تبیان، دستیار زندگی
اولین نشست خبری رئیس جمهور یازدهم با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی با حاشیه هایی همراه بود که از جمله آن جنجال فردی که خود را احمدی نژاد می خواند و پاسخ های آرام روحانی به اعتراضات وی از جمله این حاشیه ها است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حاشیه‌های نشست خبری رئیس‌جمهور


اولین نشست خبری رئیس جمهور یازدهم با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی با حاشیه هایی همراه بود که از جمله آن جنجال فردی که خود را احمدی نژاد می خواند و پاسخ های آرام روحانی به اعتراضات وی از جمله این حاشیه ها است.


روحانی

نخستین نشست خبری حسن روحانی در قامت رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر روز سه شنبه در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد که این نشست حاشیه هایی داشت.

* پس از ورود خبرنگاران به سالن نشست آنچه بیش از هر چیز جلب توجه می کرد نصب بنری با رنگ بنفش در پشت سر رئیس جمهور بود که در آن از رنگ انتخاباتی دکتر روحانی در رقابت های انتخاباتی استفاده شده بود.

* دکتر روحانی راس ساعت 5 بعدازظهر که زمان آغاز نشست خبری اعلام شده بود وارد سالن شهید بهشتی شد. رئیس جمهور را در این نشست محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری، محمدرضا صادق، حسین فریدون و شیخان معاون اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری دولت احمدی نژاد را همراهی می کردند.

* در ردیف اول چهره هایی همچون نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور ،حسام الدین آشنا،صادق از مشاوران روحانی و الیاس حضرتی از فعالان رسانه ای اصلاح طلب دیده می شدند.

* مجری برنامه که البته برخلاف نشست های احمدی نژاد با خبرنگاران مرتضی حیدری، مراد عنادی و ... نبود در آغاز این نشست اعلام کرد بیش از 80 سئوال از رسانه های مختلف برای پرسیدن از رئیس جمهور بدست ما رسیده است.

* علی اکبر عبدالرشیدی از مجریان صداوسیما که در دهه‌های 1980 و 1990 میلادی از سوی سازمان صدا و سیما خبرنگار حوزه اروپا، سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهد، اوپک و تحولات مربوط به اتحاد اروپائی بود اجرای این برنامه را بر بعهده داشت.

خبرنگار طرفدار احمدی نژاد از روزنامه ایران سپید که در نشست خبری قبلی روحانی سئوال پرسیده بود در پایان نشست خبری به اعتراض برخاست و دقایقی به ایراد سخن پرداخت و گفت اعتدال به معنای حذف افراد غیر همفکر نیست که خبرنگاران حاضر در جلسه به طور مکرر صلوات فرستادند روحانی هم در پاسخ گفت روش شما مغایر با اعتدال است و اولین نکته در اعتدال پایبندی به قانون و نظم است

* مجری برنامه در آغاز برنامه اعلام کرد که بیش از 80 در خواست طرح سئوال تا کنون ارائه شده است.

* رئیس جمهور در آغاز این نشست روز خبرنگار را به اصحاب رسانه تبریک گفت.

* روحانی هدف از برگزاری نشست با خبرنگاران در اولین فرصت بوجود آمده را عمل به وعده های خود در تبلیغات انتخاباتی عنوان کرد و گفت که به صورت منظم این نشست ها برگزار شده و گزارش پیشرفت و کاستی های موجود به مردم ارائه خواهد شد و حتی اگر نیاز باشد از آنها عذرخواهی خواهم کرد.

* روحانی در آغاز نشست خبری اظهار داشت: در حاشیه مراسم تحلیف با برخی سران کشورها دیدار کردم که میگفتند انتخابات ایران در میان ملت ما هم شور و شعف ایجاد کرد و برخی مقامات کشورهای منطقه هم اظهار کردند 24 خرداد در منطقه امید به صلح و ثبات آغاز شد.

* یکی از نکات چشمگیر این نشست خبری حضور پررنگ رسانه های خارجی بود که تیم اطلاع رسانی دولت یازدهم به ترتیب یک خبرنگار داخلی و یک خبرنگار خارجی را برای مطرح کردن سئوالات خود به پشت تریبون فرا می خواند.

روحانی

* خبرنگار یکی از روزنامه های اصلاح طلب که پیشتر در نشست خبری رئیس جمهور در زمان تبلیغات سئوالی را از دکتر روحانی پرسیده بود در این نشست باز هم سئوال قبلی را تکرار کرد.

