تبیان، دستیار زندگی
از زمان تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی تا امروز شاخص بورس و حتی فرابورس درجا می زد اما با انجام اولین کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور جدید بورس بازهم رکورد زد و در قله 58 هزار واحدی جا گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بورس روحانی هم رکورد زد!


از زمان تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی تا امروز شاخص بورس و حتی فرابورس درجا می زد اما با انجام اولین کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور جدید بورس بازهم رکورد زد و در قله 58 هزار واحدی جا گرفت.  شاخص بورس تهران پس از یک هفته ماندگاری بر روی کانال 57 هزار واحد بالاخره با افزایش 416 واحدی قله 58 هزار واحد را نیز فتح کرد. شاخص بورس تهران که یک هفته‌ای بود در کانال 57 هزار واحد درجا می‌زد امروز با افزایش 416 واحدی قله 58 هزار واحد را نیز فتح کرد.

بورس

بنابراین گزارش ارزش روز بازار نیز به بیش از 278 هزار و 507 میلیارد ریال رسیده است و تا به این لحظه مخابرات ایران با 103 واحد مثبت بیشترین تأثیر را در افزایش داشته است.

مدیریت پروژه‌ها نیروگاهی پس از اینکه شفاف‌سازی کرد با صف فروش همراه شد که در جلسات معاملاتی، صف فروش آن جمع و صف خرید پرحجمی برای آن تشکیل شد.

بانکی‌ها هم در روند افزایش شاخص پیشتازند به طوری که بانک ملت با افزایش 41 واحدی، بانک صادرات با افزایش 35 واحدی، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با افزایش 17 واحدی تا  لحظه تنظیم این خبر در شاخص کل تأثیر مثبت گذاشته‌اند.در جریان معاملات امروز بازار سهام، فولاد خوزستان و هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز روند مثبتی را طی می‌کنند.

یادآور می‌شود: برترین تقاضای بازار به مخابرات ایران، ماشین‌سازی اراک، کشتیرانی، پست‌بانک، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، نفت پارس و فرآورده‌های تزریقی اختصاص دارد.

با توجه به اینکه این روز‌ها وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ ها و فراکسیون‌های مجلس برنامه‌های خود را تشریح می‌کنند و بر اساس آنچه تا کنون مطرح شده به نظر می رسد وضعیت اکثر وزرا برای رأی اعتماد مثبت است و همچنین صحبت‌های مثبت روز گذشته رئیس جمهور کشور درباره مسائل مختلف داخلی و خارجی از مهمترین دلایل عمده مثبت شدن شاخص در آخرین روز کاری هفته است.

با توجه به اینکه این روز‌ها وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ ها و فراکسیون‌های مجلس برنامه‌های خود را تشریح می‌کنند و بر اساس آنچه تا کنون مطرح شده به نظر می رسد وضعیت اکثر وزرا برای رأی اعتماد مثبت است و همچنین صحبت‌های مثبت روز گذشته رئیس جمهور کشور درباره مسائل مختلف داخلی و خارجی از مهمترین دلایل عمده مثبت شدن شاخص در آخرین روز کاری هفته است

فرابورس هم رکورد زد

قبل از رکوردزنی بورس، دیروز در آخرین ساعات فعالیت فرابورس، شاخص جدیدی برای این بازار سرمایه ثبت شد. شاخص فرابورس ایران با روند رو به رشد 2.1 واحدی در ایستگاه 621.6 واحد توقف کرد.در جریان مبادلات دیروز بازارهای فرابورس، 96.2 میلیون سهم و اوراق به ارزش 573.3 میلیارد ریال در 12هزارو 696 دفعه توسط خریداران دست به دست شد و شاخص فرابورس (آیفکس) با 0.31 درصد رشد، 1.9واحد افزایش یافت و به رقم 621.6 واحد رسید.

گفتنی است که همچون روزهای گذشته ذوب آهن اصفهان از اقبال بیشترین حجم معاملات برخوردار شد؛ به طوری که سهامداران بیش از 54.1 میلیون سهم آن را به ارزش 210.9میلیارد ریال در 2952نوبت معامله کردند و در پایان مبادلات قیمت هر سهم با رشد 4.5درصدی به مبلغ 3895ریال رسید. این در حالی است که سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق با داد و ستد 12.2میلیون سهم در رده دوم قرار گرفت و قیمت هر سهم آن  3.5درصد افزایش یافت و 2552ریال را ثبت کرد.

بورس

کمترین حجم معاملات هم در میان سایر شرکتهای فرابورسی به خرید و فروش 550 سهم پتروشیمی امیرکبیر تعلق گرفت.

در عین حال  فولاد صبا نور،افرانت و روان فناور بیشترین افزایش قیمت و همچنین بیمه سامان ،سبحان دارو و پخش البرز بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص دادند.

خرید بلوک نیروگاه دز  به رقابت رفت

در ادامه  رقابت 6 روزه برای تصاحب بلوک 49درصدی معادل 490 سهم شرکت تولید و بهره برداری سد نیروگاه دز، قیمت هر سهم این بلوک به 46میلیون و 200هزار ریال افزایش یافت و ادامه معامله به فردا موکول شد.

این گزارش می‌افزاید: در معاملات بازار ابزارهای نوین مالی که هر برگه آن به ارزش یک میلیون ریال خرید و فروش می شود، بیشترین حجم مبادلات را اجاره مپنا با داد و ستد 43هزار و 820 برگه به خود اختصاص داد. پس از آن اجاره پارس 20هزار برگه و اجاره سامان 13هزار و 610 برگه در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

بر اساس پیام ناظر بازار ، نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه ، پس از پرداخت سود علی الحساب ماهانه، معامله شد.

همچنین هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن با نوسان نرخ همراه بود؛ امتیاز تسهیلات مسکن اردیبهشت90 و مهر 89 به ترتیب بیشترین افزایش و کاهش قیمت را به خود اختصاص دادند و نرخ های 400و 452هزار ریال را به ثبت رساندند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: فارس، تسنیم، روابط عمومی فرابورس