تبیان، دستیار زندگی
پایدار نگه داشتن یک رابطه موفق نیاز به همکاری متقابل زوجین دارد. اینکه فقط یک نفر وظیفه اش را به خوبی انجام دهد چندان موثر نیست زیرا بعد از مدتی تمامی عشق و علاقه ای که وی برای همسرش در زندگی صرف کرده، در ذهنش به نوعی از خود گذشتگی تعبیر می شود که........
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چم و خم تعامل با لیلی‌ها


پایدار نگه داشتن یک رابطه موفق نیاز به همکاری متقابل زوجین دارد. اینکه فقط یک نفر وظیفه اش را به خوبی انجام دهد چندان موثر نیست زیرا بعد از مدتی تمامی عشق و علاقه ای که وی برای همسرش در زندگی صرف کرده، در ذهنش به نوعی از خود گذشتگی تعبیر می شود که............

مرد

اشتباهات رایجی كه مردان در ارتباط با همسرشان انجام می دهند

خانواده نهادی است که بر پایه ازدواج مرد و زن، شکل گرفته است و با تولد فرزندان، توسعه می یابد. این نهاد، اساس سازندگی شخصیت انسان و مهم ترین عامل تکامل جامعه بشر است. این که چرا ازدواج تا این حد موثر و سرنوشت ساز است به خاطر کارکردهای جدی است که در زندگی بشر دارد برای مثال:

** ایجاد ارامش روانی

** امکان بقای نسل

** کانون آرامش زندگی

**کانون مودت و عشق ورزی

**سازندگی اخلاقی

**سازندگی اجتماعی و...

و انبوهی دیگر از تبعات مثبت که البته یک خانواده به این کارکردها نمی رسد مگر آنکه زن و مرد هر یک به سهم خود به وظایف و مسئولیتها و تعهدات خود اشراف داشته و در ایفای آن ازهیچ تلاشی فرو گذار نکند.

اگر در رابطه ای زن و مرد مسئولیتهای و نقش اساسی خود را به خوبی نشناخته و به درستی ایفا نکند کم کم زندگی مشترک زوجین با خلاهای جدی مواجه شده و ارتباط مخدوش می شود. البته با ابراز تاسف باید اقرار کرد که همه  روابط با رضایت و شادی هر دو طرفین در طول زمان ادامه نخواهد یافت و از طرف دیگر خیلی از افراد ممكن است علی رغم آنكه لذتی از زندگی مشترک  خود نمی برند به رابطه شان ادامه می دهند.

به طور قطع اکثر زوجین ارتباط خود را با انبوهی از آرزوها، رویاها و بلندپروازی ها شروع می كنند اما متاسفانه برخی از این زوجین رابطه شان خیلی سریع مختل شده و دچار مشکلات جدی می شود.

با این اوصاف به نظر شما برای آنكه یك ارتباط قوی و پرشور باقی بماند چكار می توان كرد؟ شاید بهتر باشد ابتدا از اشتباهات رایجی که برخی مردان در برابر همسرشان مرتکب می شوند شروع کنیم.

لذا در ادامه برخی از این مردان را به شما معرفی می کنیم:

-  مردانی که هیچگاه وقت کافی برای همسرشان ندارد. بسیاری از خانمها از استراحت زیاد همسرشان در هنگام حضور در خانه، کار زیاد بیرون از منزل، دیر آمدن به خانه و .. شکایت و گله دارند. به نظر می رسد که  بخش عمده ای از مردان بیشتر وقت و انرژی خود را صرف امرار معاش و موفقیت کاری و شغلی خود کرده و به اندازه کافی وقت صرف خانواده نمی کنند.

- مردانی که در خانه همکاری لازم را با همسرشان ندارند. كار منزل تنها برای زنان نیست شما می توانید در انجام برخی کارها به همسرتان کمک کنید. البته این به معنای تقسیم کار های منزل به صورت 50-50 نیست بلکه منظور مشارکت حداقلی مرد با همسر و از همه مهمتر همدلی مرد با همسرش است.

اگر در رابطه ای زن و مرد مسئولیتهای و نقش اساسی خود را به خوبی نشناخته و به درستی ایفا نکند کم کم زندگی مشترک زوجین با خلاهای جدی مواجه شده و ارتباط مخدوش می شود

- مردانی که از گفتگو و تلاش برای حل مشکل گریزانند. وقتی تنش و اختلافی میان زوجین رخ می دهد برخی از مردان برای ایجاد آرامش مجدد و به اتمام رسیدن مشکلات به سرعت قصد خاتمه درگیری را داشته و ترجیح می دهند که بحث را هر چه زودتر تمام کنند حال برخی به حالت قهر سکوت می کنند، برخی با یک فریاد گوش خراش طرف مقابل را ساکت می کنند و برخی موقعیت را ترک می کنند که همه این اقدامات تنها باعث سرپوش گذاشتن بر روی مشکل شده و باعث می گردد مشکل ایجاد شده در روزی دیگر و با شکلی دیگر خود را نشان دهد.

