تبیان، دستیار زندگی
گویا انتخاب شهردار تهران سخت تر از انتخاب رئیس جمهور ایران است. البته سختی این انتخاب از همان زمان اعلام نتایج انتخابات شورای شهر احساس می شد چراکه ترکیب شورای شهر تهران نشان می داد هیچ گروه و جناحی برنده مطلق این انتخابات نبوده و باید شاهد اختلاف نظرهای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقابت دوباره عارف و قالیباف!


گویا انتخاب شهردار تهران سخت تر از انتخاب رئیس جمهور ایران است. البته سختی این انتخاب از همان زمان اعلام نتایج انتخابات شورای شهر احساس می شد چراکه ترکیب شورای شهر تهران نشان می داد هیچ گروه و جناحی برنده مطلق این انتخابات نبوده و باید شاهد اختلاف نظرهای اعضای جدید شورای شهر در بسیاری از موارد از جمله انتخاب شهردار باشیم.
هر روز گروه ها و جناح های مختلف نام های دوستان خود را برای این پست معرفی می کنند اما آن طور که از خبرها شنیده می شود قرار است محمدباقر قالیباف و محمدرضا عارف باز هم رقیب یکدیگر شوند؛ اما این بار برای شهرداری تهران. البته عارف هنوز برای شهردار شدن خود ابراز تمایل نکرده اما اصلاح طلبان تمایل بسیاری برای شهردار کردن عارف دارند.

عارف و قالیباف

گزینه های اصلاح طلبان

محسن هاشمی، عارف، ‌مهرعلیزاده و  علی عبدالعلی‌زاده از گزینه های اصلاح طلبان برای شهرداری تهران محسوب می شوند. جالب اینکه اصلاح طلبان قصد دارند ریاست شورای شهر تهران که به طور سنتی بر عهده مهدی چمران بوده را نیز تغییر دهند.

احمد دنیامالی منتخب مردم در دوره چهارم شورای شهر تهران در این باره گفت: اعضای اصلاح طلب دور چهارم شورا بر ریاست احمد مسجدجامعی در دور چهارم شورا‌ها به اشتراک نظر رسیده‌اند. آنچه مسلم است در این مسیر انتخاب رئیس شورا، ‌هیات رئیسه و رئیس کمیسیون‌های شورا در اولویت قرار دارد و بعد از آن انتخاب شهردار مطرح می‌شود که امیدوارم با حضور افراد متعدد از گرایش‌های سیاسی بتوانیم فارغ از نگاه سیاسی فردی توانمند را برای مدیریت آینده شهر تهران انتخاب کنیم.

منتخب مردم در دور چهارم شورا‌ها درباره انتخاب ریاست شورای شهر تهران در دور بعد نیز گفت: اعضای اصلاح طلب دور چهارم بر روی ریاست آقای مسجد جامعی اشتراک نظر دارند و با توجه به سابقه 10 ساله آقای مهدی چمران باید ببنیم در ‌‌نهایت چه کسی ریاست شورای شهر را برعهده می‌گیرد بدون شک اشتراک نظر اعضای اصلاح طلب از سویی و تجربه 10 ساله آقای چمران شرایط سختی را برای تصمیم‌گیری در گام نخست شورا‌ها ایجاد می‌کند و اعضا باید امتحان سختی را در گام نخست سپری کنند.

دنیامالی با بیان اینکه برای حزب اصلاح طلب تخصص و تجربه و توانایی کندیدا‌ها بسیار اهمیت دارد گفت: اصلاح طلب بودن یک فرد مانع از آن نمی‌شود که ما نگاه کار‌شناسی خود را از آن فرد بگیریم و یا اینکه اگر فردی اصولگرا باشد به تخصص وی توجه نکنیم به اعتقاد من انتخاب شهردار باید فارغ از نگاه‌های سیاسی و تنها براساس توانایی افراد و منافع عمومی مردم باشد.

