تبیان، دستیار زندگی
از دیروز هزینه جابه‌جایی و بین‌شهری سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول حذف و تعرفه یکسان 599 ریالی (درون شبکه) و 625 ریالی (برون شبکه) در سراسر کشور اعمال شده است. سوالی که در اینجا به وجود می آید این است که تعرفه های جدید همراه اول با نرخ های جدید افزایش داشته
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با تعرفه جدید همراه اول بهتر است یا ایرانسل؟


از دیروز هزینه جابه‌جایی و بین‌شهری سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول حذف و تعرفه یکسان 599 ریالی (درون شبکه) و 625 ریالی (برون شبکه) در سراسر کشور اعمال شده است. سوالی که در اینجا به وجود می آید این است که تعرفه های جدید همراه اول با نرخ های جدید افزایش داشته یا با کاهش مواجه شده است.

هزینه یک دقیقه تماس مشترک دائمی با خطوط دائمی و اعتباری همراه اول (شهری و بین‌شهری) و تلفن ثابت، به صورت یکسان در تمام کشور 599 ریال تعیین شد.

همراه اول و ایرانسل

شرکت ارتباطات سیار اعلام کرده از این پس مشترکین سیم کارت‌های دائمی اپراتور اول، از مزایایی نظیر «حذف دو پالس هزینه جابجایی حدود 90 ریال در دقیقه، کاهش 27 درصدی هزینه مکالمات بین‌شهری و تماس با 87 میلیون مشترک همراه اول و تلفن ثابت در جای جای کشور با یک تعرفه» برای مکالمات درون اپراتوری (همراه اول و تلفن ثابت) بهره‌مند می‌شوند. بر اساس این گزارش، تعرفه هر دقیقه مکالمه برون اپراتوری مشترکین دائمی همراه اول (مکالمه با مشترکین اپراتورهای رایتل و ایرانسل) 625 ریال محاسبه می‌شود.

شرکت ارتباطات سیار معتقد است تعرفه مکالمات همراه اول در 10 سال اخیر با وجود نرخ بالای تورم و افزایش بی‌سابقه نرخ ارز مورد نیاز برای خرید تجهیزات فنی، ثابت بوده است.

با توجه به نرخ های جدید باید بگوییم تعرفه همراه اول هم گران شده هم ارزان! تعرفه هزینه مکالمه 60 تومانی (59.9 تومان) هر دقیقه همراه اول در حالی است که تا دو روز پیش هزینه هر دقیقه مکالمه 45.5 تومان بوده است و این به معنای افزایش 14.5 تومانی نرخ مکالمه درون شبکه ای است. یعنی اگر شما سه شنبه 10 دقیقه از طریق همراه اول به همراه اول تماس می گرفتید باید 450 تومان پرداخت می کردید اما حالا باید 590 تومان پرداخت کنید. البته این مثال برای همراه اول هر شهر به همان شهر بوده و در صورت تماس همراه اول مثلا تهران به سیستان و بلوچستان این هزینه مکالمه 10 دقیقه ای حدود 800 تومان می شد و با اجرای تعرفه جدید هزینه جابه جایی حذف شد کاری که ایرانسل از همان ابتدا کرده بود و هم اکنون هر دقیقه مکالمه ایرانسل به ایرانسل از هر جای ایران به همه نقاط کشور کمتر از 50 تومان است.

با توجه به نرخ های جدید باید بگوییم تعرفه همراه اول هم گران شده هم ارزان! تعرفه هزینه مکالمه 60 تومانی (59.9 تومان) هر دقیقه همراه اول در حالی است که تا دو روز پیش هزینه هر دقیقه مکالمه 45.5 تومان بوده است و این به معنای افزایش 14.5 تومانی نرخ مکالمه درون شبکه ای است. یعنی اگر شما سه شنبه 10 دقیقه از طریق همراه اول به همراه اول تماس می گرفتید باید 450 تومان پرداخت می کردید اما حالا باید 590 تومان پرداخت کنید

در مقابل هزینه مکالمه همراه به ایرانسل و رایتل کم شده است. قبلا برای هر دقیقه مکالمه همراه اول به ایرانسل باید حدود 80 تومان پرداخت می کردید اما حالا این هزینه کاهش پیدا کرده و برای هر دقیقه مکالمه همراه اول با ایرانسل و رایتل 62.5 تومان باید پرداخت کنید. بدین ترتیب باید بگوییم ایرانسل در مکالمات درون شبکه ای با صرفه تر از همراه اول است و اگر از طریق موبایل نمی خواهید با تلفن ثابت تماس بگیرید و کسی که می خواهید با او مکالمه کنید هم ایرانسل دارد هزینه کمتری به شما تحمیل می شود اما اگر قصد دارید با تلفن ثابت یا کسی که فقط همراه اول دارد تماس بگیرید همان مراه اول باصرفه تر است.

سیم کارت

هم کدسازی تلفن ثابت

همچنین بر اساس تصمیم هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران و در چارچوب مصوبه دولت دهم، از امروز عملیات اجرایی طرح هم کد سازی درون استانی تلفن ثابت در سراسر کشور آغاز و به تدریج به پایان می رسد.

با اجرای این طرح، تعداد کدهای بین شهری از حدود 2500 به 31 کد بین استانی کاهش می یابد و تعرفه کلیه مکالمات درون استانی به صورت شهری محاسبه، که این امر موجب کاهش هزینه مشترکان می شود. به عنوان مثال، هزینه یک دقیقه مکالمه از تهران به ورامین (دو شهر نزدیک) از 214 ریال به 26 ریال و از زابل به چابهار (دو شهر دور) از 670 ریال به 26 ریال کاهش می یابد. به  دنبال هماهنگی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و به منظور جبران بخشی از کاهش درآمد مخابرات بابت حذف کدهای بین شهری، ماهیانه مبلغ 900 تومان از مشترکین به شرط اجرای طرح هم کدی دریافت می شود.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: فارس،ایسنا، شرکت ارتباطات سیار، شرکت مخابرات