تبیان، دستیار زندگی
اخیرا خبر از شنود مکالمات و رصد ایمیل و اطلاعات افراد در شبکه های اجتماعی در حال افشا شدن است و هر روز ابعاد جدید تری پیدا می کند، اما چه کسی در پس این جاسوسی بزرگ قرار گرفت؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مینا محمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترین سارق اطلاعات مردم کیست؟


اخیرا خبر از شنود مکالمات و رصد ایمیل و اطلاعات افراد در شبکه های اجتماعی در حال افشا شدن است و هر روز ابعاد جدید تری پیدا می کند، اما چه کسی در پس این جاسوسی بزرگ قرار گرفت؟

سارق اینترنتی

شاید حدود نیم قرن پیش هیچ کس حتی نمی توانست تصور کند حاصل یک پروژه تحقیقاتی در ایالات متحده امریکا پس از مدت کوتاهی آنقدر فراگیر شود که دنیا را به دهکده ای کوچک تبدیل کرده و به موازات جهان حقیقی ، دنیایی دیگر پدید آورد ؛ جهانی که بر خلاف دنیای واقعی نامحدود است و بی انتها در ابتدا به نظر می رسید همه می توانند یکسان از فناوری اطلاعات بروز دنیا بهره مند شوند.

البته همه می توانند بهره مند شوند اما به بهای در اختیار قرار دادن اطلاعات این عضویت در دهکده نوعی داد و ستد است کاربران از اینترنت و شرکت های وابسته به آن استفاده می کنند و ما با ازای آن اطلاعات خود را اعم از علاقه مندی به غذا و کتاب و...رادر اختیار شرکت ها قرار می دهد.

(امروزه توسعه شبکه های ارتباطی و تکنولوژی های حوزه ارتباطات به عنوان یکی از ملاک های ارزیابی و پیشرفت کشورها به حساب می آید این فناوری ها از یک سوموجب سهولت در کارهای مردم و کشورها شده اما از سوی دیگر بستر سوء استفاده برخی دولتمردان و صاحبان قدرت شده است افرادی که به استخدام جاسوس اقدام می کردندامروزه  شبکه های ارتباطی یکی از منابع در درسترس برای کسب اطلاعات شده است.

مدیر عامل گوگل راست می گوید که می داند کاربران این شرکت به چه چیزی فکر می کنند وقتی یک ایمیل می سازیم سوالاتی می پرسد که شاید در نگاه اول به نظر ما بیهوده برسد اما نه برای شناخت بیشتر کاربران برای برنامه ریزی ها ی آینده است. برنامه ریزی برای قبضه کردن بیشتر بازارها تا جنگ نرم علیه کشورها

دنیای پیچیده صفر و یک، روز بروز توسعه می یابد و پیشرفته تر می شود. اما تنها چیزی که در باطن امر گویا تفاوت آنچنانی نمی کند امنیت آن است.

به ظاهر شرکت هایی که خدمات اینترنتی ارائه می کنند در ابتدا امنیت خدمات خود را تضمین می کنند اما هر از چند گاهی طبل رسوایی آنها بر زمین می افتد و تا چند صباحی موجب ریزش کاربران آنها می گردد اما دوباره روز از نو و روزی از نو.

بحث درباره امنیت خدمات اینترنتی یک بحث بیهوده،تکراری و بی سرانجام است چرا که گویی آب از سرچشمه گل آلود است و کسی در راس قرار دارد که به این اطلاعات نیازمند است.

سارق اینترنتی

یکی از این شرکت ها و موسساتی که در راس شرکت های نیازمند به این اطلاعات قرار داد  NSA (آژانس امنیت ملی آمریکا)است البته در راس هرم قدرت اینترنتی دنیا این موسسه قرار دارد.هر چند گویا نام این موسسه غلط انداز است و تداعی کننده تامین امنیت آمریکاست اما در واقع این سازمان همه کاره و متولی اینترنت در جهان است در آمریکا اینترنت پدیده ای است که با NSA (موسسه وابسته به وزارت دفاع آمریکا که امور مربوط به نرم افزار و زیرساخت دهای شبکه اینترنت) ارتباط دارد.

وقتی بوش پدر گفت: عملیات شنود فاکتور اصلی فرایند تصمیم گیری ما در عرصه بین المللی است پر بیراه نمی گفت چرا که شنود و پیگیری دائم ارتباطات از راه دور در سراسر دنیا و قرار دادن ان اطلاعات به  سیاستمداران آمریکایی در صدر وظایف NSA قرار دارد.

ماموریت اصلی NSAچیزی است که هر از گاهی آن را از زبان یکی از مرتبطین این آژانس عظیم جاسوسی می شنویم.مدیر عامل گوگل طبق یک نطق تامل برانگیز مدعی شد: ما می دانیم شما که هستیدی کجا هستید و تقریبا به چه چیزی فکر می کنید.  اگر چیزی هست که شما نمی خواهید کسی بداند بهتر است آن را انجام ندهید چرا که ما بر اساس قانون پاتریووت (قانون میهن پرستی امریکا که 10 سال پیش در این کشور تصویب شد) اطلاعات شما را در اختیار مقامات آمریکا قرار می دهیم.

البته نیازی نیست مردم آمریکا در موردNSA چیزی بدانند چون اساس همه چیز آن از رقم بودجه تا تعداد کارکنان آن سری است، اصلا قرار نیست مردم دنیا چیزی بدانند که اگر بدانند که دیگر نمی توان نام آن را جاسوسی گذاشت

مدیر عامل گوگل راست می گوید که می داند کاربران این شرکت به چه چیزی فکر می کنند وقتی یک ایمیل می سازیم سوالاتی می پرسد که شاید در نگاه اول به نظر ما بیهوده برسد اما نه برای شناخت بیشتر کاربران برای برنامه ریزی ها ی آینده است. برنامه ریزی برای قبضه کردن بیشتر بازارها تا جنگ نرم علیه کشورها.

اینترنت یکی از بهترین بسترهای جاسوسی دنیا است که شبکه های اجتماعی و شرکت های ارتباطاتی چون فیسبوک و یاهو و گوگل در کنار ارائه خدمات ابزارهایی هستند که بستر مناسب برای جاسوسی اطلاعاتی دنیا فراهم می کند

سازمان جاسوسی

وقتی شما یک ایمیل ساده را به دوستتان می فرستید قبل ازاین که به دست دوست  شما برسد به دست NSA می رسد.

دیوید مارکنی نویسنده و فیلمساز آمریکایی در سال 1998 برای ساخت یک فیلم(دشمن ملت) مجبور به  به تحقیق در مورد NSA می کند وی در یاداشت های خود می نویسد من هر چه بیشتر گشتم کمتر پیدا کردم واز بین هر بیست آمریکایی نوزده نفر نام این موسسه را نمی شناختند.

البته نیازی نیست مردم آمریکا در موردNSA چیزی بدانند چون اساس همه چیز آن از رقم بودجه تا تعداد کارکنان آن سری است، اصلا قرار نیست مردم دنیا چیزی بدانند که اگر بدانند که دیگر نمی توان نام آن را جاسوسی گذاشت.

در پایان باید یاداور شد که برای امنیت بیشتر اطلاعات و داده ها شاید استفاده از اینترنت ملی راهکاری برای تامین اطلاعات کاربران و حفاظت از اطلاعات آنها باشد اما به شرط تامین زیرساخت ها و تجهیزاتی که توان نه مقتبله که حتی برابری با تجهیزات مدرن موسسه ای چون NSA داشته باشد.

مینا محمدی

بخش ارتباطات تبیان