. در كشور خود ما، حادثه‌ى مهم، تشكیل دولت جدید است كه بحمدالله با همت مردم و تلاش همه‌جانبه، این خواسته‌ى قانونى و سنت ملى با بهترین وجهى انجام گرفت و ان‌شاءالله بزودى با انجام وظیفه‌اى كه مجلس شوراى اسلامى نسبت به انتخاب وزراى صالح خواهد كرد، دولت تشكیل خواهد شد و كارهاى بزرگ و مهمى را كه بر عهده دارد، آغاز خواهد كرد؛ اگرچه هم‌اكنون هم بسیارى از كارها را شروع كرده‌اند. امیدواریم توفیق الهى شامل حال رئیس جمهور محترم و مسئولان اجرائى كشور باشد و همراهى مردم هم به آنها كمك كند، دعاى مردم هم كمك كند كه بتوانند كارهاى بزرگى را كه برعهده دارند - كه كارهاى بزرگ، منافع بزرگى هم دارد؛ دشوارى‌هاى بزرگى هم دارد - به بهترین وجهى به انجام برسانند.

ما معتقدیم دنیاى اسلام باید از انگیزه‌ى خود در مسئله‌ى فلسطین لحظه‌اى كوتاه نیاید و عمل غاصبانه‌ى گرگهاى درنده‌ى صهیونیست و حامیان بین‌المللى آنها را محكوم كند

اما در سایر كشورهائى كه در حول و حوش ما هستند - در منطقه‌ى غرب آسیا و شمال آفریقا - حوادث به این صورت شادى‌آور نیست؛ نگران كننده است. یك حادثه، حوادث فلسطین مظلوم است كه بعد از گذشت شصت‌وپنج سال از اشغال رسمى فلسطین، هنوز ظلم و جور و اجحاف به آن ملت مظلوم به طور روزانه ادامه دارد؛ تخریب خانه‌ها، دستگیر كردن بى‌گناهان، جدا كردن فرزندان از پدران و مادران، انباشتن زندانها از كسانى كه بدون گناه در زندانند یا دوران محكومیت زندانى خود را سپرى كردند؛ و دردناك اینكه قدرتهاى مسلط غرب هم از آن جنایتكاران با همه‌ى وجود حمایت میكنند. این یكى از مصیبتهاى دنیاى امروز كنونى است كه از یك ظلم آشكار كه مركّب است از دهها و بلكه صدها ظلم به طور متراكم، كسانى حمایت میكنند كه ادعاى طرفدارى از حقوق بشر، از دموكراسى و از اینگونه شعارهاى زیبا و رنگین بر زبان دارند، اما در عمل از جنایتكاران حمایت میكنند!

الان هم باز مجدداً مذاكراتى بین دولت خودگردان فلسطین و صهیونیستها شروع شده است كه مطمئناً نتیجه‌اى جز آنچه كه در مذاكرات قبلى پیش آمد، نخواهد داشت؛ كه عبارت است از عقب‌نشینى فلسطینى‌ها از حقوق خودشان، و تشویق متجاوز به تجاوز بیشتر، و سركوب كردن مبارزات بحق مردم فلسطین. خانه‌ها را خراب میكنند، ساختمانهاى غصبى براى مردم اشغالگر و غاصب میسازند و میگویند داریم مذاكره میكنیم! حالا هم كه اعلام كرده‌اند مذاكرات سرّى است. دستپخت استكبار در این مذاكرات، مطمئناً به ضرر فلسطینى‌ها است.

آیت الله خامنه ای

ما معتقدیم دنیاى اسلام باید از انگیزه‌ى خود در مسئله‌ى فلسطین لحظه‌اى كوتاه نیاید و عمل غاصبانه‌ى گرگهاى درنده‌ى صهیونیست و حامیان بین‌المللى آنها را محكوم كند. این مذاكراتِ به اصطلاح با میانجیگرى آمریكا - كه در واقع آمریكا میانجى نیست، خود او یك طرف قضیه است؛ در طرف غاصبان فلسطین و صهیونیستها قرار دارد - به ظلم بیشتر به مردم فلسطین و منزوى شدن مسلمانان مبارز فلسطین نینجامد.

