تبیان، دستیار زندگی
گرما و رطوبت زیاد حمام می تواند باعث افزایش درجه حرارت جنین و خطر سقط آن شود. لذا خانم های باردار نباید از سونا، جکوزی و حمام داغ استفاده کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمام داغ و سونا در بارداری ممنوع


گرما و رطوبت زیاد حمام می تواند باعث افزایش درجه حرارت جنین و خطر سقط آن شود. لذا خانم های باردار نباید از سونا، جکوزی و حمام داغ استفاده کنند.


سونا و بارداری

گرچه ممکن است یک حمام داغ راهی خوب برای تسکین درد عضلات در دوران بارداری باشد، اما گرم‌شدن بیش از حد در یک حمام داغ یا وان آب داغ ممکن است خطراتی برای جنین در حال رشد ایجاد کند. بنابراین عموما استفاد از حمام داغ در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

بر اساس آمار، خانم هایی که از حمام بخار یا آب داغ برای تسکین دردهای دوران بارداری و کاهش استرس استفاده می کنند، در مقایسه با سایرین بیشتر در معرض خطر ابتلا به حملات قلبی و گرفتگی رگ ها قرار دارند.

بر اساس تحقیقات، با استفاده مکرر از حمام بخار یا سونا احتمال پیدایش نقص های جنینی مانند نقص در تکامل سیستم ایمنی یا نخاع افزایش پیدا می کند.

به دلیل بزرگ شدن شکم و کاهش توانایی خانم های باردار در کنترل بدن بهتر است در ماه های آخر حاملگی از وان استفاده نشود

برخی محققان معتقدند استفاده کوتاه مدت چند دقیقه ای از حمام آب گرم و در فواصل طولانی مشکلی برای زنان باردار ایجاد نمی کند، اما استفاده از سونای بخار، جکوزی و سایر سیستم های بخارساز، ممکن است خطرات زیادی به دنبال داشته باشد.

گرما و رطوبت زیاد حمام می تواند باعث افزایش درجه حرارت جنین و سقط او شود. لذا برای جلوگیری از خطر سقط جنین، خانم های باردار از سونا، جکوزی و حمام داغ استفاده نکنند.

حمام

برای حمام‌گرفتن در دوران بارداری این نکات را رعایت کنید:

- بهتر است از سونا یا بخار زیاد در حمام اجتناب شود و طول مدت حمام کردن کوتاه باشد.

- به دلیل بزرگ شدن شکم و کاهش توانایی خانم های باردار در کنترل بدن بهتر است در ماه های آخر حاملگی از وان استفاده نشود.

- بهتر است در سه ماهه سوم بارداری از استحمام در وان پرهیز شود، چون احتمال لیز خوردن و افتادن وجود دارد. پس بهتر است از دوش آب استفاده شود.

- نگذارید آب دوش یا وان حمام بیش از حد داغ شود.

- درجه حرارت 38 درجه سانتی‌گراد و بالاتر بدن می‌تواند برای جنین خطرناک باشد، بنابراین درجه حرارت بدنتان را به طور مرتب اندازه بگیرید تا مطمئن شوید خیلی بالا نرفته است.

- اگر شروع به احساس ناراحتی یا ناخوشی کردید، یا متوجه شدید که عرق‌کردن شما متوقف شده است، فورا از حمام خارج شوید.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

وب دا - دکتر فرناز اهدایی وند، متخصص زنان و زایمان

روزنامه ایران

همشهری آنلاین

مطالب مرتبط:

مطالبی متعدد درباره بارداری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.