قالیباف قبل از انتخابات چندبار گفتند که من چه در انتخابات ریاست‌جمهوری رای بیاورم و چه نیاورم در شهرداری تهران نمی‌مانم و همین‌طور یک‌بار در شورا گفتند که به نظر من خدمت در شهرداری تهران برای هشت‌سال کافی است و اگر کسی هر برنامه و طرحی داشته باشد در طول هشت‌سال می‌تواند آن را به اجرا بگذارد

دنیامالی درباره انتخاب محسن هاشمی به عنوان گزینه نهایی اصلاح طلبان نیز گفت: آقای هاشمی یکی از گزینه‌های ما است اما هنوز به جمع بندی در این باره نرسیده‌ایم ما از آقای عارف نیز می‌خواهیم که برای شهردار شدن کاندید شود اگرچه وی تاکنون اعلام آمادگی نکرده است.

وی در ادامه با توجه به اینکه پیش از این به عنوان معاون شهردار تهران فعالیت می‌کرد درباره کاندیداتوری محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار آینده نیز گفت: آقای قالیباف نیز توانمندی خود را به اثبات رسانده است و قطعا در صورت تمایل مجدد اعضای 31 نفره شورا با نگاهی کاملا تخصصی و براساس تجربه وی نسبت به وی تصمیم گیری می‌کنند اما اینکه من در این میان طرفدار آقای هاشمی باشم یا قالیباف باید بگویم انتخاب سختی است و قطعا برنامه و رزومه کاندیدا‌ها در انتخابشان حرف اول را در کنار تخصص می‌زند.

قالیباف

گزینه های اصولگراها

محمد باقر قالیباف یکی از شاخص ترین کاندیداها برای شهرداری تهران محسوب می شود. عملکرد خوب وی در 8 سال گذشته پشتوانه خوبی برای اوست اما از سوی اصولگراها نام هایی چون رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم و فتاح وزیر نیروی دولت نهم نیز مطرح است.

سروری منتخب شورای شهر تهران درباره مطرح شدن نام رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم برای تصدی جایگاه شهردار تهران، یادآور شد: برخی دوستان نام رستم قاسمی را مطرح کردند اما او یک گزینه در کنار دیگر گزینه ها است.

وی درباره عدم تمایل قالیباف برای ادامه کار در شهرداری تهران و کُند شدن تکمیل پروژه های شهری، تأکید کرد: این صحبت ها صحت ندارد، قالیباف با جدیت و تحرک لازم فارغ از اینکه سکان هدایت شهرداری تهران در اختیار چه کسی قرار گیرد مشغول پیگیری پروژه های شهری است و نظارت غیر رسمی ما هم این مسئله را تأیید می کند.

نظر وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره قالیباف

محمد علی نجفی عضو شورای شهر تهران در دوره سوم که اخیرا به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده است یکی از افرادی است که به اصلاح طلبان برای انتخاب شهردار تهران مشاوره می دهد. البته او برای قالیباف شانسی قائل نیست. نجفی درباره علت شهردار نشدن قالیباف هم گفته است:

بر اساس صحبت‌هایی که با اعضای جدید شورا داشته‌ام و بر اساس نظر آنها این را گفتم چراکه تعداد قابل توجهی از اعضای شورا با ادامه حضور وی در شهرداری موافق نیستند. ضمن اینکه علتی هم که مطرح می‌کنند مستند به صحبت‌های خود قالیباف است که قبل از انتخابات چندبار گفتند که من چه در انتخابات ریاست‌جمهوری رای بیاورم و چه نیاورم در شهرداری تهران نمی‌مانم و همین‌طور یک‌بار در شورا گفتند که به نظر من خدمت در شهرداری تهران برای هشت‌سال کافی است و اگر کسی هر برنامه و طرحی داشته باشد در طول هشت‌سال می‌تواند آن را به اجرا بگذارد و به نظر من می‌رسد که تعداد زیادی از اعضای شورای چهارم اعتقاد دارند اگر مدیریت شهرداری تهران ‌نو شود و خون تازه‌ای وارد رگ‌های اجرایی شهرداری تهران شود بسیار مناسب‌تر است.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع: شرق، مثلث، ایلنا