* یکی از نکات مورد توجه سخنان امروز رئیس جمهور در بخش سیاست خارجی این بود که وی در پاسخ به سئوالی عنوان کرد به مذاکره بدبین نیست اما رفتار آمریکایی ها با بیانیه هایی که از سوی کاخ سفید صادر می شود متناقض است . این موضوع یک بار دیگر از سوی خبرنگار یکی از رسانه های خارجی مطرح شد که دکتر روحانی با پاسخ های دقیق نشان داد که همچنان علاوه بر رئیس جمهور یک شیخ دیپلمات است.

* یکی از نکات قابل توجه دیگر در سخنان رئیس جمهور این بود که هنوز برای سفر به آمریکا و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل تصمیم خاصی نگرفته و فعلا برنامه ای برای این موضوع ندارد.

* مجری برنامه از خبرنگاران خواست فقط یک سئوال مطرح کنند و اظهار داشت: رئیس جمهور هم بنا دارند مختصر جواب دهند.

* خبرنگار شبکه خبر نخستین خبرنگاری بود که سئوال خود را درباره تداوم پرداخت یارانه ها پرسید که روحانی در پاسخ گفت: در نخستین جلسه هیئت دولت مسئله یارانه ها در دستور کار قرار دارد و بنا است مبلغی که در حال حاضر پرداخت می شود ادامه یابد.

* یکی از خبرنگاران سئوالی پرسید که درباره اجرای قانون اساسی،حقوق شهروندی، مطالبات دانشجویی، حذف برخی رشته ها و تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها در آن گنجانده شده بود که روحانی در پاسخ به آن با خنده گفت: ظاهرش یک سئوال بود اما در باطن چند سئوال مطرح شد. زمانی که روحانی به بخش اول سئوال این خبرنگار پاسخ داد مجری برنامه درخواست کرد که به یک سئوال پاسخ داده شود اما روحانی در پاسخ گفت: سئوال دانشجویان را نمی توان پاسخ نداد.

* خبرنگار ریانوستی به روحانی گفت روسیه برای ساخت نیروگاه هسته ای آمادگی دارد که روحانی بعد از لحظاتی مکث خطاب به او گفت: سئوال میکنید یا خبر می دهید که خبرنگار روس پاسخ داد سئوال میکنم و روحانی پاسخ داد.

* خبرنگاری در سئوالش خطاب به روحانی گفت شما گفتید نسبت به مذاکرات خوش بین هستید که روحانی پاسخ داد: من نگفتم خوش بین هستم گفتم بدبین نیستم مقداری فرق دارد.بدترین شیوه این است انسان بلند حرف بزند و یواش عمل کند.

* خبرنگار امریکایی سئوال کرد آیا در سفر به نیویورک قصد ملاقات با اوباما را دارید که روحانی گفت: سفر من به نیویورک در دست بررسی است هنوز تصمیم به سفر نگرفته ام ممکن است انجام شود یا نشود .

-خبرنگاری درباره میراث دولت احمدی نژاد برای دولت یازدهم سئوال کرد که رئیس جمهور در پاسخ گفت: تورم را جیب مردم بهتر از بقیه می فهمد نه بانک مرکزی و مرکز آمار. بیکاری را هم لازم نیست آمار داده شود هرکس در خانه اش می داند چطور است.

* خبرنگار یک شبکه چینی در آغاز طرح سئوالش خطاب به روحانی گفت: "سلام داکتر روحانی!"

* خبرنگار تی آر تی ترکیه هنگام طرح سئوال به زبان عربی گفت سئوالم را ترکی مطرح میکنم که برای شما ترجمه می شود.

* حسام الدین آشنا که در مقابل روحانی مستقر شده بود در بخش هایی از مصاحبه نکاتی را به صورت اشاره به روحانی منتقل می کرد.

* در حالی که وقت مصاحبه مطبوعاتی تمام شده اعلام شد برخی خبرنگاران که فرصت پیدا نکردند سئوالات خود را طرح کنند اعتراض کردند که روحانی در پاسخ گفت:این اعتراضات همیشه هست و سازوکاری باید پیدا شود برای همیشه تا آن معیار قرار گیرد که مورد قبول همه باشد.