- مردانی که خودمحور هستند. بسیاری از زنان از این شکایت دارند که همسرشان در تصمیمات مهم زندگی آنها را به حساب نیاورده و مسایل را با آنها در میان نمی گذارد. مردان باید بدانند که  گوش ندادن و یا حمایت نكردن از ایده های همسر از موانع مهم ایجاد ارتباط صمیمانه است لذا  حتی اگر به این ایده ها و نظرات همسرتان اعتماد و اعتقاد ندارید، حداقل شنونده خوبی برای نظراتش باشید. درست است که شما به عنوان مرد کانون و محوریت خانواده را بر عهده دارید ولی هرگز لزوم مشارکت فعال همسرتان در اداره امور خانواده را فراموش نکنید.

- مردانی که به طور مکرر از اعضای خانواده همسر بدگویی می کنند. البته در نگاه اول شاید به نظر برسد که این مشکل بیشتر از جانب زنان مشاهده می شود اما با بررسی دقیق تر در روابط زن و شوهری می بینیم که مردان هم حساسیت زیادی نسبت به خانواده همسر خود داشته و خصوصا حضور اعضای جدید در خانواده مثل باجناق یا عروس تازه، بر این حساسیتها می افزاید. مردانی با این شرایط باید به این نکته توجه داشته باشند که  شما قبل از وصلت با این خانواده آنها را می شناختید و می دانستید كه شرایط آنها را دوست دارید یا نه. پس الان همه چیز مثل قبل است. یادتان باشد كه منظور این نیست كه اصلا حق ابراز عقیده ندارید اما نباید مرتبا خانواده  همسرتان را زیر ذره بین برده و یا آنها  را سرزنش كنید، اینكار شما می تواند بذر یك طوفان را در وجود همسرتان بكارد.

مرد

-  مردانی که خیلی خشک و نفوذ ناپذیر جلوه می کنند. خوب است که یک مرد بیاموزد  كه از نظر احساسی در دسترس همسرش باشد. زنان از شما نخواهند خواست كه مرد بودن را خود را متوقف كنید بلکه صرفا خواهان توجه و  ابراز علاقه بیشتر از جانب شما هستند.

- مردانی که دریافت کمک تخصصی و مشاوره برای شان مشکل است. مشورت و مشاوره گرفتن برای مردان سخت است چرا که احتمالا دلیلش این خواهد بود که  این كار اساسا بر حرف زدن و سهیم شدن استوار است. یادتان باشد مراجعه به مشاور به مفهوم ضعیف بودن شما نیست بلکه نشان از بلوغ فکری و انتقاد پذیری شما خواهد بود.

همچنین مردان باید از یكسری اشتباهات دیگر هم پرهیز كنند:

- هرگز توانایی چند زن را با هم مورد مقایسه قرار ندید چون ناخودآگاه تخم کینه را در دل همسرتان می کارید. مثلا هیچگاه دست پخت همسرتان را با خواهر، مادر، مادربزرگ و .. مقایسه نکنید چون به مرور باعث می شود که همسرتان از این افراد دوری کرده و حسادتش تحریک شود.

- هرگز همسرتان را به چیزهایی كه به آنها علاقمند نیست( مانند رفتن به ورزشگاه یا دیدن یك بازی یا فیلم خاص) مجبور نكنید. همسرتان را همانطور که هست بپذیرید و اگر لازم بود که وی کاری را انجام دهد مسلما تشویق بهتر از اجبار تاثیر گذار خواهد بود.

واقعیت این است كه ما همه، متفاوت از هم هستیم و این همان چیزی است كه هر یك از ما را خاص می كند و مسلما این متفاوت بودن در رابطه زن و شوهری و در ارتباط با دو طرفی که از همه لحاظ با هم متفاوت و متمایز هستند بیشتر به چشم می خورد. هر قدر هم که قبل از ازدواج در زمینه وجود تناسبها بررسی و دقت شود در هر حال تفاوتهای چشم گیری میان زوجین وجود خواهد داشت که این مساله کاملا طبیعی است.

پایدار نگه داشتن یک رابطه موفق نیاز به همکاری متقابل زوجین دارد. اینکه فقط یک نفر وظیفه اش را به خوبی انجام دهد چندان موثر نیست زیرا بعد از مدتی تمامی عشق و علاقه ای که وی برای همسرش در زندگی صرف کرده، در ذهنش به نوعی از خود گذشتگی تعبیر می شود که در درازمدت بستر بروز شکاف و فاصله را فراهم می کند.

دنبال اکسیر برای افزایش علاقه میان خود و همسرتان نگردید. احساس صمیمیت را در خود تقویت کنید. داشتن صمیمیت در روابط زناشویی نقش اساسی ایفا می کند؛ زیرا محدودیت ها و یا اوج توانایی اشخاص را در دوست داشتن نشان می دهد. صمیمیت مستلزم اعتماد و اطمینان است. باید مطمئن باشیم که می توانیم بیشترین آسیب پذیری های خود را به طرف مقابل ارائه کنیم و از سوی دیگر آسیب پذیری های طرف مقابل را بدون هیچ گلایه و شکایتی بپذیریم. داشتن ارتباط متقابل نه تنها در ازدواج که در تمامی روابط موفق اصل اساسی به شمار می رود.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

سرنخ‌های عاشقانه از مردهای بی‌احساس

درمان بد اخلاقی‌های زنانه با عشق

حرف شنوی همسر،صد در صد تضمینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.