تبیان، دستیار زندگی
دومین نشست صمیمی «کهنه سربازان دفاع مقدس» مزین به نام «سرلشکر شهید علی محمد رسولی» با حضور جمعی از فرماندهان از جمله محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حتی ذره‌ای از خاک هم ندادیم


دومین نشست صمیمی «کهنه سربازان دفاع مقدس» مزین به نام «سرلشکر شهید علی محمد رسولی» با حضور جمعی از فرماندهان از جمله محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

کهنه سربازان دفاع مقدس

از دیگر مهمانان این برنامه، امیر سرتیپ دوم امیرنظام اکبری معاون احتیاط نیروی زمینی ارتش، دکتر علی فتح الله زاده مدیرعامل باشگاه استقلال تهران و جمعی از کهنه سربازان 8 سال دفاع مقدس بودند که در ساختمان نذر فرهنگی شهرداری تهران، واقع در بوستان آزادگان به دور هم جمع شدند.

سرگرد قاسم رحیمی، دبیر اجرایی همایش گفت: کثرت حضور سربازان دفاع مقدس که به بیش از حدود سه میلیون نفر می‌رسند، انجام این گردهمایی ارتباط نسل گذشته با جوانان امروز را افزایش خواهد داد. غفلت از تجلیل و پرداختن به مقوله کهنه سربازان دفاع مقدس تا حدودی به دلیل تجدید قوا و تقویت زیر بناهای ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده است که تا حدودی پذیرفتنی است، اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که ما نگاه ویژه‌ای به این مقوله از دفاع مقدس داشته باشیم. برای ساماندهی و ثبت خاطرات و رشادت‌های «کهنه سربازان» تدابیری اندیشیده شده و با تاسیس شبکه اجتماعی «همیشه پندار» کهنه سربازان صفحه‌ای در این شبکه برای خودشان جهت ثبت خاطرات و بازیابی همرزمان و دوستانشان در طول خدمت خواهند داشت.

با نگاه به تاریخ ایران می‌فهمیم هر زمان جنگی در این کشور رخ داده تکه‌ای از خاک ایران جدا شده است، آخرین باری که این اتفاق افتاد سال 1354 بود که بحرین از ایران جدا شد

در ادامه این نشست صمیمی امیر سرتیپ دوم ستاد امیر نظام اکبری معاون احتیاط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تشکر از برگزار کنندگان مراسم صمیمی تجلیل از کهنه سربازان 8 سال دفاع مقدس، تبریک عید فطر و روز خبرنگار به ایراد سخنانی پرداخت.

وی گفت: با نگاه به تاریخ ایران می‌فهمیم هر زمان جنگی در این کشور رخ داده تکه‌ای از خاک ایران جدا شده است، آخرین باری که این اتفاق افتاد سال 1354 بود که بحرین از ایران جدا شد. افتخار ما در دفاع مقدس این است که توانستیم از خاک کشورمان دفاع کنیم به گونه‌ای که یک ذره از این خاک به دشمن واگذار نشد.

اکبری ادامه داد: کشورمان ایران در طول 8 سال دفاع مقدس تک و تنها، مردانه جنگید و به اعتقاد من همان روزهای اول جنگ ما پیروز شدیم، بنده معتقدم ما هرگاه استراتژی دشمن را بر هم بزنیم دشمن را شکست داده‌ام و ما در دفاع مقدس توانستیم استراتژی رژیم بعثی را بر هم بزنیم. دشمنی که قصد داشت در طی 3 روز خوزستان و با یک هفته کل ایران را تسخیر کند اما بیش از یک سال طول کشید که کمتر از یک درصد از خاک ما را تصرف کرد، و ما در کمتر از یک سال توانستیم بیشتر از سه چهارم از مناطق تحت اشغال را از دست دشمن بگیریم.

جنگ دارای لایحه‌های زیاد و پنهانی است، رشادت‌ها، شهامت‌ها، تدبیرها، نوآوری‌ها، ابتکارات زیاد و فوق‌العاده‌ای که به آن‌ها پرداخته نشده است را باید تصویر سازی کنیم.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) گفت: آب را باید از سرچشمه گرفت زیرا سرچشمه آب به دور از هر گونه آلودگی و ناخالصی است و شما «کهنه سربازان دفاع مقدس» سرچشمه این موضوع هستید که مصداق این حدیث شریف هستید. جنگ را باید در ابعاد مختلف به مردم معرفی کنیم تا نسل امروز بتواند ارتباطش را با نسل گذشته برقرار کند، و این یک وظیفه سنگین است که بر دوش خبرنگاران و فعالان رسانه قرار گرفته است.

