تبیان، دستیار زندگی
اولین کنگره ملی تجلیل از خبر نگاران حوزه ایثار و مقاومت با حضور جمعی از مقامات کشوری و لشکری، در تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت دوشنبه 14/ 5 / 92 برگزار شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقتل نویسان حماسه نگار


اولین کنگره ملی تجلیل از خبر نگاران حوزه ایثار و مقاومت با حضور جمعی از مقامات کشوری و لشکری، در تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت دوشنبه 14/ 5 / 92 برگزار شد.

مقتل نویسان

این کنگره با حضور جمعی از خانواده شهدای خبرنگار، عکاسان دفاع مقدس، مسئولان نشریات و مدیران عامل خبرگزاری از ساعت 18 تا اذان مغرب ادامه داشت.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس در این مراسم با تبریک به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار گفت: این موزه متعلق به خبرنگاران، فیلم‌برداران و عکاسان حوزه دفاع مقدس است، آن‌ها با ارائه فیلم، عکس و اخبار مربوط به حوزه مقاومت و ایثار به ما در امر ترویج ایثار و شهادت کمک کردند.

سردار جواد خضرایی با بیان این که باغ موزه دفاع مقدس دارای هیئت امنایی است که توسط مقام معظم رهبری منصوب شده‌اند، اظهار کرد: این افراد شامل 13 شخصیت حقیقی و حقوقی هستند که متولی امور موزه هستند.

وی با اشاره به این که متولیان در نشست سال گذشته اساس‌نامه‌ای را به امضا رساندند، ادامه داد: این افراد به موجب این اساس‌نامه عهده دار ترویج فرهنگ مقاومت و برگزاری مراسم و نکوداشت اهالی دفاع مقدس از همه صنوف و اقشار شدند.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس درباره فعالیت‌های این موزه یادآور شد: از زمان افتتاح باغ موزه در شهریور سال 91 تاکنون ده‌ها مراسم نکوداشت و بزرگداشت پیشکسوتان دفاع مقدس در این موزه برگزار شده است.

خضرایی گفت که باغ موزه دفاع مقدس تنها موزه کشور است که به صورت دیجیتالی از دریچه دوربین، ویدئو پروژکتور و عکس‌های با موضوع دفاع مقدس، در دسترس عموم است.

امروزه با استفاده از مقتل‌نویسان و پیشکسوتان انقلاب اسلامی توانسته‌ایم ارزش‌های دفاع مقدس را بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری معرفی کنیم

مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس افزود: عاشورا مبنای سنجش و خط کش برای ما است و این خط کش و معیار در قالب‌های گوناگون به وفور در دفاع مقدس نیز وجود داشت، خبرنگاران پیش کوست می‌توانند این واقعه را به خوبی منتقل کنند.

وی با تشکر از خبرنگاران و فعالان در حوزه ایثار و شهادت ابراز امیدواری کرد که این افراد بتوانند عاشورای امام حسین (ع) و مفهوم ارزشمند عاشورای ایران را در ذهن آیندگان به ویژه جوامع اسلامی و علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی منتقل کنند.

سردار خضرایی ادامه داد: نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد آنچه موجب شده است عاشورا به ما برسد زحمات مقتل‌نویسان است. اگر یک ظهر عاشورا این همه معارف به ما منتقل می‌کند هشت سال دفاع مقدس نیز که نشأت‌گرفته از عاشورا بود کارکردهایی معرفتی بسیاری می‌تواند داشته باشد و تا کنون بسیاری از این کارکردها را به عینه مشاهده کرده‌ایم.

سردار خضرایی گفت: امروزه با استفاده از مقتل‌نویسان و پیشکسوتان انقلاب اسلامی توانسته‌ایم ارزش‌های دفاع مقدس را بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری معرفی کنیم.

وی یادآور شد: در دفاع مقدس ابزار داشتیم اما کمبودهای فراوانی وجود داشت و آنچه ارزش‌های رفتاری دفاع مقدس نام گرفته، برگرفته از اخلاق و روحیه ایثار و شهادت رزمندگان از حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) است.

وی با اشاره به تفکر نسل‌های آتی درباره دفاع مقدس خاطرنشان کرد: ممکن است نسل‌های آتی فکر کنند که دفاع مقدس ما همانند جنگ جهانی اول یا جنگ‌های ایران و عثمانی بود اما این گونه نیست چون وقتی زندگینامه سرداران شهیدی مانند «منوچهر نامدار» فرمانده «گردان روح‌الله» بود یا شهید «ستوده» و «حسن نامدار» را مطالعه و بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که آن‌ها با نگاه‌های متفاوتی در مقابل دشمن ایستادگی کردند بنابراین، معیارهای دنیوی در آن هشت سال دفاع مقدس کمتر دیده می‌شد.

وی یادآور شد: با توجه به مطالب مذکور، رفتار خبرنگاران حوزه دفاع مقدس به عنوان مقتل‌نویسان عاشورای ایران باعث می‌شود که ارزش‌ها و معارف این عاشورا به آیندگان منتقل شود و آن‌ها نیز با آن آشنا شوند.

مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس در پایان با ذکر خاطراتی از شهید ستوده، منوچهر حمیدی و حسن نامدار گفت: در زمان جنگ یک میلیون و 300 هزار اعزام را در قالب 650 هزار رزمنده داشتیم و این در حالی بود که ایران 36 میلیون جمعیت داشت. در آن زمان هم عده‌ای امکان حضور در جبهه‌ها را نداشتند با این حال همه مردم ما نسبت به شهدای دفاع مقدس نگاه معرفتی دارند. امروز که امکان حضور در جبهه وجود ندارد عملکرد خبرنگاران دفاع مقدس است که موجب زنده ماندن یاد شهدا می‌شود.

انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل پس از جنگ، یادآوری به کسانی که در آن دوران حضور داشتند و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا بر عهده خبرنگاران این حوزه است

در بخش دیگر این مراسم، مرتضی طلایی عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات رمضان و با بیان نکاتی درباره دفاع مقدس یادآور شد: امروزه رسانه‌ها در فضای جنگ نرم و خط مقدم آن قرار دارند و مهم‌ترین عناصر این عرصه به حساب می‌آیند چرا که جنگ همچنان ادامه دارد و تنها میدان جنگ تغییر کرده و تبدیل به میدان فرهنگی شده است.

طلایی درباره نقش خبرنگاران در حوزه دفاع مقدس نیز توضیح داد: انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل پس از جنگ، یادآوری به کسانی که در آن دوران حضور داشتند و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا بر عهده خبرنگاران این حوزه است.

وی ادامه داد: با تغییر نسل‌ها در کشورمان و آغاز دوره خبرنگارانی که آن دوران را درک نکرده‌اند امروز این سۆال پیش می‌آید که روزنامه‌نگاری دفاع مقدس چه سرنوشتی دفاع مقدس پیدا خواهد کرد آیا برنامه‌ای برای این مسئله داریم؟

مقتل نویسان

در این همایش با حضور حجت الاسلام دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، مدیر عامل ایسنا، مدیرکل رفاه و تعاون صدا و سیما، مدیرکل امور ایثارگران شهرداری تهران و سردار طلایی از 9 خانواده خبرنگار شهید و تعدادی از خبرنگاران پیشکسوت حوزه ایثار و شهادت که در دوران دفاع مقدس نقش برجسته‌ای در اطلاع رسانی داشته‌اند، تجلیل شد.

در بخش شهدای خبرنگار از خانواده‌های شهید داریوش گودرزی کیا خبرنگار خبرگزاری ایرنا، محمدرضا امانی خبرنگار روزنامه خراسان و صدا و سیما و غلامحسین افشردی (حسن باقری) خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی، علی قره‌تپه‌ای از روزنامه رسالت، جانباز شهید نادر دریابان خبرنگار خبرگزاری ایسنا و روزنامه خراسان، محمدرضا ژیان سید احمدی خبرنگار صدا و سیما، مسعود شفاهی خبرنگار صدا و سیما، رحیم آسیابان خبرنگار صدا و سیما و علی‌اکبر بادپای همدانی روزنامه اطلاعات تجلیل شدند.

همچنین در قسمت پیشکسوتان نیز از فاطمه نواب صفوی (خبرنگار)، اسکندر کوتی خبرنگار رادیو اهواز، رضا برجی رکورددار حضور در مناطق جنگی در دنیا و عکاس و مستندساز جنگ و فاطمه کاظم‌زاده اولین خبرنگار زن (همسر سردار شهید اصغر وصالی) تجلیل به عمل آمد.

در بخش خبرنگاران حوزه دفاع نیز کریم باباخانیان از روزنامه رسالت، ناصر ملایی از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،علیرضا از محمدی روزنامه جوان،حمیرا حیدریان از روزنامه ایران،حسین جودوی از خبرگزاری فارس،فرحروز صداقت از روزنامه قدس،محمد صرفی از روزنامه کیهان،مجتبی قاسم‌زاده از صدا و سیما و مهری کهن‌روز از هفته‌نامه استانی سبز سرخ مازندران تجلیل شدند.

حسین جودوی دبیر سرویس حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس لوح تقدیر خود را به خانواده عکاس جاویدالاثر کاظم اخوان تقدیم کرد.

اجرای سرود قصه بابا را بگو، یادآور سرود بچه‌های آباده در دوران دفاع مقدس و اجرای تئاتر دفاع مقدس از بخش‌های دیگر این مراسم بود.

پخش فیلم سه بعدی خرمشهر بر روی دیوار مسجد جامع خرمشهر 3 DMAPING که یاد آور 45 روز مقاومت و آزادسازی خرمشهر به قدرت لایزال الهی است پایان بخش برنامه تجلیل از حماسه نگاران بود. در انتها نیز از خبرنگاران دعوت شد تا در مراسم شب‌های شیدایی شرکت کنند.

سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان