تبیان، دستیار زندگی
مرورگر کروم یکی از بهترین مرورگرهای دنیای وب است. هم برای کامپیوتر و هم برای موبایل ها و تبلت ها. کروم نسخه ای هم برای سیستم عامل اندروید دارد که فعلا فقط روی دستگاه های مبتنی بر اندروید ۴ به بالا کار می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای اندروید مرورگر دانلود کنید


مرورگر کروم یکی از بهترین مرورگرهای دنیای وب است. هم برای کامپیوتر و هم برای موبایل ها و تبلت ها. کروم نسخه ای هم برای سیستم عامل اندروید دارد که فعلا فقط روی دستگاه های مبتنی بر اندروید 4  به بالا کار می کند.

برای اندروید مرورگر دانلود کنید

شرکت گوگل به تازگی نسخه 28 مرورگر کروم را منتشر کرد و کاربرانی فعلی این مرورگر به صورت اتوماتیک بروزرسانی مربوطه را دریافت خواهند کرد. این نسخه برای سیستم عامل های ویندوز، مک و سیستم عامل کروم منتشر شده است.

بیشتر بهبودهای این نسخه مربوط به رفع آسیب پذیری های امنیتی می شوند. گرچه نسخه 11,8 فلش پلیر نیز به صورت مجزا در این مرورگر قرار داده شده است. در نسخه مخصوص ویندوز قابلیت دیگری که مربوط به پیام های اطلاع رسانی (Richer Notification) می باشد اضافه شده است. این قابلیت از اواخر ماه می تا کنون در کانال بتا قرار داشت. توسعه دهندگان کروم وعده داده اند که این قابلیت به زودی در نسخه مک نیز قرار خواهد گرفت.

قابلیت Richer Notifications به اپلیکیشن ها و افزونه های کروم این امکان را می دهد تا پیام های خود را خارج از پنجره مرورگر به کاربران نشان دهند. این قابلیت به اپلیکیشن یا افزونه مورد نظر این اطمینان را می دهد که کاربر پیام مورد نظر را دیده است. همچنین در این پیام ها از متون فرمت شده و تصاویر پشتیبانی خواهد شد و حتی کاربران می توانند به این پیام ها واکنش نشان دهند.

اما نگاهی داشته باشیم به بهبودهای امنیتی کروم در نسخه 28, این نسخه از نقطه نظر امنیتی بسیار پربار است. چون تعداد زیادی از آسیب پذیری های امنیتی برطرف شده اند.

تقریبا می توان گفت که مرورگر موبایلی اپرا در همه سیستم عامل ها پشتیبانی می شود و تعداد کاربران آن تا پایان سال 2012 حدود 230 میلیون کاربر بوده است

یک آسیب پذیری امنیتی با درجه خطر بحرانی در این نسخه توسط آقای کالین پین کشف شده است که گوگل به منظور قدردانی، 6267 دلار به این متخصص امنیت تقدیم کرده است. مشکل امنیتی بعدی نیز که در بخش Sign-in و همسان سازی مرورگر کروم وجود داشت توسط آقای آندری لابونتس کشف شد. وی همچنین چندین حفره امنیتی با درجه خطر متوسط را نیز کشف کرد که گوگل 21500 دلار نیز به ایشان اهدا نمود. دو آسیب پذیری باقی مانده نیز توسط فردی به نام miaubiz کشف شد و مبلغ 3000 دلار نیز به ایشان تعلق گرفت.

حال باید ببنیم که گوگل با این همه هزینه ای که صرف تامین امنیت مرورگر خود می کند تا چه اندازه به هدف خود که حفاظت از کاربران است نزدیک می شود.

برای اندروید مرورگر دانلود کنید

اما در آخرین بروزرسانی این مرورگر قابلیت پشتیبانی از زبان هایی که از سمت راست به چپ نوشته می شوند نیز اضافه شده است. گوگل در بلاگ رسمی مرورگر کروم اعلام کرد که از این به بعد زبان های فارسی، عربی و عبری نیز در نسخه اندرویدی کروم پشتیبانی خواهند شد. همچنین ”‌ نوار ترجمه ”‌ مرورگر کروم نیز از این زبان ها پشتیبانی خواهد کرد.

از دیگر قابلیت هایی آخرین نسخه پایدار کروم می توان به وبگردی در حالت تمام صفحه ( Full Screen ) در تبلت ها اشاره کرد. البته گوگل وعده ی اضافه کردن یکی قابلیت جدید در روزهای آینده را نیز داده است و آن هم چیزی نیست جز یک سیستم فشرده سازی جدید. گوگل می گوید که این سیستم فشرده سازی جدید می تواند پهنای باند شما را حفظ کرده و سرعت بارگذاری صفحات وب را نیز افزایش خواهد داد. همچنین گوگل اشاره می کند که این قابلیت می تواند امنیتی کاربران را نیز افزایش دهد.

برای اندروید مرورگر دانلود کنید

همچنین یکی از بهترین مرورگرهای دنیای وب، مرورگر نروژی اپراست. چون که بهترین امکانات را در خود جای داده است. اما به رغم اینکه این همه قابلیت را به صورت جمع و جور در خود جای داده است، اما به موفقیت زیادی در بازار مرورگرهای دسکتاپی نایل نشده است. البته اپرا در آخرین نسخه مرورگر دسکتاپی خود تغییر بزرگی را ایجاد کرده است و موتور اصلی خود را از Presto به وب‌کیت تغییر داده است. یعنی همان موتوری که مرورگر کروم نیز از آن استفاده می کند.

اما از همه این بحث ها که بگذریم، به دنیای مرورگرهای موبایلی می رسیم. جایی که اپرا با بیش از 300 میلیون کاربر یکه تاز میدان رقابت و کسی توان رقابت با آن را ندارد. تقریبا می توان گفت که مرورگر موبایلی اپرا در همه سیستم عامل ها پشتیبانی می شود و تعداد کاربران آن تا پایان سال 2012 حدود 230 میلیون کاربر بوده است.

اکنون نسخه 15 مرورگر اپرا برای سیستم عامل اندروید منتشر شده است. این نسخه نیز مانند همتای دسکتاپی خود با تغییراتی گسترده چه در ظاهر و چه در پشت صحنه در اختیار کاربران قرار گرفته است.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از گویا