مسئله‌ى دیگر، مسئله‌ى مصر است. ما از آنچه كه در مصر میگذرد، نگرانیم. گمان وقوع جنگ داخلى در مصر، با كارهائى كه دارد میشود، روزبه‌روز تقویت پیدا میكند؛ و این فاجعه است. لازم است ملت بزرگ مصر، نخبگان سیاسى، نخبگان علمى، نخبگان دینى در آن كشور بزرگ نگاه كنند به وضعیت موجود و ببینند چه عواقب وخیمى بر این وضعیت ممكن است مترتب شود؛ ببینند وضعیت سوریه را؛ ببینند آثار حضور مزدوران غرب و مزدوران اسرائیل و تروریستها را در هر نقطه‌اى كه در آنجا تروریستها فعالند؛ ببینند این خطرات را. دموكراسى و مردم‌سالارى باید مورد توجه قرار بگیرد؛ كشتار مردم بشدت محكوم است؛ زبان خشن و زورِ گروههاى مردمى در مقابل یكدیگر، مطلقاً بى‌فایده است و حامل ضررهاى بزرگى است. از دخالت قدرتهاى بیگانه - آنطورى كه الان مشاهده میشود - جز ضرر براى مردم مصر، چیزى به بار نخواهد آمد. گره مصر را خود مردم مصر باید باز كنند، نخبگانشان باید باز كنند؛ فكر كنند، عواقب وخیم و خطرناكى را كه ممكن است بر این وضعیت مترتب شود، بسنجند. اگر خداى نكرده هرج‌ومرج به وجود بیاید، اگر خداى نكرده جنگ داخلى به وجود بیاید، چه چیزى دیگر میتواند جلوى آن را بگیرد؟ بهانه براى دخالت ابرقدرتها - كه خودشان بزرگترین بلا براى یك كشور و یك ملت هستند - به وجود خواهد آمد. ما نگرانیم. برادرانه توصیه میكنیم به نخبگان مصرى، به مردم مصر، به گروههاى سیاسى، به گروههاى مذهبى، به علماى دینى، كه خودشان به فكر بیفتند، خودشان اقدام كنند؛ اجازه ندهند به بیگانگان و قدرتمندان - كه با احتمال قوى، سرویسهاى جاسوسى آنها در ایجاد این وضعیت بى‌دخالت نیستند - اینها باز بیایند دخالت كنند.

لازم است ملت بزرگ مصر، نخبگان سیاسى، نخبگان علمى، نخبگان دینى در آن كشور بزرگ نگاه كنند به وضعیت موجود و ببینند چه عواقب وخیمى بر این وضعیت ممكن است مترتب شود؛ ببینند وضعیت سوریه را؛ ببینند آثار حضور مزدوران غرب و مزدوران اسرائیل و تروریستها را در هر نقطه‌اى كه در آنجا تروریستها فعالند؛ ببینند این خطرات را. دموكراسى و مردم‌سالارى باید مورد توجه قرار بگیرد

مسئله‌ى بعدى هم مسئله‌ى عراق است. در عراق، یك دولتى، یك حكومتى با موازین مردم‌سالارى و آراء مردم بر سر كار آمده است. چون ابرقدرتها و نیروهاى مرتجع منطقه از این وضع ناراضى‌اند، میخواهند نگذارند آب خوش از گلوى مردم عراق پائین برود. این انفجارات، این كشتارها، این تروریسم جنایتكار، یقیناً از كمك و پشتیبانى‌هاى مالى و سیاسى و تسلیحاتى برخى از قدرتهاى منطقه‌اى و فرامنطقه‌اى ناشى شده است، كه نمیخواهند بگذارند ملت عراق زندگى خودش را بكند. اینجا هم لازم است سیاستمداران عراقى، مسئولان عراقى، گروههاى عراقى، شیعه و سنى، عرب و كُرد، ببینند وضعیتى را كه در برخى از كشورهاى دیگر هست؛ و ببینند عواقب اختلافات داخلى و جنگ داخلى را كه زیرساختهاى یك كشور را نابود میكند، آینده‌ى یك ملت را تباه میكند. در همه‌ى این قضایا، رژیم صهیونیستى و غاصبان اسرائیل نشسته‌اند با خشنودى این وضعیت را تماشا میكنند و احساس راحتى و آسایش میكنند. آیا این روا است؟

پروردگارا ! به محمد و آل محمد، همه‌ى ما را از خواب غفلت بیدار كن. پروردگارا ! دست اشرار را، دست متجاوزان را از ملتهاى اسلامى و كشورهاى اسلامى كوتاه كن. پروردگارا ! به محمد و آل محمد، اسلام و مسلمین را در همه جا نصرت عطا فرما.

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌

انّا اعطیناك الكوثر. فصلّ لربّك و انحر. انّ شانئك هو الأبتر.(3)

والسّلام علیكم و رحمةالله و بركاته‌

1) مفاتیح‌الجنان، اعمال روز عید فطر

2) عصر: 3-1

3) كوثر: 3-

بخش سیاست تبیان


منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر اثاز ایت الله خامنه ای