روحانی

* یکی از خبرنگاران با فریاد نسبت به سئوال پرسیدن رسانه های اصولگرا اعتراض کرد و مدعی شد اصلاح طلبان فرصت طرح سئوال نداشته اند در حالی که در این نشست خبری نمایندگان رسانه هایی همچون ابتکار،اعتماد،ایلنا و ... سئوالات خود را مطرح کردند و نیمی از سئوالات نیز به رسانه های خارجی اختصاص یافته بود البته در اواخر این نشست خبری خبرنگار شرق هم سئوال پرسید.

خبرنگار طرفدار احمدی نژاد از روزنامه ایران سپید که در نشست خبری قبلی روحانی سئوال پرسیده بود در پایان نشست خبری به اعتراض برخاست و دقایقی به ایراد سخن پرداخت و گفت اعتدال به معنای حذف افراد غیر همفکر نیست که خبرنگاران حاضر در جلسه به طور مکرر صلوات فرستادند روحانی هم در پاسخ گفت روش شما مغایر با اعتدال است و اولین نکته در اعتدال پایبندی به قانون و نظم است.

خبرنگار کانال 4 انگلیس هم دو سئوال درباره سوریه و تجربیات و شناخت وی در زمان تحصیل در گلاسکو سئوال کرد که البته روحانی بعد از پاسخ به بخش اول سئوال وی احتمالا فراموش کرد به بخش دیگر سئوال پاسخ دهد.

* روحانی در ادامه این نشست به سئوالی که فراموش کرده بود پاسخ آن را بدهد اشاره کرد و به این سئوال که درباره عدم حضور خانمها در کابینه بود نیز پاسخ داد.

* محمدرضا صادق در ادامه این نشست درباره انتقاد برخی خبرنگاران که نتوانسته بودند سئوالات خود را از رئیس جمهور بپرسند به مجری برنامه اعلام کرد کسانی که در این مصاحبه مطبوعاتی فرصتی برای پرسیدن سئوال نیافتند در مصاحبه مطبوعاتی بعدی رئیس جمهور در اولویت قرار خواهند گرفت.

پس از ورود خبرنگاران به سالن نشست آنچه بیش از هر چیز جلب توجه می کرد نصب بنری با رنگ بنفش در پشت سر رئیس جمهور بود که در آن از رنگ انتخاباتی دکتر روحانی در رقابت های انتخاباتی استفاده شده بود

* در این نشست خبرنگار نابینایی که پیشتر خود را حامی پروپاقرص احمدی نژاد معرفی کرده بود بار دیگر در نشست خبری رئیس جمهور حاشیه سازی کرد و گفت: آیا در پرسیدن سئوالات خبرنگاران از شما اعتدال رعایت شده است اگر اعتدال این است ما افراط را بهتر می پسندیم. وی افزود: اعتدال به معنای مسامحه در مسائل سیاسی و اقتصادی و کوتاه آمدن از اصول نیست متاسفانه من که یک احمدی نژادی هستم بعد از روی کار آمدن دولت شما بارها مورد هجمه قرار گرفته ام اما معتقدم به عنوان یک احمدی نژادی باید به دولت شما خدمت کنم.

* رئیس جمهور در ادامه به این خبرنگار نابینا پاسخ داد و گفت بیان شما و خود شما مورد احترام هستید اما شیوه ای که شما بکار بردید با اعتدال نمی خواند چرا که اولین اصل در اعتدال رعایت قانون و نظم است و این شیوه ای که برای پرسیدن سئوال بکار بردید پسندیده نیست اما نکته شما درباره افراد معلول و نابینا که باید مورد توجه جدی مردم و دولت باشند حتما درست است و باید مورد نظر قرار گیرد.

* پس از پایان نشست خبری رئیس جمهور برخی از خبرنگاران که پیشتر در حوزه های اقتصادی هم فعالیت هایی داشته اند اطراف محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری جمع شدندو به وی تبریک گفتند. همچنین خبرنگارانی که فرصت پرسیدن سئوال از رئیس جمهور را نیافتند با حلقه زدن در اطراف محمدرضا صادق که عمده مسائل مهم  و رسانه ای دولت با هماهنگی وی منتشر و مطرح می شود نسبت به اختصاص نیافتن زمان برای پرسیدن سئوالشان از دکتر روحانی، انتقاد کردند.

بخش سیاست تبیان

منبع : مهر