دوران سربازی افراد با یکدیگر تفاوت دارد، افتخار شما سربازان این است که در ایام خدمت خود در دفاع مقدس با شجاعت و ایثارهای خود توانستید طعم پیروزی را به هم‌وطنان خود بچشانید

وی تسریع کرد: عملیات دارای سه بخش مجزا است، قبل از عملیات، حین عملیات و بعد از عملیات. در جنگ طراح از داخل عملیات بی خبر است، رزمندگان داخل عملیات از طراحی آن بی خبرند و تصرف کنندگان نهایی نیز ممکن است از مراحل قبل بی خبر باشند، با توجه به این مسئله نتیجه می‌گیریم که برای شفاف سازی جنگ باید این پازل‌ها را در کنار هم قرار بدهیم تا این رشادت‌ها و ایثارها به درستی به نسل آینده انتقال داده بشود. بی شک بخش عظیمی از آن رشادت‌ها و جان‌فشانی‌ها دوران جنگ به همت و برکت وجود سربازان و من جمله شما «کهنه سربازان» که مخلصانه قدم گذاشتید در وادی دفاع از وطن و در کنار هم زیبایی‌هایی را خلق کردید. آنچه در جنگ برجسته و شاخص بود برادری و ایمان، جهاد در راه خدا و ایثار سربازان بود که در یک به یک رزمندگان وجود داشت.

سپس حاضرین شاهد ورود محسن رضایی دبیر شورای مصلحت نظام در این نشست شدند، رضایی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع هم سنگران خود افزود: ما و شما دوران پر افتخاری را پشت سر گذاشتیم که امیدوارم همین ذخیره آخرت ما باشد زیرا توفیق خدمت به وطن، انقلاب و نظام اسلامی برای ما افتخار است. جایگاه سربازان دفاع مقدس در همایش‌ها و فعالیت‌های دفاع مقدس تاکنون خالی بوده، امید است تا تلاش‌های ارتش برای معرفی این قشر که در جنگ هشت ساله نقش موثری نیز داشته‌اند، بتواند این خلأ را پر کند.

کهنه سربازان دفاع مقدس

رضایی با ذکر خاطره‌ای از فتح‌المبین، مشکلات و موانع پیش رو در این عملیات را تبیین کرد و اظهار داشت:‌ پیروزی در این عملیات را مدیون شجاعت‌ها و رشادت‌های برخی از فرماندهان ارتش و سپاه هستیم که با ایثار و از خودگذشتگی خود آن را رقم زدند. در عملیات فتح‌المبین که با پیروزی رزمندگان اسلام به پایان رسید 13 هزار عراقی را اسیر کردیم و دو هزار و 700 کیلومتر مربع از سرزمین‌های ایران اسلامی آزاد شد.

وی خطاب به کهنه سربازان دفاع مقدس گفت: افتخار شما این است در جنگی شرکت کردید که در 300 سال گذشته تاریخ ایران بی نظیر بوده زیرا ایران طی این دوران همواره در برابر جنگ‌های مختلف شکست خورده و هر بار نیز بخش اعظمی از خاک خود را از دست می‌داده این در حالی است که در جنگ هشت ساله ما حتی وجبی از سرزمین پاک ایران بدست دشمن نیفتاد.

فرمانده دفاع مقدس با اشاره به جنگ‌هایی که طی آن شهرهای باکو، ایروان، بخارا و نخجوان از خاک ایران جدا شد، خاطرنشان کرد: دوران سربازی افراد با یکدیگر تفاوت دارد، افتخار شما سربازان این است که در ایام خدمت خود در دفاع مقدس با شجاعت و ایثارهای خود توانستید طعم پیروزی را به هم‌وطنان خود بچشانید و تمام سرزمین خود را از دست دشمن متجاوز آزاد کنید، البته این پیروزی به قیمت از دست دادن شهدای ارزشمندی چون صیاد شیرازی، باکری، بابایی، اردستانی، ستاری و صدها شهید دیگر بدست آمد، اما بهای سنگین این جنگ دستاوردهای بزرگی را برای کشور در پی داشت.

محمد بوداغی یکی از کهنه سربازان و نویسنده دفاع مقدس گفت: عاملی که باعث جمع شدن کهنه سربازان دفاع مقدس در این مکان شده است در واقع همان عشق است، عشق به دفاع مقدس دلیل این نشست است، نذر فرهنگی را رزمندگان ما 33 سال پیش با اهداء جانشان که مهم‌ترین سرمایه هر فردی است انجام دادند. بوداغی ضمن گرامی داشت یاد و خاطرسربازان دفاع مقدس گفت: سربازان ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر نیروهای رزمنده حماسه های فراوانی آفریده اند که نمونه این ها سرلشکرشهید علی محمد رسولی است. زمانی که دشمن به منطقه مرصاد یورش برد این شهید رسولی بود که با رشادت و شهامت بی مثال سد محکمی در برابر دشمن شد. از دست دادن ارتفاعات بازی دراز می توانست جریان جنگ را در آن منطقه تغییر دهد که شهید رسولی مانع این کار شد و در واقع ایشان از خودگذشتگی و ایثار را به همگان نشان داد.

در پایان این مراسم کهنه سربازان 8 سال دفاع مقدس از دست فرماندهان حاضر در جلسه لوح تقدیر دریافت کردند.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری دفاع مقدس